Menu Zavřít

Rozehráno

26. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Spor sázkové kanceláře Tipsport a vydavatelství Ringier míří k ÚOHS i k soudu

Pokud by v Tipsportu platilo známé pořekadlo „Když v lednu hrom se ozve, hojnost vína je v očekávání“, čekají sázkovou kancelář tučné časy. Protože bouřlivé období právě prožívá.
Rok zahájila s novým ředitelem Petrem Knybelem a řadou změn. Jednička na českém sázkovém trhu ohlásila expanzi na Slovensko a Polsko. Vyšlo najevo, že od příští sezony již nemusí být generálním partnerem hokejové extraligy, rozešla se s PR agenturou AMI Communications. A chce se soustředit na ženy a vypisovat sázky na přání. Nejaktuálnější novinkou je však spor Tipsportu s vydavatelem deníku Sport. Tipsport údajně již podal na vydavatelství Ringier žalobu. Ringier zase reagoval podnětem k antimonopolnímu úřadu.

Ve stopách soupeře.

Již loni začal Tipsport podnikat v Polsku prostřednictvím sázkové kanceláře Mega-Typ, do které letos majetkově vstoupil. Pravděpodobně v únoru se kancelář přejmenuje na Tipsport Polska. Ambicí dosud malé firmy je podle slov Petra Knybela okupovat přední polská místa. „Domnívám se, že se nám to může podařit během dvou tří let,“ míní nový ředitel. Mega-Typ má v Polsku zatím deset poboček, do konce roku by jich mělo být sto.
Zdá se, že Tipsport urputně pronásleduje Fortunu. Ta vlastní jedničku polského sázkového trhu kancelář Profesjonal a dvojku na Slovensku, společnost Terno. Tipsport totiž vede jednání i na Slovensku. Knybel ale zatím nechce o slovenské strategii hovořit . „Již několik měsíců jsme ve stadiu vzájemného poznávání a hledání cest. Dnes je nanejvýš pravděpodobné, že se akvizice povede,“ uvedl pouze.
Pokud se konkurenční Fortunou bude Tipsport inspirovat i nadále, měl by začít přemýšlet o expanzi dál na východ. Tam podle slov marketingového ředitele Fortuny Františka Trantina totiž česká dvojka směřuje, ačkoli jejím hlavním cílem je návrat na špici doma.

Odpískaná extraliga.

Poprask v hokejových kruzích způsobila zpráva, že od příští sezony Tipsport zřejmě ukončí smlouvu s BPA sport marketing, zastupující nejvyšší hokejovou soutěž. „S největší pravděpodobností,“ komentuje to Petr Knybel. „Jednání nejsou ukončena. Na extraligu vynakládáme řádově desítky milionů korun. My o prodloužení smlouvy zájem máme, ale proslýchá se, že noví mobilní operátoři přijdou s nabídkou, které nebudeme chtít konkurovat,“ připustil.
Jenže předsedkyně představenstva BPA sport marketing Jana Obermajerová naopak s možností, že Tipsport zůstane generálním sponzorem, počítá. „Tipsport projevil zájem o setrvání, takže s ním jednáme o formě spolupráce. O pozici generálního sponzora ovšem jednáme i s jinými partnery, výsledky bychom měli znát do konce dubna,“ sdělila týdeníku EURO.
Situace je velmi nejasná. Mohl by se novým generálním sponzorem stát některý z mobilních operátorů? Obermajerová to potvrdit nechtěla. Spolupráci jednoznačně odmítla mluvčí T-Mobilu Martina Kemerová. „Naší primární aktivitou je fotbal.“ Zájem nepotvrdil Oskar Vodafone. A konečně ani Eurotel, který je tradičním partnerem českého hokeje, se k extralize nehlásí. „Dlouhodobě spolupracujeme s českou hokejovou reprezentací, o vstupu do extraligy však neuvažujeme,“ tvrdí mluvčí společnosti Pavel Kaidl. A konečně - o extraligu nemá zájem ani konkurenční sázková kancelář Fortuna. Naprosto jistý je ale rozchod Tipsportu s jinou agenturou. Začátkem roku přestala sázková kancelář spolupracovat v oblasti public relations se společností AMI Communications. Nahradí ji Media Trust Communications. „Pro výměnu jsme se rozhodli po dvouleté spolupráci. AMI Communications byla dosud jedinou specializovanou agenturou, se kterou Tipsport spolupracoval,“ říká Knybel, „vypršela nám smlouva a chceme práci AMI porovnat s prací a přínosem někoho jiného.“ Výsledkem nové spolupráce je první novinka: Tipsport plánuje zaměřit se na ženy. V tomto segmentu se se svým hlavním konkurentem rozhodně nepotká. „Ženy preferují jiné druhy zábavy. Nikdy nebudou tvořit podstatnou část našich klientů, stejně jako nikdy nebudou tvořit podstatnou část návštěvníků sportovních utkání,“ soudí za Fortunu František Trantina.

