Fakultní nemocnice budou muset povinně nakupovat spotřební materiál...
Celý podtitul:
Fakultní nemocnice budou muset povinně nakupovat spotřební materiál pomocí elektronických aukcí
Až dosud záleželo na každé nemocnici, zda bude spotřební materiál na jednotlivé oddělení nakupovat od libovolných dodavatelů pomocí klasické poptávky a nabídky nebo využije elektronické aukce. Od začátku příštího roku se však zřejmě situace změní. Fakultní nemocnice (FN), které zřizuje ministerstvo zdravotnictví (MZ), budou totiž moci nakupovat zboží pouze elektronickou formou. MZ jim to hodlá nařídit i přesto, že ne vždy je „vysoutěžený“ materiál dostatečně kvalitní. „Elektronické aukce jsou v programovém prohlášení vlády a pro mě je koaliční smlouva zákon,“ sdělil týdeníku EURO první náměstek ministra zdravotnictví Vladimír Pavelka, jenž bude průkopníkem nového systému.
CÍLEM JE UŠETŘIT
Některé fakultní i jiné nemocnice elektronických aukcí již využívají, zatím však dle vlastního uvážení. Chtějí vyzkoušet něco jiného a ve většině případů jim jde zejména o minimalizaci ceny kupovaného zboží. Snaha ušetřit je jedním z důvodů, proč vláda aukce zařadila do svého programového prohlášení. Většina nemocnic je momentálně v situaci, kdy musí omezovat výdaje, a elektronické nákupy by jim k tomu měly dopomoci.
Ve spoustě případů by se ovšem dalo použít přísloví: „Nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat levné věci.“ V elektronické aukci není výjimkou, že nemocnice nezná dodavatele, jenž nabízí nejnižší cenu. Pokud přitom vyhovuje všem kritériím, jeho zboží koupí. Až následně personál špitálu zjistí, že i když zboží vypadá stejně jako například to, které nemocnice používala dříve a objednávala ho od prověřeného dodavatele, jeho kvalita neodpovídá požadavkům.
Základním příkladem jsou zdravotnické rukavice. Může se zdát, že jde o banalitu. Pro zdravotníky jsou však velice důležité. Zejména při styku s nakaženým pacientem může jejich protrhnutí znamenat nebezpečí. Stejně tak třeba v operačním plášti se lékař necítí dobře, jestliže je z materiálu, jenž má špatnou prodyšnost nebo propustnost. Chirurgická jehla také musí přesně plnit svoji funkci a není možné, aby se lámala nebo pacientovi trhala kůži. Žilní katétr má v žíle držet a absorpční podložky pod pacienty nemohou prosakovat. K těmto závadám po nákupu v elektronických aukcích dochází a nestává se to ojediněle.
Týdeník EURO má tyto informace z fakultních i krajských nemocnic, zdravotnický personál si však nepřál zveřejnit své jméno ani pracoviště z důvodu strachu o ztrátu svého zaměstnání. „To si musí vyřešit management nemocnice. My si můžeme pouze stěžovat na nekvalitní věci, se kterými momentálně musíme pracovat,“ uvedla například staniční sestra pracující na Jednotce intenzivní péče. „Dříve se nestávalo, že bychom byli nespokojeni se spotřebním materiálem na oddělení. Posledního půl roku, poté, co naše nemocnice začala využívat elektronických aukcí, se situace změnila a stížnosti podáváme velmi často. Vedení se nám ale většinou snaží vyhovět a následně se vracíme zpět k firmě, od níž jsme zboží odebírali dříve. Snad se do budoucna vrátíme na starý systém,“ postěžovala si vrchní sestra velké fakultní nemocnice na Moravě. Doufá nejspíš zbytečně. Elektronické aukce pravděpodobně budou, a to přestože si je náměstek Pavelka vědom toho, že jde o problematickou oblast. „Musí se hledat průsečík mezi kvalitou a cenou. Je to problém, ale není neřešitelný,“ sdělil týdeníku EURO Pavelka a dodal, že FN se na tom musejí aktivně podílet.
SPOKOJENÉ NEMOCNICE Jejich management nejspíš nebude proti. Většina námi oslovených nemocnic vítá finanční úsporu, která je už teď v některých zařízeních prokazatelná. FN v Motole používá elektronické aukce čtyři roky. Podle vedoucího odboru obchodu Luďka Navary je vždy hlavním kritériem cena a nemocnice se snaží co nejlépe popsat poptávané zboží. Má na to specialisty. Přesto i v Motole mají zkušenosti s tím, že zboží z aukce je nekvalitní. Následně se zahájí reklamační řízení s dodavatelem a přechází se na druhého vítěze v pořadí. I tak prý díky aukcím na spotřebním materiálu ušetří ročně až miliony korun. „Nikdy nevyhovíte každému. Někdo se potí více, to je dáno biologicky, nemusí to hned být nekvalitními chirurgickými plášti,“ vysvětlil Navara. Stejnou zkušenost má vedení FN u sv. Anny v Brně. Její mluvčí Šárka Urbánková pro týdeník EURO uvedla, že za poslední rok, kdy elektronické aukce využívají, nemocnice uspořila značnou částku. Nakupování v aukcích zavedl nový ředitel nemocnice Petr Koška loni v březnu. Obě nemocnice mají zakoupený speciální software, a provádí si tudíž aukce samy. V jiných případech zdravotnické zařízení platí firmě, jež za něj zboží v aukci vysoutěží. Ředitel FN v Hradci Králové Roman Prymula však tvrdí, že aplikovat elektronické aukce plošně, jak plánuje ministerstvo, není úplně praktické. „Levné zboží, jež nemocnice nakoupí, je například z horšího materiálu, které se dříve opotřebuje a potom je nutné použít ho více. Ve výsledku tedy stejně nemocnice neušetří,“ vysvětlil Prymula.
