Menu Zavřít

Rok vybíravých

21. 1. 2004
Autor: Euro.cz

Loď bláznů pro Železného. Kupka hluboko pod očekáváním. Ruský rubl za 5,5 milionu.

Měl to být rok Františka Kupky. A nakonec i byl, neboť Kupkovy obrazy obsadily první dvě příčky v žebříčku nejdráže prodaných děl. Dosažené výsledky jsou však spíše zklamáním. Původní očekávání byla mnohem vyšší: Když galerista Martin Kodl na začátku roku oznamoval, že nabídne k prodeji reprezentativní obraz Ocel pije, odhadoval cenu této olejomalby na deset milionů korun. Koncem listopadu byl obraz vydražen za „pouhých“ 5,2 milionu korun.
Druhé Kupkovo abstraktní plátno - Modrá kompozice, nabízené aukční síní Meissner & Neumann za necelých 7,5 milionu korun, zůstalo bez kupce. Za úspěch lze naopak považovat dražbu Kupkova raného obrazu Růžový keř v květu, který se na listopadové aukci téže síně prodal za 4,25 milionu korun a stal se druhým nejdražším obrazem roku. Jaké trendy lze vypozorovat z právě končícího aukčního roku?

Nejdražší

Žebříčku stejně jako v minulých letech dominují díla české moderny. Vedle surrealistického obrazu Jindřicha Štýrského, kubistického zátiší Antonína Procházky či abstraktní kompozice Františka Foltýna však letos v první desítce najdeme také tři obrazy zahraničních umělců - Loď bláznů od rakouského malíře Oskara Laskeho, městský bulvár ve Vichy od ruského impresionisty Konstantina Korovina a zátiší s kytarou od Španěla Oscara Domingueze.
O žádném z autorů nelze říct, že by byl pro aukční síně sázkou na jistotu. Sběratelé si již velmi pečlivě vybírají a pouhé slavné jméno nestačí. Opravdu špičková díla si svého kupce nicméně většinou našla. Často dokonce za nečekaně vysoké částky. Za historická maxima byly letos vydraženy například obrazy Václava Radimského, Františka Tichého, Františka Grosse nebo Oldřicha Blažíčka.

Kresba a grafika

Nejlépe si vedli Josef Lada, František Tichý a Vojtěch Preissig. Dobře se prodávaly také práce Vladimíra Boudníka, Václava Boštíka, Bohuslava Reynka a Kamila Lhotáka. Nejdražší grafiky stály okolo 40 tisíc korun. Za kolorované kresby či akvarely platili sběratelé v několika případech i statisíce. Jeden z akvarelů Františka Kupky byl prodán dokonce za více než milion.

Staří mistři

Nejdražším se stal obraz Tiberius a Agripina od následovníka Petra Pavla Rubense, vydražený za téměř 1,3 milionu korun. Na druhém místě se umístil Portrét literáta od Jana Kupeckého, přiklepnutý za necelý milion, a na třetím drobná Madona s Ježíškem připisovaná do okruhu nizozemského renesančního mistra Joose van Cleveho. Obraz za 600 tisíc korun koupilo Muzeum umění Olomouc.

Současné umění

Na aukcích se příliš neobjevuje, a pokud ano, nedosahuje nikterak vysokých cen. V zahraničí přitom aukce poválečného umění patří k těm s nejvyššími výnosy. Výjimkou z pravidla je pouze Mikuláš Medek. Jedno z jeho pláten se prodalo za necelý milion korun. Žádné další dílo se ani nepřiblížilo hranici půl milionu korun. Nad sto tisíc korun se dostaly například obrazy Jaroslava Vožniaka, Václava Boštíka, Květy Válové, Josefa Lieslera, Michaela Rittsteina nebo Jiřího Načeradského.

Plastiky

Sochy se většinou draží za částky do padesáti tisíc korun. Vyšších cen pravidelně dosahují pouze tři autoři - František Bílek, Jaroslav Horejc a především Otto Gutfreund. Zajímavé je, že není ani tak zájem o jeho slavná kubistická díla, jako o pozdější civilistní plastiky. Spíše než vkus sběratelů zde hraje roli, že na trhu je velké množství falešných odlitků Gutfreundových kubistických soch. Historicky nejdražší sochou tuzemských aukcí se stala jeho sádrová plastika Muž u selfaktoru, která byla v květnu vydražena za téměř milion korun.