Zapeklitý Spor(t).

Nejbouřlivější z událostí kolem Tipsportu je momentálně pře s vydavatelstvím Ringier, které vlastní deník Sport. Dohraje se patrně u soudu i u antimonopolního úřadu. Sázková společnost Tipsport hodlá vydavatelství žalovat, protože přestalo plnit smlouvu o spolupráci, na jejímž základě měl Tipsport v deníku Sport právo obsahově naplnit dvanáct stran týdně. „Všechny pokusy o jednání ztroskotaly a deník Sport jsme opustili nedobrovolně,“ prohlašuje Knybel, „prostě naši kurzovou nabídku, obecný výsledkový servis a další informace přestali zveřejňovat.“ Ředitel Ringieru Tomáš Böhm tvrdí, že historické smlouvy, na jejichž základě měl deník Sport povinnost uveřejňovat inzerci Tipsportu v nemalém rozsahu, jsou pro vydavatele nápadně nevýhodné. Sport otiskoval inzerce za minimální ceny (sjednaná suma nedosahovala podle výpočtů Ringieru ani výše nákladů na potištění proinzerované plochy, bez započtení nákladů distribučních a tak dále).
Böhm prohlašuje, že se s představiteli Tipsportu neúspěšně pokoušel upravit smluvní podmínky. Poté, co vyšel najevo záměr Tipsportu podat žalobu, přešel Ringier do protiútoku. Minulé úterý podal podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. V podstatě tím udal sám sebe. Böhm ale věří, že ÚOHS přihlédne k vstřícnosti Ringieru a nepostihne jej za to, že smlouvu, která by mohla narušovat pravidla hospodářské soutěže, v minulosti plnil. Ringier ÚOHS požádal, aby podání posuzoval v rámci Leniency programu. „Podle tohoto programu může úřad přihlédnout k postoji účastníka, který sám oznámí potřebné skutečnosti o dohodě narušující soutěž. A může zmírnit či zcela upustit od uložení sankce za toto porušení soutěže,“ upřesňuje podmínky advokát Radek Pokorný, jenž vydavatelství v tomto řízení zastupuje. Historie sporné smlouvy je poměrně dlouhá. Vydavatelství Ringier převzalo v roce 2004 po koupi společnosti Československý sport (vydavatele deníku Sport) také veškeré její smluvní závazky. Mezi nimi také dohodu o exkluzivním otiskování inzerce společnosti Tipsport, navíc zakazující přijímat do deníku Sport jakoukoli inzerci společností v konkurenčním postavení vůči Tipsportu. Obsah smluvních závazků vůči společnosti Tipsport byl podle analýzy právních poradců vydavatelství Ringier v příkrém rozporu nejen s dobrými mravy, ale zejména se zákonem o ochraně hospodářské soutěže. „Pokusili jsme se opakovaně především o zrušení podmínky exkluzivity a narovnání cenových podmínek,“ konstatuje ředitel Ringieru Tomáš Böhm. „Naše jednání s Tipsportem však nebyla úspěšná a proto jsme jednostranně přestali závazky ze smluv odporujících zákonu dodržovat. Situace je závažnější také proto, že oba účastníci dohody – vydavatelství Ringier i společnost Tipsport – zaujímají na svých relevantních trzích velmi silné tržní postavení. Od září 2005 vydavatelství Ringier neuveřejňuje inzerci Tipsportu v deníku Sport dle původně uzavřené smlouvy a přijímá inzerci dalších společností působících v oblasti kurzových sázek.“
Nový ředitel Tipsportu Petr Knybel nesouhlasí: „Z našeho pohledu k žádnému narušení soutěže nedošlo, protože deník Sport není žádný trh,“ tvrdí, „kromě toho Ringier nepřevzal závazky Československého sportu, jak dnes tvrdí, ale podepsal s námi v roce 2004 smlouvu zcela novou, a to z vlastní vůle a zcela dobrovolně. Problém rozhodně není v exkluzivitě, jak se dnes alibisticky vykrucuje protistrana. Vždyť pozorní čtenáři si jistě všimli, že Tipsport nebyl jedinou sázkovou kanceláří, která se na stránkách deníku Sport objevovala. Spor byl od začátku veden o cenu.“
Ze sporu přirozeně těží konkurenční sázková kancelář Fortuna. O inzerci v deníku Sport měla vždy zájem. „Kvůli exkluzivní smlouvě jsme tam stejně jako žádná jiná sázková kancelář neměli možnost inzerovat,“ poznamenává marketingový ředitel Fortuny František Trantina, „když tuto smlouvu vydavatelství Ringier vypovědělo, využili jsme uvolněného prostoru.“

