Minoritář Aleš Hodina využil zaspání majoritního akcionáře
Na Vysočině vypukl v minulých týdnech ostrý boj o ovládnutí společnosti Motorpal. Do orgánů společnosti jsou v intervalu dnů zapisovány a vymazávány různé osoby podle toho, která ze soupeřících skupin přinese na Krajský soud v Brně zápis z valné hromady. Ty se navíc navzájem obviňují z úmyslu Motorpal vytunelovat.
Výrobce vstřikovacích zařízení a autodílů patří mezi největší zaměstnavatele na Vysočině. Již několik let je kontrolován dvěma rozhodujícími vlastníky - britskými firmami Diesel Invest a Indurain Partners, které společně vlastní šedesát procent akcií Motorpalu. Jenže po mimořádné valné hromadě v srpnu byl do obchodního rejstříku jako předseda dozorčí rady zapsán menšinový akcionář Aleš Hodina, který vlastní tři procenta akcií, a i ostatní místa v orgánech společnosti byla obsazena Hodinovými lidmi. Jako člen dozorčí rady Motorpalu byl zapsán ještě další menšinový akcionář Miroslav Navrátil a oba dva pak zvolili nové představenstvo - Jiřího Proška a Zdeňka Drbohlava. Tento stav však neměl dlouhého trvání. Na Krajský soud v Brně se obrátila i druhá strana a samosoudkyně Hana Klimešová již 8. září rozhodla, že Hodina, Navrátil, Prošek a Drbohlav budou z představenstva a dozorčí rady vymazáni a zapsáno bude zase původní složení orgánů. Nyní se zase chystá obrátit se na soud Hodina.
Kdo kope tunel.
„Soud byl úmyslně uveden v omyl zfalšovaným zápisem, který skandálním způsobem změnil skutečné závěry valné hromady. Myslíme si, že ze strany Hodiny a spol. jde o pokus firmu tunelovat,“ řekl pro Jihlavské listy předseda představenstva Motorpalu Petr Chýňava. Jak tvrdil, záměr Hodinova představenstva je zřejmý z toho, že jejich prvním krokem byl pokus změnit podpisové vzory v bance a ovládnout desítky milionů korun na účtech společnosti. Předseda představenstva a finanční ředitel Petr Chýňava byl zvolen akcionáři Diesel Invest a Indurain Partners, za nimiž podle Aleše Hodiny a jednoho z bývalých manažerů Motorpalu, který si však nepřál zveřejnit své jméno, stojí podnikatel Ondřej Hradil. Proti Chýňavově tvrzení se Aleš Hodina s Miroslavem Navrátilem okamžitě ohradili a přešli do protiútoku. „Členové nově zvolených orgánů společnosti Motorpal nejsou skupinou jakýchsi pochybných tunelářů, nikdy se nepodíleli na vytunelování žádného podniku a ani nejsou s nikým takovým spojeni. Naopak někteří členové bývalých orgánů společnosti Motorpal, například Petr Veselský, Jiří Drlík nebo Petr Ferkl, jsou nebo byli napojeni na Ondřeje Hradila, který je podezřelý z vytunelování společnosti Kovohutě Břidličná,“ stojí v prohlášení Hodiny a Navrátila, které zaslali týdeníku EURO.
Kdo je černým vzadu.
Podstata sporu, ze kterého vznikly dva různé zápisy ze srpnové mimořádné valné hromady Motorpalu, jimiž obě skupiny mávají, se odvíjí od otázky, zda akcionáři Diesel Invest a Indurain Partners jednají ve shodě (a tím svými šedesáti procenty Motorpal zcela kontrolují), či nikoli. V době vstupu těchto akcionářů do společnosti Motorpal byly její akcie totiž veřejně obchodovatelné, a pokud by obě společnosti jednaly ve shodě, pak byly povinny takové jednání oznámit a učinit povinnou nabídku odkupu akcií pro ostatní akcionáře. A protože to neučinili, ztrácejí dle Obchodního zákoníku akcionáři skrytě ovládající společnost svá hlasovací práva.
Vladimír Šiler, právní zástupce Aleše Hodiny, argumentoval na valné hromadě, že Diesel Invest a Indurain Partners jednají ve shodě a že jsou nepřímo ovládány Ondřejem Hradilem. „Obě dvě v Británii registrované společnosti mají stejného jednatele, společnost Corporate Secretaries Limited, a sídlí na stejné adrese. A na valných hromadách Motorpalu vždy vystupovaly ve shodě a nikdy nehlasovaly proti sobě,“ řekl Aleš Hodina týdeníku EURO. To, že obě jsou skrytě ovládány právě Ondřejem Hradilem, opírá i o svoji osobní zkušenost. „Když jsem před několika lety jednal o možném prodeji svého podílu v Motorpalu, na několika schůzkách se mnou vždy jednal pan Hradil a vystupoval jako osoba, která Motorpal ovládá,“ uvedl Hodina. Písemný záznam z těchto jednání nemá, ale zúčastnilo se jich prý vždy více osob, které by to mohly případně dosvědčit.