NEJISTÁ ČÍNA Nástrahou elektronických aukcí je i to, že nejlevnější zboží nabízí bezejmenné společnosti z Asie, nejčastěji z Číny. V některých případech dochází i k tomu, že nemocnice záměrně tohoto levného výrobce do aukce pozve z důvodu snížení ceny kvalitním společnostem. Pokud ale čínský dodavatel splňuje hlavní kritéria, nemocnice jeho zboží koupí. Ve zdravotnictví přitom platí, že renomovaný výrobce značí kvalitní zboží. Na to spoléhá i skupina Agel, jež v Česku provozuje síť více než dvaceti nemocnic a poliklinik. „Před čtyřmi lety jsme objednali kontejner spotřebního materiálu do našich nemocnic od čínského výrobce. Kvalita zboží byla vyhovující. Za nějakou dobu jsme tedy objednali další, ten už v pořádku nebyl,“ uvedl Filip Horák, místopředseda představenstva Agelu a vrchní ředitel pro strategii. „Na takového výrobce se nemůžete spolehnout. Celý byznys objednávání je o dobrých přátelských vztazích a pokud dodavatel vidí dlouhodobou spolupráci, což pro něj znamená i vysoké zisky, nabídne mnohdy cenu nižší, než je ta vysoutěžená v elektronické aukci,“ dodal Horák. Podle něj se elektronické aukce mohou využívat například na kancelářské potřeby nebo jiné komodity, které neohrozí komfort pacienta a neznepříjemní práci zdravotníkům.
BĚH NA DLOUHOU TRAŤ
Podobný názor mají i farmaceutické firmy a společností obchodující se speciálním zdravotnickým materiálem, které oslovil týdeník EURO. K elektronickým aukcím se staví spíše negativně a klasická výběrová řízení považují za výhodnější a efektivnější.
Společnost B. Braun, výrobce zdravotnických prostředků, využívá elektronických aukcí jen příležitostně. „Účastníme se pouze takových aukcí, v nichž jsou přesně specifikovány soutěžní podmínky a technické specifikace výrobků jako kvalita a bezpečnost produktů. Myslím si, že současná podoba elektronických aukcí zvýhodňuje výrobce s nižší kvalitou a potažmo cenou výrobků, se kterými nemůžeme a ani nechceme soupeřit,“ uvedl František Vojík, obchodní a marketingový manažer její divize Hospital Care. „Smyslem a cílem naší činnosti je vývoj a výroba kvalitních bezpečných produktů pro pacienty i zdravotníky a pokud jsou podmínky aukcí nastaveny nereálně, nemůžeme si dovolit takových soutěží účastnit,“ dodal Vojík.
Vedoucí obchodního oddělení společnosti Cheirón Vladimíra Janoušková zastává názor, že v aukcích se nemocnice zaměřují pouze na cenu a kvalita není dostatečně ohodnocena. I přesto jsou však nuceni se tohoto systému zúčastňovat. Podle Jiřího Grimmera, jednatele firmy Kendall, ministerstvo zdravotnictví způsobí, že se firmám rozbijí zaběhnuté obchodní vztahy, na kterých je tento byznys založen. „Je to hlavně o nervech a důstojnosti dodavatele. Být ředitelem nemocnice, dělal bych elektronické aukce také. Často se totiž daří snížit cenu,“ podotkl Grimmer.
„Jde o běh na dlouhou trať, ale všichni by si na tento systém mohli zvyknout v horizontu dvou let,“ věří náměstek Pavelka.
*
BOX
Jak probíhá elektronická aukce?**
1) Zadavatel (nemocnice) vloží nabídku, kterou nejčastěji vyvěsí na své internetové stránky. V ojedinělých případech osloví vybrané firmy, a tím je do aukce přímo pozve. K tomu by však podle zákona o veřejných zakázkách docházet nemělo. Zájemci mají většinou tři až čtyři dny, aby se do aukce přihlásili.
2) Zadavatel během pár hodin zkontroluje nabídnuté ceny a doložení certifikátů o kvalitě zboží přihlášených firem. V případě, že si nemocnice vyžádá vzorky předem, může se tato fáze aukce protáhnout až na několik dní.
3) Soutěžní kolo je vyhlašováno na maximálně 30 minut. Zadavatel i všichni zájemci jsou připojeni on-line a každému se zobrazuje jeho nabídnutá cena a cena momentálně nejnižší. Pokud někdo sníží cenu v posledních dvou minutách, aukce se o další dvě minuty prodlužuje. To zajišťuje stejné podmínky pro všechny. Přihazováním se většinou aukce prodlouží zhruba na 60 minut.
Po skončení aukce se většinou ukazuje pořadí prvních tří firem, které nabídly nejnižší cenu. Zadavatel by měl vybrat toho, kdo se umístil na prvním místě.