Tipsport Konec doby kamenné nenastal

Zaměříme se na ženy a společenské sázky, říká šéf sázkové kanceláře Petr Knybel

Generálním ředitelem sázkové společnosti Tipsport se její dosavadní výkonný ředitel stal od prvního ledna. Bývalý šéf Vratislav Randa, který je spolumajitelem firmy, zůstává v pozici předsedy představenstva.

EURO: Proč se Tipsport rozhodl vyměnit ředitele? KNYBEL: Od roku 1991, tedy od samého počátku existence společnosti, byly funkce předsedy představenstva a ředitele soustředěny v osobě Vratislava Randy. V uplynulých dvou letech jsme ale zakládali stále nové a nové dceřiné společnosti, vznikly zahraniční akvizice, procházíme bouřlivým procesem ve vývoji informačních technologií, měníme informační platformu celé firmy. Tudíž jsme dospěli k závěru, že exekutivní moc nemůže být soustředěna do rukou jednoho člověka. Randa zůstává předsedou představenstva a bude se nadále podílet na důležitých koncepčních rozhodnutích, holdingových rozhodnutích a určováním strategických cílů a směrů. Já zase těm, která souvisejí jen s Tipsportem.

EURO: Sazka postupně investuje do modernizace svých online terminálů. Chce tím zvýšit podíl na kurzových sázkách a konkurovat Tipsportu a Fortuně. Může to ohrozit vaše vedoucí postavení? KNYBEL: Bylo to jednoduché tiskové prohlášení Sazky. Nevíme, co se za ním konkrétně skrývá a jaké mají plány. Nicméně Sazka je silným hráčem na českém trhu, především ekonomicky silným. Pokud by se do něčeho pořádně opřela, mohlo by to naši pozici výrazně ovlivnit. V tuto chvíli ale neočekávám, že by Sazka přišla s něčím natolik razantním, aby to ovlivnilo chování českých klientů a zásadním způsobem změnilo rozdělení trhu.

EURO: I Fortuna ukončila restrukturalizaci a teď pomýšlí na místo jedničky… KNYBEL: Ano, všimli jsme si. V roce 2005 došlo ve Fortuně k velkým změnám jak v oblasti marketingu a reklamy, tak v oblasti vypisování kurzových událostí, v oblasti PR. Změnila i některé provozní procesy na pobočkách. Je ale ještě brzy proměny hodnotit. Ještě nebyl čas, aby se projevily na trhu.

EURO: Jak jste na tom s tržbami? KNYBEL: Byť ještě nemáme dokončenou účetní závěrku, je jasné, že v roce 2005 se tržby zvýšily. Očekáváme zhruba 5,75 miliardy korun, a to pouze z kurzových sázek. Vzrostly nad úroveň roku 2004 (5,49 miliardy), dokonce i nad úroveň roku 2003 (5,7 miliardy), což byl doposud náš rekordní rok.

EURO: Fortuna a Sazka tvrdí, že příčinou obecného poklesu tržeb jsou především zahraniční internetové sázkové kanceláře. Jaký názor na to máte vy? KNYBEL: Nám, jak vidíte, tržby meziročně vzrostly. Ale internet je fenoménem dneška. Určitě by bylo špatné si myslet, že síť kamenných poboček budeme provozovat ještě desítky let. Musíme nabízet klientům takové služby, jaké si budou přát. Osobně se ale domnívám, že v Česku neuzrála doba na to, aby se hromadně začínaly zavírat kamenné pobočky. Začali jsme analyzovat trh internetového sázení a na základě výsledků se rozhodneme, co dál.

