DÜSSELDORF, ZAANDAM, BRUSEL (zdf) – Nadnárodní maloobchodní řetězce dosáhly loni vyšších tržeb než v roce 2000. Zásluhu na tom měly převážně členové sítí sídlící mimo mateřské země.
Meziroční nárůst 5,5 procenta ohlásila německá firma Metro. Její celkové tržby vzrostly z 46,9 na 49,5 miliardy eur. Původní odhad však počítal s padesátimiliardovým obratem. Slabší poptávka - vyvolaná oslabením ekonomiky - však firmu loni v říjnu donutila očekávání snížit na 49,7 miliardy eur. Ani tento předpoklad se však nepovedlo naplnit – před Vánocemi sice rostly tržby rychleji (o 7,1 procenta), špatné počasí posledního týdne roku ale slibně nastartovaný růst srazilo na kolena. Tržby zahraničních poboček naopak vzrostly o jedenáct procent a 22 miliardami eur se podílejí na firemním obratu 44 procenty. Metro úspěšně uskutečňuje svůj cíl, aby ze zahraničí plynula polovina tržeb: celkový počet jeho prodejen se loni zvýšil o 80 (na 2249), přičemž 90 procent nových obchodů bylo otevřeno v cizině.
Nizozemská společnost Royal Ahold v uplynulém roce dosáhla rekordních tržeb 66,6 miliardy eur (zvýšení o 27 procent). Klíčovými jsou američtí zákazníci, kteří firmu přinesli 59 procent všech prodejů. Tržby v amerických prodejnách Aholdu dosáhly 35,3 miliardy dolarů (zvýšení o 27 procent). Ve třinácti evropských zemích utržila společnost na 21,8 miliardy eur (zvýšení o 31,4 procenta). Finanční krize v Argentině se naopak projevila v téměř čtyřprocentním propadu Aholdu na latinskoamerických trzích, kde firma prodala zboží za 4,9 miliardy eur.
O 17,8 procenta vyšší tržby (21,4 miliard eur) oznámila také belgická síť Delhaize Group. Belgičanům plyne dokonce 80 procent příjmů ze Spojených států – divize Delhaize America loni utržila 14,89 miliardy dolarů. Český, slovenský, řecký a rumunský trh firmě dohromady přinesly 1,1 miliardy eur a v průměru tak vykázaly růst téměř 14 procent.
Odhady společnosti Incoma uvádějí, že obrat české Delvity nepatrně poklesl. Síť na rozdíl od ostatních zemí v tuzemsku uzavřela pět prodejen. Naopak výrazně své pozice posílily dvě největší tuzemské společnosti (EURO 1/2002). Makro ze stáje Metra o 16,6 procenta a Ahold dokonce o 21 procent.