Mediální obr je druhým největším dárcem v SRN
Vypadalo to, jako by se na party, kterou 6. listopadu pořádal mediální obr Bertelsmann u příležitosti otevření nových honosných kanceláří v Berlíně, dostavily snad všechny hvězdy i politici Německa, kancléřem Gerhardem Schröderem počínaje a bývalou tenisovou hvězdou Borisem Beckerem konče. Nepřilákala je však jen moc televizního a vydavatelského impéria, ale i méně známá mocnost, jež událost pomáhala sponzorovat: nadace Bertelsmann, financovaná mediálním koncernem a největší německá nezisková organizace vůbec.
Taková moc se dá jen těžko ignorovat. Zatímco společnost Bertelsmann se sídlem v Güterslohu ovládá média, jako jsou televize RTL, nakladatelství Random House a časopis Stern, příbuzná nadace je mozkový trust s takovým počtem lidí s vysokoškolskými tituly, že by mohl konkurovat i univerzitě. Vede veřejnou diskusi o nejrůznějších tématech, od corporate governance přes rozšíření Evropské unie až po reformu trhu práce. Schröder si dal záležet, aby byl vidět, a hned mezi prvními pozdravil Liz Mohnovou, jednu z nejmocnějších žen Německa, která hájí zájmy vládnoucí rodiny Mohnů v obou organizacích. “Pokud se Bertelsmann do něčeho pustí, je to okamžitě na pořadu dne,” soudí Annette Zimmerová, odbornice na neziskové organizace a profesorka politologie na univerzitě v Münsteru.
Poslední dobou ovšem Mohnová disponuje o něco menší mocí. Několikaleté hubené provozní zisky společnosti Bertelsmann se projevily i přímo v nadaci. Fond vlastní 57,6 procenta akcií Bertelsmannu a závisí na dividendách společnosti. Po letech prudkého růstu bude nadace muset snížit rozpočet na příští rok o deset procent na 77 milionů dolarů. “Prudký růst skončil,” uvádí Volker Then, projektový manažer nadace.
Pokud bohatí podnikatelé věnují v Německu peníze, často si jako příjemce vybírají právě nadace. V posledních letech počet nadací prudce narostl a v roce 2001 dosáhl čísla 829 - to když začal platit nový zákon, který zvýšil daňové zvýhodnění. Třeba v roce 1990 přitom organizací tohoto typu vzniklo pouhých 181. Ačkoli některé z nich byly založeny občanskými skupinami, mnoho je dílem stárnoucích zakladatelů firem, kteří nevědí, jak naložit se svými miliony. Asociace německých nadací odhaduje, že všechny nadace ročně vynaloží kolem 4,7 miliardy dolarů.
Je jasné, proč to bohatí dělají. Nejenže si dárce bude každý pamatovat jako šlechetného dobrodince, ale mecenáš tím také chrání majetek společnosti před dědickou daní a zároveň snáze ve firmě udrží rodinný vliv. V případě společnosti Bertelsmann ovládá rodina Mohnů 75 procent akcií s hlasovacím právem, ačkoli většinu kapitálu vlastní nadace. Díky nadaci je společnost Bertelsmann chráněna proti převzetí.
V německých mediálních a politických kruzích se o takových potenciálních střetech zájmů nemluví, i když se ozývají znepokojivé hlasy. “Rádi bychom, aby se o tom více diskutovalo,” stěžuje si hrabě Rupert Strachwitz, ředitel berlínského institutu Maecenata, který analyzuje neziskový sektor – s podporou nadace Bertelsmann. Prozatím se zdá, že Němcům stačí ke štěstí těmito penězi disponovat.
ROZDÁVAJÍ MILIONY
Pět největších německých nadací*
Název obor příspěvky za rok 2002 (miliony dolarů)
1. Nadace Volkswagen věda a technologie 135
2. Nadace Bertelsmann různé 74
3. Nadace Roberta Bosche zdravotnictví 66
4. Německá nadace životního prostředí životní prostředí 53
5. Nadace Hertie neurologický výzkum 53
*Pořadí podle příspěvků v roce 2002
Už není financována stejnojmenným výrobcem automobilů
Pramen: Asociace německých nadací, BW
Popisek:
MOHNOVÁ
Opatruje rodinný poklad
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jana Fantová, www.LangPal.com