EURO: V poslední době ochabla vaše PR a marketingová činnost. KNYBEL: Tenhle názor nesdílím, myslím, že naše marketingové, reklamní a PR aktivity jsou pořád na zhruba stejné úrovni. Možná že jste si spíše všimli toho, že se více mluví o konkurenci. Opticky to pak vypadá, že jsme se stáhli.

EURO: Váš nový partner, PR agentura Media Trust Communications, se má mimo jiné zabývat podporou společenských sázkových příležitostí. KNYBEL: Chceme do naší kurzové nabídky zařadit více společenských nebo kulturních sázek. Vyzkoušeli jsme si, že je o ně zájem jak mezi klientelou, tak v médiích. Vidíme to i v zahraničí, kde jsou tyto sázky populární, především v Anglii. Letos bychom chtěli mít denně v nabídce alespoň jednu společenskou událost, která je v centru zájmu veřejnosti a na kterou by se dalo sázet.

EURO: Chcete se také více zaměřit na ženy? KNYBEL: Ano, to je krok, o kterém uvažujeme už více než rok. Názory jsou protichůdné. Jedni tvrdí, že mezi ženami by se mohlo rekrutovat hodně klientek sázkových kanceláří, jiní zase říkají, že ženám není hazard a kurzové sázení vůbec vlastní. Půjde to ruku v ruce se společenskými sázkami.

EURO: V tomto kontextu má být prvním velkým projektem druhá řada VyVolených. KNYBEL: Do prvních VyVolených jsme vstoupili ve čtvrtém kole. Projekt se nám líbil, měli jsme spoustu pozitivních ohlasů a chtěli jsme na to ve druhé řadě navázat. Bohužel jednání s Primou pro nás skončila neúspěšně.

EURO: Byla reality show prvním impulzem pro společenské sázky? KNYBEL: Ne, ty máme v nabídce, byť sporadicky, již minimálně pět let. Díky reality show jsme však zjistili, že když se jedná o něco, na co má téměř každý v této republice názor, sází se hodně.

EURO: Média uváděla, že v případech reality show tipující připravili sázkové kanceláře o miliony. KNYBEL: Zákon říká, že sázet se smí pouze na události, které jsou předem neznámé nebo jejich výsledek je předem neznámý. Myslím, že i v případě VyVolených tomu tak bylo. Stejně jako dokážeme prohrát na zápase Sparty nebo AC Milán, dokázali jsme samozřejmě prohrát i na VyVolených. Karta se ale může obrátit, uvidíme, jak dopadneme v soupeření v dalších společenských událostech.

MM25_AI

EURO: Kolik peněz vynakládáte ročně na reklamní aktivity? Kolik na extraligu? KNYBEL: Řádově na ně vydáváme desítky milionů korun.

EURO: Jaké další novinky letos chystáte? KNYBEL: Především zefektivníme provoz. Až do loňského roku jsme veškeré síly, čas a investice věnovali rozvoji pobočkové sítě. Chtěli jsme udržet náskok před konkurencí a mít poboček stále nejvíce a myslím si, že se nám to léta dařilo. Nyní jsme v podstatě u konce, už jsme si vyzkoušeli, že do obcí s méně než 1500 obyvateli se ekonomicky nevyplatí jít. V kurzové oblasti chceme rozšířit sortiment akcí, ale ne tím způsobem, že bychom přidávali nové a nové fotbalové, hokejové, basketbalové soutěže. Zvýšíme počet možností v soutěžích, které již existují. Jde hlavně o přesné výsledky na fotbalová a hokejová utkání, o to kolik bude zahráno rohů, kolik bude žlutých karet, kdo dá první gól a podobně. Prostě chceme ke každému zajímavému zápasu přiřadit spoustu konkrétnějších příležitostí. Na tomto úkolu již pracujeme a troufnu si říct, že v horizontu dvou měsíců bychom mohli s touto novinkou přijít. Také zavedeme takzvané individuální sázky. Jedná se o to, že klient si sám určí událost, na kterou si bude chtít vsadit. My jeho žádost posoudíme, a pokud bude v rámci zákona a v mezích etiky, vypíšeme mu kurz. Takže pokud si budete chtít vsadit na to, že váš syn bude v patnácti letech měřit dva metry, s největší pravděpodobností se dohodneme.

  • Našli jste v článku chybu?