Menu Zavřít

Rok ve znamení IPO

8. 3. 2007
Autor: Euro.cz

Po úspěchu dvou loňských emisí se na burzu chystají další firmy

Až do poloviny listopadu 2006 to vypadalo, že pražská burza prožije další nevzrušivý rok bez nových emisí. Nakonec ale dvojice firem, developerská firma ECM a textilka Pegas, dokázala vytrhnout investory z letargie. Především úspěšný vstup na burzu společnosti ECM, jejíž akcie se za čtvrt roku zhodnotily již o 25 procent, působí jako lákadlo pro všechny další developery, kteří velikostí a transparentností mohou na vstup na kapitálový trh pomýšlet. Jedním z horkých kandidátů, o kterém se již několik měsíců spekuluje, je společnost CTP, jež před nedávnem za 1,1 miliardy korun koupila továrnu na obrazovky LG. Philips Displays v Hranicích na Moravě. Kvůli vstupu na pražskou burzu skupina zřejmě založí realitní fond, do něhož by vložila svá nejlepší aktiva. Jeho akcie by uvedla na trh pravděpodobně v květnu. Druhou nejčastěji zmiňovanou firmou je momentálně na rezidenční bydlení zaměřený Finep. O pravděpodobném rozšíření parketu o jednu až dvě realitní firmy hovořil ostatně v nedávném rozhovoru i šéf burzy Petr Koblic. Nebudou to ale jen realitní firmy, které letos vstoupí na BCPP. Zcela konkrétní plány má také řetězec autobazarů AAA Auto, jenž podle zdroje agentury Reuters s primární emisí počítá v září 2007. A také OKD, která IPO plánuje na květen až červen 2007. Kvarteto nových emisí by mohla doplnit ještě Česká pojišťovna. Ta se sice zatím oficiálně stále ještě rozhoduje, její představitelé ale neoficiálně připouštějí, že příprava IPO bude spuštěna, jakmile se podaří koupit některou z větších pojišťoven v Rusku.
Nepochybně se dočkáme překvapivých jmen, jako byla například emise akcií společnosti Pegas Nonwovens. Může se jednat například o některou ze softwarových firem. „Je tady spousta soukromých firem, které se softwarem zabývají, a tento segment není na burze zastoupený,“ uvedl v již zmiňovaném rozhovoru Koblic. Potenciál českého kapitálového trhu je ale nesporně větší než pět emisí ročně. Domácnosti bohatnou a oba loňské úpisy prokázaly, že mají stejně jako institucionální investoři o nákup akcií mladých firem zájem. V úvahu přichází prakticky každá středně velká firma, jejíž majitelé po deseti patnácti letech podnikání přemýšlejí co dál. Příkladem, že to jde, může být Polsko. Varšavskou burzu letos čeká rekordní příliv nových emisí. Prezident polské burzy Ludwik Sobolewski odhaduje počet IPO na 60 ve srovnání s 38 v roce 2006. V Praze, Vídni, Budapešti a Lublani se přitom loni dohromady zrealizovalo celkem 18 IPO. V Polsku si alternativu financování prostřednictvím IPO nechává předložit každá firma, která uvažuje o posílení kapitálu. Na trhu se proto objevují i maličké firmy specializované například na výrobu voskových svíček. Lze jen doufat, že podobně široký výběr firem ucházejících se o naše peníze budou mít za pár let i investoři v ČR.

Proč emitovat cenné papíry • Vstup na kapitálový trh znamená krok k velkému množství potenciálních investorů, kteří chtějí investovat své prostředky. To umožňuje získat i tak vysokou finanční částku, jakou není například jedna banka schopna nebo ochotna v rámci úvěru poskytnout. • Možnost optimalizace kapitálové struktury mezidluhem a vlastním kapitálem. Emisí akcií emitent navyšuje prostřednictvím dosavadních či nových akcionářů svůj vlastní kapitál. • Při vydávání akcií získá emitent finanční prostředky v hotovosti na neurčito, bez nutnosti splácet úvěr a úroky. Na druhou stranu je nutno pečlivě zvažovat budoucí dividendovou politiku firmy.
• U kapitálu získaného emisí akcií má podnik větší volnost při jeho využití, což je značná výhoda proti omezením, která jsou často spojena s úvěrovým financováním.
• Proces vydávání emise cenných papírů je pro investory tou nejtransparentnější metodou. Navíc přijetí emise k obchodování na regulovaném trhu je spojeno se značnou publicitou, což se příznivě odráží na celkovém povědomí o společnosti, na jejím dobrém jméně a důvěryhodnosti.

Většina uvedených výhod platí i v případě prodeje akcií akcionáři společnosti. IPO je v takovém případě ještě o několik kroků jednodušší, neboť odpadají některé statutární kroky spojené s navýšením kapitálu.

Proč kótovat emisi na burze

Snadnější upsání

Základem úspěchu každé emise cenných papírů je získání investorů, kteří vydávané cenné papíry nakoupí. Vždy je větší zájem investorů o cenné papíry, které budou kótované, tedy obchodovatelné na regulovaném oficiálním trhu. Investoři totiž upřednostňují cenné papíry, jež budou bezproblémově a transparentně obchodovatelné. Zajištění potřebné likvidity umožněním obchodování na veřejném trhu snižuje transakční náklady investorů, zvyšuje atraktivitu daných cenných papírů, a tudíž i jejich cenu.

Reálná hodnota společnosti a budoucí hodnota akcií pramenící z důvěry investorů

Uvedení akcií společnosti na burzu vede ke stanovení reálné ceny společnosti, která je odvozena od hodnocení analytiků, názoru obchodníků a vývoje tržních podmínek. Reálná cena společnosti dává akcionářům okamžitou informaci o hodnotě jejich akciového podílu, a proto i o možnosti případného prodeje akcií. Vyšší nároky na informační otevřenost emitentů kótovaných cenných papírů se odráží v důvěře investorů v tyto cenné papíry, a proto i v tržní ceně.

Zvýšení prestiže a dobrého jména podniku

Vstupem na burzu společnost přistupuje na podmínky obecně uznávaných principů řádné správy společnosti a větší informační otevřenosti vůči investorské veřejnosti. Informace o firmě jsou široce dostupné a jsou průběžně vyhodnocovány analytiky kapitálového trhu. Společnost se stává důvěryhodnější u dodavatelů i odběratelů a její jméno a předmět činnosti se ukládá v širším povědomí.

Snadnější přístup k bankovním úvěrům

Společnost, která o sobě pravidelně informuje a jejíž finanční zdraví i perspektivy jsou ohodnocovány trhem, má pochopitelně i snazší a rychlejší přístup k ostatním zdrojům financování. Takto transparentní klient obvykle získává u bankovních ústavů lepší úvěrový scoring a vyšší rating.

FIN25

Zvýšení hodnoty pro zaměstnance

Vstup na burzu umožňuje managementu a zaměstnancům společnosti podílet se na budoucím růstu. To zvyšuje jejich angažovanost ve firmě a ochotu podílet se na dalším rozvoji společnosti. Zaměstnanecké akcie mohou sloužit jako daňově efektivní, moderní a stabilizující motivační složka v odměňování zaměstnanců.

Pramen: Burza cenných papírů Praha

  • Našli jste v článku chybu?