LETECKÁ DOPRAVA Ač plány managementu Českých aerolinií (ČSA) na letošní rok počítaly se ziskem přes 500 milionů korun, realita bude výrazně horší. Prezident aerolinek Jaroslav Tvrdík už nyní připouští, že úspěchem bude celková ztráta hospodaření do 350 milionů korun.
LETECKÁ DOPRAVA Ač plány managementu Českých aerolinií (ČSA) na letošní rok počítaly se ziskem přes 500 milionů korun, realita bude výrazně horší. Prezident aerolinek Jaroslav Tvrdík už nyní připouští, že úspěchem bude celková ztráta hospodaření do 350 milionů korun.
Letošní rok je podle Tvrdíka pro leteckou dopravu výrazně nepříznivý. Vedle rostoucích cen paliva ji totiž poškozují přírodní katastrofy, terorismus i poměrně časté letecké nehody. Právě tyto aspekty také zostřují konkurenci mezi leteckými společnostmi.
Například německá Lufthansa vypověděla ČSA spolupráci při vzájemném prodeji míst na palubách českých a německých letadel, což pro českého dopravce prý znamená ztrátu několika set milionů korun. Částečným řešením je vyšší palivový příplatek k cenám letenek, který zákazníci ČSA platí od začátku října.
ROSTE POČET CESTUJÍCÍCH Propad hospodaření přitom přichází v době, kdy počet cestujících přepravených letadly ČSA roste. Za osm měsíců letošního roku přepravily aerolinie 3,5 milionu cestujících, což je meziročně o 22 procent více. Výrazný nárůst zaznamenala zejména charterová přeprava, jejíž objem byl jen v srpnu o téměř 90 procent větší než v srpnu 2004. Přes nákup nových letadel roste i obsazenost letadel, která na konci srpna přesáhla hodnotu 80 procent. Platba za nová letadla se bude v rozpočtu ČSA projevovat zejména v příštích letech. Podle některých zdrojů, které však nechtějí zveřejnit svou identitu, utrácejí ČSA příliš za poradenské a konzultační služby. Vedení tyto informace jednoznačně odmítá, předseda dozorčí rady Eduard Janota za nimi vidí skrytý boj uvnitř managementu firmy. Přesto se chce i Tvrdík zaměřit také na možnosti šetření uvnitř firmy. PŘICHÁZEJÍ ÚSPORY NA VŠECHNY STRANY Například by se měl snížit počet dodavatelů ze současných 3500 na méně než 2000. „Chceme se zaměřit na všechny nákladové položky jak ve vztahu k externím dodavatelům, tak dovnitř společnosti,“ upozornil Tvrdík. Firma se proto rozhodla přehodnotit všechny své smluvní vztahy k velkým partnerům, jako je například Letiště Praha, Řízení letového provozu, dodavatelé pohonných hmot a distribuční agentury. Dopravce snižuje i vnitřní náklady. Tady má pomoci například co nejrychlejší přechod na elektronické formy obchodování. Významné změny zřejmě přinese i restrukturalizace zahraničních zastoupení. V současnosti mají ČSA 43 zahraničních prodejních kanceláří ve 41 zemích světa a jejich počet se pravděpodobně sníží. SPOLUPRÁCE S FISCHEREM**
Hospodaření ČSA již v příštím roce určitě kladně ovlivní dohoda na tříleté strategické spolupráci s CK Fischer. ČSA budou od listopadu 2005 přepravovat klienty této cestovní kanceláře do řady turistických destinací jako jsou Kanárské ostrovy, portugalský ostrov Madeira či Egypt.
V příštím roce by se tak díky spolupráci obou subjektů měl podíl ČSA na charterovém trhu v České republice zvýšit z dnešních 40 na zhruba 50 procent. „Ambicí ČSA je stát se leaderem tuzemského trhu charterové přepravy,“ zdůraznil Tvrdík. Strategická spolupráce s CK Fischer je prý dalším významným krokem k naplnění této strategie. Zbytek českého charterového trhu ovládá společnost Travel Service, o jejíž koupi ČSA již několik let jednají.