Pojem web scraping, jenž tvoří hlavní pracovní náplň české služby Apify, zní na první pohled tajuplně. Ve skutečnosti jej ale využívají firmy po celém světě, tedy alespoň ty onlinové. Pomocí zmíněného nástroje se totiž dají z webů extrahovat do mnohem užitečnějších formátů cenná data, která je dále možné různými způsoby strojově zpracovávat. Uplatní se při získávání kontaktů, sledování cen e-shopů, zjišťování předpovědi počasí a mnoha dalších činnostech, v jejichž případě by bylo nepraktické provádět je ručně.
Že takovýto druh programování může naskýtat zajímavé obchodní příležitosti, tušili Jan Čurn a Jakub Balada už v roce 2015 – právě tehdy se oba absolventi ,matfyzu‘ Univerzity Karlovy rozhodli Apify založit. A ač ne vždy šlo všechno zcela podle plánu, nejnovější finanční výsledky jasně dokazují, že toto rozhodnutí bylo trefou do černého.
„Rok 2023 byl pro nás výzva, ale díky odhodlání našeho týmu a strategickým krokům se nám za posledních 12 měsíců podařilo dosáhnout značného úspěchu. Loňský rok byl z hlediska tržeb a zisku v historii firmy zatím nejlepším a jsme na to opravdu pyšní. Cítíme, že jdeme po správné cestě, a plánujeme urychlování investic do marketingu a vývoje,“ nechal se slyšet Čurn.
„Po roce 2022, kdy jsme museli snižovat náklady a část týmu propustit, je naše aktuální trajektorie naprosto odlišná,“ dodal s tím, že se během loňských 12 kalendářních měsíců podařilo společnosti nabrat patnáct nových pracovníků, čímž se velikost jejího týmu zaokrouhlila na devadesát. A další budou následovat letos.
Ruku k dílu přikládají i sami uživatelé
Snahou Apify je nabídnout zákazníkům takový nástroj, pomocí něhož je možné zautomatizovat de facto jakýkoliv libovolný proces ve webovém prohlížeči. K tomu česká firma využívá takzvané Aktory, které si lze představit jako cloudové programy schopné na straně jedné odeslat e-mail, ale zároveň si poradit třeba i s odstraněním duplicit z velkých datových souborů.
Těchto Aktorů nyní platforma ve svém Apify Store nabízí půldruhého tisíce. Jejich počet se přitom neustále zvyšuje, neboť je mohou přidávat nejen firemní programátoři, nýbrž i další externí tvůrci. „Vidíme, jak naše komunita sílí, a jsme hrdí, že počet vývojářů, kteří nabízejí své Aktory na naší platformě, neustále narůstá. Navíc si tak s námi mohou vydělat slušné peníze,“ poodhalil Čurn.
O jakých částkách je zde řeč? „Škála peněz, jakou si u nás externí vývojáři mohou vydělat, je opravdu velká. Ovlivňuje ji vícero faktorů – nejen to, jak dobrý samotný Aktor je. Dá se tak říct, že to mohou být desítky dolarů, ale i desítky tisíc,“ sdělil redakci Euro.cz.
Za rok o sto mega víc
I když to třeba ještě začátkem loňska vypadalo všelijak, úspěchy dosažené v několika uplynulých měsících dodaly Čurnovi a spol. značné sebevědomí, díky němuž může firma opět začít plánovat ve velkém. A to doslova.
„Pro celé Apify máme nemalé ambice. Pro letošní rok jsme si dali cíl dosáhnout obratu 270 milionů korun a zdvojnásobit naši komunitu vývojářů. Plánujeme se také více zaměřit na získávání dat pro umělou inteligenci,“ uzavřel podnikatel.