Procter & Gamble
Noční můra zaměstnanců americké společnosti Procter & Gamble. se jmenuje Organization 2005. Pod tímto názvem připravuje výrobce pracích prášků, kosmetiky a spotřebního zboží šestiletý restrukturalizační program. Během jeho uskutečnění má přijít o práci na patnáct tisíc lidí, což je asi třináct procent zaměstnanců.
K romě pracovních sil však bude vzestup Procter & Gamble stát asi 1,9 miliardy dolarů. Největší část investic půjde do stěžejních aktivit, které se začaly utápět v široké škále zhruba tří set výrobků od dětských plenek Pampers přes kosmetiku po chips y Pringles. Tato „mišmašová výrobní strategie, jak ji nazval týdeník The Economist, spolu s nechutí snižovat ceny, nedostatečnou inovací a averzí k riziku vůbec, udržovaly ve firmě spíše atmosféru konce 80. let. Za posledních pět let zho stlo však konkurenční prostředí firmy natolik, že Procter & Gamble přišel o desetinu tržního podílu, přestože obrat a zisk podniku rostou.
Přišel čas škrtičů
Po období, kdy nadnárodním firmám šéfovali velkolepí a velkorysí vizionáři, se koncerny daly do hledání spořivých a střídmých kapitánů. I provedením změn v Procter & Gamble byl pověřen nový člověk - Durk Jagger. Ten akcionářům druhý č ervnový týden představil podnikovou strategii s konkrétními čísly.
„Organization 2005 povede v dlouhodobém horizontu ke zvyšování tržeb o šest až osm procent ročně a ke zrychlení růstu zisku na akcii během příštích pěti let až o patnáct procent ročně. Oživená firma by navíc měla na nákladech ušetřit kolem 900 milionů dolarů ročně. Jak suše Jagger oznámil, přispěje k tomu i uzavření deseti závodů koncernu. „(Plán) Organization 2005 znamená v historii společnosti Procter & Gamble nejdramatičtější změnu ve struktuře, výrobních procesech i v kultuře, zdůraznil Jager. Výsledkem podle jeho názoru bude větší inovace, o polovinu rychlejší uvádění výrobků na trh a celkový vyšší růst. K lepšímu posta vení by firmě mělo dopomoci přes sto světových ziskových center koncernu.
Dopad na Evropu
Změny se rovněž dotknou českého trhu. Procter & Gamble založí totiž v Praze novou regionální organizační jednotku „Globální obchodní služby . Jejím úkolem bude poskytovat obchodní, informační a technologické služby celému regionu Evropy, Blízké ho východu a Afriky. Nakolik se plán promítne do zaměstnanosti v české dceřiné pobočce koncernu v Rakovníku zatím není jasné.
V Evropě, na Blízkém východě a v Africe, kde firma uskutečňuje třetinu obratu, se uvažuje o propuštění celkem 6250 pracovníků. Samotná Rakona má 550 zaměstnanců. Obchodní, marketingové a finanční služby však ještě zajišťuje ústředí firmy v Praze.
Rezivějící ambice
Veškerou výrobu chce Procter & Gamble rozdělit do sedmi divizí a více se věnovat vývoji a výzkumu, který ponechával v kompetenci regionálních poboček. Podle Jagera bude navíc přesně vymezená odpovědnost manažerů.
Záměry jako vystřižené z marketingových učebnic. Zkuste je však praktikovat ve firmě s ročním obratem ve výši 37 miliard dolarů s provozy ve více než 140 zemích světa. Jager už teď vidí první překážky. Do sedmi obchodních divizí dosadil m anažery, kteří by měli vládnout dosud velmi silným a samostatným národním manažerům. Oněch sedm divizí má totiž řídit globální prodej produktů a regionálním manažerům ponechává roli podřízených.
Situace velmi připomíná proces dekolonizace francouzských a anglických držav v polovině tohoto století. S jediným rozdílem. Regionální manažeři Procter & Gamble nemají tolik pravomocí, aby se v případě snahy o nezávislost dokázal i udržet v křesle. Každé zdržení pro firmu znamená další ústup z trhu a pokles obratu. Pokud půjde vše hladce, mohl by obrat koncernu v příštím roce podle vyjádření finančního ředitele Clayta Daleyho stoupnout o tři procenta. I v takovém případě bude však praxe vzdálená teoretickému cílení firmy. Ta by přece ráda viděla až osmiprocentní nárůst prodeje.
Tyto plány neuniknou pozornosti konkurentů. Hlavní evropský rival, koncern Unilever se také zabývá vnitřními změnami. Menší konkurenti, jako je Colgate-Palmolive či japonská společnost Kao, mohou navíc daleko rychleji odpovídat na nejnovější trendy, jak ými mohou být například „voňavé obleky s etiketou firmy Febreze.