Menu Zavřít

Rozhoduje vesměs žena

21. 4. 2004
Autor: Euro.cz

Pět otázek pro realitní odborníky

  • Co nabídnete klientům, kteří budou moci investovat do koupě bytu půldruhého nebo dva miliony korun či tomu, pro koho nejsou finance důležité?
    • O jakou lokalitu je nyní největší zájem?
    • Zaznamenali jste v posledních letech změny v požadavcích klientů na zařízení bytu a dispoziční řešení?
    • Mají podle vašich zkušeností hlavní slovo při výběru bytu a jeho zařizování ženy nebo muži?
    • Jaký typ bytu a jaké bytové vybavení je v současné době in?

    Jaroslav Hluchý, obchodní ředitel RK CENTA 1. Nejprve bychom zjistili životní styl klienta včetně potřeb jeho rodiny a požadovanou lokalitu. Pokud by chtěl nemovitost jen jako investici, pak bychom mu doporučili malometrážní cihlový byt v osobním vlastnictví v dobré lokalitě. V případě nadstandardních požadavků by se klientovi věnoval jeho osobní makléř, který by pro něj mohl vyhledávat požadovanou nemovitost kdekoliv na trhu. 2. V Praze zaznamenáváme největší poptávku po nemovitostech v historických čtvrtích. V oblasti panelového bydlení je největší zájem o lokality u metra. 3. Náročnost klientů trvale roste, proto řada z nich vyhledává novou výstavbu, ve které může ovlivnit dispoziční řešení bytu. U panelové výstavby se zvolna stává standardem zděné jádro, štukované zdi, plovoucí podlahy a plastová okna. 4. Hlavní slovo mívají častěji ženy, jelikož v domácnosti tráví více času a mají přesněji formulované požadavky na dispozici i vybavení domu nebo bytu. 5. Roste zájem o velké místnosti, které jsou díky vestavěným skříním méně zaplněny nábytkem. Na stěnách se objevují výraznější odstíny barev, módní je rozsáhlejší využití kovových a skleněných doplňků.

    Pavel Bedrna, partner realitní kanceláře Lexxus 1. V cenové relaci 1,5 milionu nabídneme 1-2+kk, v ceně dva miliony 2-3+kk v některém z našich nových projektů. Otázka financí je nakonec důležitá pro každého, i pro klienty, kterým „na ceně nezáleží“. Se zvyšující se cenou klient zejména sleduje kvalitu stavby a místo.
    2. Největší zájem je o lokality, které nabízejí uspokojivé okolí, dobrou dopravní dostupnost, dosažitelnost infrastruktury. 3. Samozřejmě že požadavky se dle vývoje životního stylu mění. Nejvíce se to projevuje zejména u kuchyní, které se změnily ze samostatných místností v kuchyňské kouty, a stávají se tak součástí obytného prostoru. Dalším trendem je oddělení „veřejné“ a „privátní“ části bytu – tedy zjednodušeně řečeno takové dispoziční řešení, které „nepustí“ návštěvu do vaší ložnice, koupelny či dětského pokoje.
    4. O výběru bytu z hlediska financí a typu většinou rozhodují muži, zařizování je téměř výhradně ženskou doménou.
    5. Záleží na životním stylu kupujícího, vyhledávané jsou však zejména velmi moderní, „strohé“ styly a vybavení (funkcionalismus, technicismus) nebo ze zcela opačného konce tradiční, historické, se starožitným nábytkem a vysokými stropy. V poslední době pozorujeme částečný pokles popularity půdních bytů. Miluše Netolická, ředitelka marketingu společnosti Central Group 1. V současné době je výběr bytů veliký. Záleží na tom, jakou lokalitu klient preferuje. 2. Samozřejmě o Zahradní Město.
    3. Začíná se projevovat zkušenost, že nejen samotné pořízení bytu je prvořadé, ale i jeho vybavení je jeho součástí. Stále více klientů zařizuje své byty velice nadstandardně až komfortně.
    4. Snad muži, ženy zajímá právě vybavení toho bytu.
    5. Klienti nejvíce investují do moderního zařízení bytů a kuchyňských linek, které často přesahují částky sto tisíc korun. Navíc klienti v řadě případů využívají služeb bytových designérů. In jsou větší prostory s pestrými barvami maleb, nábytku a doplňků, co nejvíce prosklených ploch, interiérové schodiště. Nábytek se využívá kusový a byty působí velice vzdušně a prostorně. Z materiálů je nejpopulárnější kombinace dřevo a chrom.

