Měla to být hotová věc. Ministr obrany přinesl na první letošní zasedání vlády informaci o tom, že státní podnik LOM Praha si chce pro své Centrum leteckého výcviku v Pardubicích pořídit čtyři nové stroje L-39NG. S posvěcením kontraktu za 1,1 miliardy korun se nečekaly žádné problémy. Už proto, že techniku pardubického centra využívají k výcviku především piloti české armády. Andrej Babiš však do procesu hodil vidle. A poměrně ostře nabroušené.
I když už od onoho zasedání kabinetu uběhlo téměř osm měsíců, věc se nijak neposunula. Uvízla ve vzduchoprázdnu a nikdo neví, kdy se ministerstvo obrany odváží záměr na vládu přinést znovu.
Když letos v lednu Babiš obchod zatrhl, ministrovi Lubomírovi Metnarovi řekl, že potřebuje víc dokumentů, informací a argumentů, proč jsou čtyři nové letouny (výhledově až šest) pro fungování Centra leteckého výcviku nezbytné. Jen pro připomenutí – dnes používané stroje L-39 Albatros v Pardubicích doslouží v letech 2021 a 2022.
Má stát nakupovat letouny od Aera Vodochody?
Neochota premiéra neznepokojuje jen samotné ministerstvo obrany, ale především firmu Aero Vodochody. Ta všechno vsadila na jednu kartu a se strojem L-39NG spojila svou budoucnost. S jeho neúspěchem na trhu padne i celá středočeská fabrika. A právě prodej letounů do státního podniku LOM Praha (zřízeného ministerstvem obrany) má být jednou z nejdůležitějších reklam. Když se ukáže, že L-39NG je dobré pro výcvik českých pilotů předtím, než sednou do kokpitu supersoniku Jas-39, bude dost dobré i pro jiné země hledající tréninkový letoun.
Modré z nebe. Aero Vodochody nutně potřebuje úspěch stroje L-39NG
Důvody toho, proč Andrej Babiš obchod stále nesposvětil, leží zřejmě v jeho značně rezervovaném postoji ke státním podnikům. I když resort v téhle věci podnikl několik vstřícných kroků – mezi něž se dá velmi pravděpodobně počítat i nečekaný jarní konec Romana Planičky v čele LOM Praha – premiér stále není spokojený.
A rozhodně nebude ani poté, co si mu vojáci během jeho nedávné návštěvy na základně u Náměště nad Oslavou postěžovali na kvalitu oprav vrtulníků MI-24/35 a Mi-17/171š v halách LOM Praha.
Aero Vodochody tak doplácí na situaci, kterou nemůže ovlivnit. Ale i tohle je byznys a minulé vedení firmy mělo s takovými okolnostmi počítat, když se zaměřilo jen na projekt L-39NG.
Čtěte další texty Ondřeje Stratilíka