Starožitnosti

Úspěšně se dražilo zejména stříbro, šperky a porcelánové figurky. Nábytek se prodával pouze výjimečně. Spíše než o barokní sekretáře byl zájem o kusy z počátku 20. století. Vůbec nejvyšších cen v kategorii užitého umění dosahoval kubistický porcelán Pavla Janáka. Za kávový servis s černým dekorem zaplatil nový majitel 260 tisíc korun. Za částky v řádu desetitisíců se opakovaně dražil funkcionalistický porcelán Ladislava Sutnara.

Numismatika

O senzaci se postarala aukční síň Aurea Numismatika, která na dvou květnových aukcích dražila kolekci ruských carských mincí a medailí z restituované sbírky Antonína Prokopa. Zkušební rubl carevny Anny z roku 1730 ražený v počtu pouhých 36 kusů byl prodán za 5,5 milionu korun. Jedná se o celosvětově nejvyšší částku kdy zaplacenou za ruskou minci. Celkový výnos obou aukcí dosáhl nečekaných 55 milionů korun.

Neprodáno

Kromě neúspěchu Kupkovy Modré kompozice očekávání rovněž nesplnil například Fillův obraz Herakles se lvem. Podle původních odhadů se měl prodat za částku okolo 3,5 milionu korun. Neprodal. Vrácených obrazů Václava Špály byl rovnou celý tucet. A neuspěla ani další velká jména - Josef Šíma, Antonín Chittussi či Toyen. Některá díla byla bez úspěchu dražena opakovaně, v několika případech dokonce různými aukčními domy.
Trapnou dohru měla dražba barokního obrazu Diana a Endymion od italského malíře Jacopa Amigoniho, jehož cena na březnové aukci Dorothea z 500 tisíc vylétla až na rekordních 7,2 milionu korun. Po dvou měsících však musela aukční síň dražbu prohlásit za zmařenou, neboť kupec odmítl zaplatit. Argumentoval tím, že obraz nelze vyvézt, na což však byl předem upozorňován.

A rok 2004?

Dramatické události světové politiky tuzemské aukční dění příliš neovlivnily. Podle Márie Gálové, ředitelky aukčního domu Dorotheum, je to dáno hlavně velkou uzavřeností českého trhu: „V tomto konkrétním případě jde o jednu z mála výhod, kterou tato uzavřenost způsobuje.“ To se může změnit po vstupu do Evropské unie.
„Do budoucna dramatické změny v chování kupujících nečekáme, jen doufáme, že zákony se upraví podle pravidel obchodu s uměleckými předměty v EU,“ prohlašuje Michal Šeba z aukční síně Pictura. „Minimalizace vývozních bariér a umožnění dovozu děl bez značného daňového zatížení by vnesly do stávající nabídky větší pestrost a umožnily českému kvalitnímu umění zdobit sbírky světových sběratelů,“ dodává Mária Gálová.
Jiří Rybář ze společnosti 1. Art Consulting Brno se domnívá, že mnohá očekávání spojovaná se vstupem do EU jsou pouhou iluzí: „Majitelé uměleckých děl čekají na vstup do EU a bláhově sní o tom, že v zahraničních aukčních síních za ně dostanou balík. Bohužel se tak ve většině případů nestane.“ O české umění je v zahraničí jen minimální zájem a není důvod, proč by se situace měla v blízké době změnit. „Většinu venku prodaných děl českých autorů stejně jen kupují Češi za nízké ceny a vozí je zpět k dalšímu prodeji.“
Výrazněji ožít by podle Jiřího Rybáře měl tuzemský trh od konce roku 2005. „Až prodávající těmito zkušenostmi zmoudří a dojdou ke stejnému poznání jako majitelé uměleckých děl všude ve světě: že německé umění se nejlíp prodá v Německu, italské v Itálii a české zase u nás.“