Týdeník EURO se pokusil kontaktovat i Ondřeje Hradila, ale neúspěšně. „Oficiálně či veřejně nikdy neuvedl, že by za těmi společnostmi stál, tak co čekáte, že by vám řekl,“ odpověděl na žádost o zprostředkování schůzky s Hradilem člověk, který pro Diesel Invest a Indurain Partners pracuje.
Předsedající valné hromady Petr Ferkl neuznal oprávněnost Šilerova tvrzení, že akcionáři Diesel Invest a Indurain Partners pozbyli hlasovacích práv. Dále proto paralelně probíhaly dvě valné hromady, byť v jedné místnosti a v jednom čase. První předsedal Petr Ferkl a o všem rozhodovaly hlasy majoritářů. Druhé předsedal Vladimír Šiler a o všem rozhodovaly hlasy minoritářů. Na druhé také bylo odhlasováno odvolání stávajících členů dozorčí rady a jejich nahrazení Alešem Hodinou a Miroslavem Navrátilem.
Kdo předsedá valné hromadě.
Z obou valných hromad byly pořízeny zápisy. Hodinova skupina byla ale pohotovější, s tím svým rychleji doběhla na soud a požádala o zapsání příslušných změn. S využitím novely občanského soudního řádu provedl soud zápis ve zkrácené lhůtě, aniž by ponechal prostor dotčené společnosti pro odvolání. V obchodním rejstříku se tedy objevil Aleš Hodina jako předseda dozorčí rady Motorpalu.
Na to reagoval tiskový mluvčí Motorpalu Jan Sotona prohlášením: „Právoplatně zvolení představitelé společnosti jsou připraveni provést všechny právní kroky, kterými bude zápis v obchodním rejstříku dán do souladu se skutečností a stejně tak zabránit dalšímu protiprávnímu jednání osob, které se nezákonně vydávají za členy statutárních orgánů Motorpalu.“
Během několika dnů se původním orgánům podařilo získat nové rozhodnutí soudu, kterým byl Hodina a jeho lidé zase vymazáni. Jak Sotona sdělil, součástí dalších kroků má být i trestní oznámení na Aleše Hodinu a Miroslava Navrátila, které nyní Motorpal připravuje.
Další právní postup zvažuje i Hodina. „Samozřejmě se budeme bránit. Zdá se nám nanejvýš podezřelé, jak se odvolaným manažerům podařilo změny zápisu v rejstříku dosáhnout, když k tomu nebyli oprávněni. Zejména když soud předchozí změnou zápisu potvrdil výsledky srpnové valné hromady,“ řekl Hodina týdeníku EURO s tím, že menšinoví akcionáři podniknou potřebné právní kroky k tomu, aby soud své rozhodnutí revidoval.
Fakt, že Hodina o tomto rozhodnutí soudu nevěděl, a že tedy ani neměl příležitost se proti němu odvolat, je ale podle právníka Jakuba Kotrby z advokátní kanceláře Jansta, Kostka a partneři ze zákona v naprostém pořádku. „Účastníkem řízení je osoba zapisovaná do obchodního rejstříku, a nikoli osoba vymazávaná,“ vysvětlil Kotrba.
Kdo se bude smát naposled.
Advokát Radek Pokorný říká, že podobných sporů o hlasovací práva bylo v uplynulých letech již několik. „Rozhodnout, zda nějaké společnosti jednají ve shodě, a Motorpal je tedy skrytě ovládán jednou osobou, může jedině soud. Pan Hodina si neměl dělat vedlejší valnou hromadu a se zápisem z ní běžet na soud. Měl se zúčastnit celého jednání řádně svolané valné hromady, do jejího zápisu nechat zapsat všechny své námitky a poté se obrátit na soud s žádostí o rozhodnutí o neplatnosti jejích některých rozhodnutí právě z důvodu případné ztráty hlasovacích práv majoritních akcionářů,“ uvedl Radek Pokorný.
Nyní lze očekávat, že akcionáři Hodina a Navrátil napadnou rozhodnutí srpnové mimořádné valné hromady právě takovou žalobou na její neplatnost. Tím se celý spor o otázku hlasovacích práv akcionářů Diesel Invest a Indurain Partners dostane před soud. Pokud se Aleši Hodinovi podaří dokázat, že jednali ve shodě, budou mít Hradilovi lidé opravdový problém a Hodina ovládne Motorpal na déle než pár desítek hodin. Zatím ale tuto společnosti řídí Petr Chýňava, Petr Veselský a další reprezentanti dvou rozhodujících akcionářů.