Menu Zavřít

Rozhodne nabídka

18. 1. 2007
Autor: Euro.cz

Podle manažerů bude záležet na investicích, cenové politice, obsahu a službách

Myslíte si, že má šanci uspět na českém trhu čtvrtý mobilní operátor MobilKom?

MM25_AI

  • Ano 55,5 %
  • Ne 19 %
  • Nevím 25,5 %

Do poloviny letošního roku by se měl na českém trhu objevit nový mobilní operátor. Jeho jméno nebylo dosud oznámeno, majitelem licence je však společnost MobilKom, do níž loni vstoupila investiční skupina Penta. Nová mobilní síť by neměla fungovat na standardu GSM, který v ČR používají tři současní operátoři, ale na CDMA. Do konce roku by k ní mělo mít přístup 97 procent českých obyvatel. MobilKom by tak měl začít konkurovat operátorům O2, Vodafone a T-Mobile. Spustí-li MobilKom v uvedeném termínu vlastní mobilní síť, mohla by na našem trhu nastat malá telekomunikační revoluce. Ceny nabízených služeb nového operátora by mohly být nižší, než jaké poskytují jeho konkurenti. Také by se mohly objevit zcela nové služby. Podaří-li se mu takovou změnu uskutečnit, jeho prosazení na českém telekomunikačním trhu je velmi pravděpodobné. Totéž si myslí i 55 procent dotázaných manažerů. Tento respondent vidí možnost úspěchu nového operátora takto: „Ano, pokud bude schopen nabídnout i služby, které současní operátoři nenabízejí.“ Další v cenách: „Podívejte se na zisky těch tří operátorů, kteří tu jsou. Ještě existuje prostor pro snížení cen, respektive pro konkurenční investici.“ Třetí manažer, který na otázku odpovídá kladně, odpovědi předchozích dvou shrnuje a zobecňuje: „S jistotou lze tvrdit, že doba do návratu investic pro nové operátory bude delší než u prvních tří. Jejich šance však bude nejen v cenové politice, ale i v obsahu a službách, které dokážou nabídnout uživatelům. Zatím se současní tři operátoři vytahují s 'technologiemi', ale hůře se jim formuluje, co vlastně na jejich základě chtějí zákazníkům nabídnout.“
Někteří manažeři však tento jejich optimismus nesdílejí a odpovídají skepticky. Za tuto devatenáctiprocentní část uveďme dvě odpovědi. První je zcela striktní: „Sotva. Ti tři současní operátoři si už docela slušně dokážou vyhovět, přestože se naoko škorpí. A český uživatel mobilních služeb je konzervativní…“ Druhá již tak nekompromisní není a snaží se pro nového operátora najít uplatnění: „Jeho šanci vidím malou. Proč by však neměl mít to štěstí. Trh je již obsazen, a proto by jeho nabídka musela být zcela unikátní. Taková, v níž se zákazník 'uvidí' proti masové reklamě dnešních operátorů. Určitou výhodu by mohla poskytnout ambice telefonování přes internet s maximálním pokrytím území ČR a s rychlostí nad jeden MB.“
Odpovědí nevím bylo tentokrát o málo více než těch negativních a v této se respondent domnívá, že bude záležet na investicích: „Vše bude záležet na výši investice, kterou je připraven tento subjekt zaplatit. V případě, že to bude v řádech desítek miliard, je to reálné.“ Pro tohoto manažera je problémem regulační prostředí: „Může uspět, ale bude velmi záležet na regulačním prostředí. Bude-li MobilKom virtuálním operátorem (MVNO) a regulátor zavede povinnost dnešním operátorům poskytnout těm MVNO přístup do svých sítí (jako například ve Španělsku), pak má šanci na rozumný komerční úspěch. Pokud to bude normální operátor, a regulátor umožní, či dokonce podpoří sdílení sítí, pak je také šance na úspěch. Kdyby však měl budovat vlastní síť, je to mnohem větší otazník.“ A tento respondent si neví rady: „Nevím. Řekl bych, že čtvrtý operátor to nebude mít lehké, ale vzhledem k obrovským ziskům, které lze u současných operátorů úsporami dále zvyšovat, si umím představit, že určitá šance při vhodné skladbě poskytovaných služeb existuje.“
Kladných odpovědí však tentokrát bylo více než těch záporných a nerozhodnutých, proto zmiňme další tři. První je opatrná: „Nebude to mít jednoduché a určitě se hned nedostane do stejné pozice jako ostatní operátoři. Domnívám se však, že Penta chce projekt jen rozjet. Využít toho, že je možné tak učinit s nízkými náklady, a poté vše prodat strategickému investorovi, který by dokončil potřebné.“ Druhá je optimističtější: „Uspěje, nabídne-li zajímavý produkt a zvolí obchodní politiku, které bude většina lidí rozumět… na rozdíl od tarifů současných operátorů.“ A třetí zcela jednoznačná: „Marže mobilních operátorů jsou dlouhodobě neudržitelné a poplatky za roaming připomínají spíše loupež než službu zákazníkům. Předpokládám, že vývoj se bude ubírat cestou paušálního poplatku za mobilní připojení k internetu a používání technologie telefonování po internetu (VOIP) na neomezenou dobu včetně videohovorů. Kdo tuto technologii nabídne, v příštím desetiletí ovládne trh.“

Odpovídalo 90 manažerů

  • Našli jste v článku chybu?