Světový žebříček vede Klimt Vůbec nejdražším dílem roku 2003 se stal obraz Gustava Klimta Dům u jezera Attersee, vydražený začátkem listopadu v New Yorku za více než 29 milionů dolarů. Původní cenový odhad aukční síně Sotheby‘s zněl 20 až 25 milionů dolarů.
Na druhém místě žebříčku nejdražších děl se objevuje raně renesanční deskový obraz Kristus v předpeklí od Andrea Mantegny (28,5 milionu dolarů). Třetí příčku obsadil ženský akt od Amedea Modiglianiho (26,8 milionu dolarů), čtvrtou obraz Augusta Renoira nazvaný V růžích (23,5 milionu dolarů). Na pátém místě je malba Fernanda Légera Žena v červené a zelené (22,4 milionu dolarů). Posledním dílem, které překonalo hranici dvaceti milionů dolarů, je Pohled na Krumlov od Egona Schieleho (21 milionů dolarů).
V Mantegnově případě šlo patrně o poslední dílo tohoto umělce, které bylo na prodej, ostatní jsou již vesměs ve veřejných sbírkách. S výjimkou Renoira se rovněž jedná o nové aukční rekordy jednotlivých umělců. Největším překvapením byl úspěch Schieleho obrazu. Pohled na Krumlov překonal dosavadní Schieleho maximum o téměř pět milionů liber. Jako jediný z uváděných obrazů byl dražen v Londýně a nikoliv v New Yorku.
Nejdražší sochou uplynulého roku je monumentální ženská figura od Alberta Giacomettiho, která byla vydražena za 9,6 milionu dolarů. Na druhém místě se umístila pětimetrová bronzová socha od Henryho Moora prodaná za 6,1 milionu dolarů.
Nové historické maximum bylo stanoveno v kategorii fotografie. Daguerrotypie z roku 1842 zachycující Diův chrám na athénské Akropoli byla v květnu v Londýně přiklepnuta za rekordních 565 tisíc liber.

EBF24

Statistika sezony Na přibližně sedmdesáti aukcích v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Českých Budějovicích a Karlových Varech utratili sběratelé okolo 300 milionů korun. Celkem bylo vydraženo více než deset tisíc položek. Přes tři sta padesát z nich bylo prodáno za sto tisíc korun a více. Hranici milionu korun překonalo jednadvacet obrazů. Loni jich bylo o čtyři více.
Na celkových výsledcích se zhruba z jedné pětiny podílely numismatické aukce. Za více než milion korun se prodalo devět mincí. Vůbec nejdražší položkou letošního roku nebyl žádný z obrazů, ale ruský rubl z roku 1730 vydražený za 5,5 milionu korun.

Nejdražší obrazy roku 2003

(ceny včetně aukční provize a DPH zaokrouhlené na desetitisíce Kč) František Kupka: Ocel pije (5 210 000, Antikva Nova Kodl)
František Kupka: Růžový keř v květu (4 380 000, Meissner & Neumann)
Jindřich Štýrský: Obraz III. (3 860 000, Pictura)
Oskar Laske: Loď bláznů (3 600 000, Dorotheum)
Josef Šíma: Ateliér (Krajina) (2 780 000, 1. Art Consulting Brno)
Konstantin Korovin: Vichy (2 470 000, Meissner & Neumann)
Antonín Procházka: Podnos (1 860 000, 1. Art Consulting Brno)
František Foltýn: Abstraktní kompozice (1 620 000, 1. Art Consulting Brno)
Alois Wachsman: Hlava Ludvíka XVI. (1 580 000, Galerie Art Praha)
Jan Zrzavý: Z České Bělé (1 560 000, Dorotheum)
Jan Zrzavý: Ostrov blažených (1 460 000, Pictura)
Václav Špála: Berounské skály (1 400 000, Pictura)
František Kupka: Žlutý krám (1 400 000, Meissner & Neumann)
P. P. Rubens (následovník): Tiberius a Agripina (1 290 000, Antikva Nova Kodl)
Václav Radimský: Krajina v Giverny (1 170 000, Pictura)
Jan Zrzavý: Pole na Ile de Sein (1 170 000, Galerie Art Praha)
František Foltýn: Kompozice (1 140 000, 1. Art Consulting Brno)
František Tichý: Catchan (Pařížské střechy) (1 100 000, Galerie Art Praha)
František Kupka: Zusa a Villete (1 090 000, Meissner & Neumann)
Robert Auer: Dívčí akt (1 060 000, Meissner & Neumann)

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).