Zatímco globální pojišťovny již konsolidovaly vybrané služby do sdílených center, regionální hráči jsou ještě pozadu. Pozitivním faktem je, že firmy od konsolidací očekávají úspory nákladů až 15 procent, hrozí ale to, že ztratí lokální know-how.
Foto: Profimedia.cz
Centra sdílených služeb jsou klíčovým trendem na trhu pojišťoven. Jejich cílem je úspora nákladů, zlepšení kvality služeb a zvýšená možnost kontroly. Více než polovina dotazovaných firem konsolidovala řízení aktiv, funkce IT a vzájemné zajištění. Toto jsou závěry studie Roland Berger Strategy Consultants ve spolupráci s agenturou Efma (the European Financial Management and Marketing Association).
Evropské pojišťovny pečlivě řídí své náklady v pokrizovém období v souvislosti s očekávanými regulatorními změnami, obtížnými tržními podmínkami a snižujícími se zisky. Jedním z nástrojů úspor je zavedení sdílených kompetenčních center. Pojišťovny tak chtějí dosáhnout až 15% úspor. Podle průzkumu Roland Berger a Efma se touto cestou vydá mezi 40 a 50 % dotazovaných firem.
Na rozdíl od běžných trendů na trhu, centra sdílených služeb a kompetenční centra nebudou umístěna na trzích s levnou pracovní silou. Hlavním kritériem rozhodnutí, kde bude centrum umístěno, je dostupnost funkčních a jazykových dovedností a blízkost firemní centrály. Tato kritéria jsou důležitějším faktorem, než náklady na pracovní sílu, ačkoliv hlavním důvodem tohoto kroku je úspora nákladů.
Tento krok ale přináší i jisté nevýhody. Jde především o ztrátu lokálního know-how a přístupu na jednotlivé trhy. Zároveň umožňují menší flexibilitu a specifické znalosti lokálních trhů. K maximalizaci výhod a řízení nevýhod těchto center musí být kladen důraz především na definici styčných bodů a smluvních servisních podmínek mezi jednotlivými hráči, kteří funkce v centru sdílí, stejně jako na úroveň odborných znalostí a know-how zaměstnanců.
Zatímco globální pojišťovny již konsolidovaly vybrané funkce – jako např. IT a vzájemné zajištění – malé a regionální pojišťovny jsou v tomto pozadu.