    Jiří Frkal, obchodní náměstek společnosti Metrostav 1. Dům Sluneční náměstí, kde máme k dispozici byty od přibližně 1,5 milionu až po byty za osm milionů a více. Solidní bydlení za více než 2,5 milionu nabízíme v našem projektu Galerie nad Vltavou na Praze 8.
    2. Nedá se jednoznačně říci, že o některou lokalitu je největší zájem. Vždy jde o spojení více faktorů, vedle místa jde vždy také o samotný projekt, jeho kvalitu. Obecně z naší zkušenosti můžeme říci, že největší zájem je o širší centrum Prahy, dále pak Prahu 6 a Nový Smíchov.
    3. Více klientů požaduje dispoziční změny bytů, to znamená, že si upravují původní představy projektanta podle svého vkusu. 4. Výběr bytu více ovlivňují muži, vybavení bytu více ženy. 5. Pokud jde o typ bytu, tak v Praze rozhoduje lokalita, dopravní dostupnost, velikost bytu s výhledem na hezké části Prahy. Moderní ve vybavení jsou například plovoucí podlahy, podlahová topení, někdy zvláštnosti typu dveře až do stropu, zrcadlo zabudované v obkladech na zdi a podobě.

    Petr Vosmík, ředitel společnosti Českomoravská realitní 1. Ve všech kategoriích standardní malometrážní byty. Je po nich vysoká poptávka jak na prodej, tak na pronájem. Pronajímají se nejlépe a vůči pořizovací ceně s nejvyšším ročním zúročením. 2. V kategorii levnějšího panelákového bydlení jsou v Praze nejžádanější Pankrác, Strašnice, Stodůlky a Nové Butovice. Mezi zájemci o standardní byty v cihlové zástavbě je nejžádanější Praha 10 a mezi těmi náročnějšími pak oblast Prahy 1, 2 a 6. 3. Rozhodně se zvýšil požadovaný standard. Klienti jsou náročnější na technický stav bytu. Preferují otevřené prostory a moderní materiály, vybavení kuchyně, koupelny. 4. Rozhodně ženy. Účast ženy je nezbytná pro úspěšná jednání při výběru bytu. Jsou to většinou ony, kdo má pod dohledem dispoziční řešení, budoucí rozestavení nábytku a dávají konečné rozhodnutí o koupi bytu
    5. Byty v novostavbách s velkými světlými pokoji, balkonem nebo terasou s klidným a volným výhledem a zejména s prostornou obytnou kuchyní spojenou s obývacím pokojem. V zařízení jsou to dřevěné plovoucí podlahy, obložkové zárubně, rohové vany a moderní kuchyně s vestavěnými spotřebiči.

    Bedřich Skalický, předseda představenstva a generální ředitel Realitní společnosti České spořitelny 1. Při výběru bytu jsou důležité požadavky klienta týkající se bytu, jako je například lokalita, velikost, vybavení, stavební materiál, patro, orientace bytu, dopravní dostupnost, existující infrastruktura, ale i třeba blízkost příbuzných a známých. V současné době bychom mohli nabídnout byty například v pražských lokalitách Císařský mlýn – Bubeneč, modřanský obytný komplex Sunhouse, Villa Porcellana v Praze 8-Kobylisích nebo byty ve viladomech v Českobrodské. 2. Tradičně největší poptávka je po nemovitostech v Praze a přilehlém okolí, a to jak v nižším segmentu trhu (okolo 30 tisíc za metr čtvereční) v okrajových částech Prahy, tak i středním (kolem 50 tisíc korun za metr čtvereční) ve vybraných pražských lokalitách a vyšším standardu vybavení, kdy se jedná zejména o širší centrum Prahy. 3. Ano, zaznamenali. U bytů roste poptávka po nové cihlové zástavbě na úkor bytů v panelových domech. Při výběru konkrétního bytu klient dává důraz na lokalitu, která je přímo spojena s investiční příležitostí a standardem vybavení bytu. Rovněž jsme zaznamenali jistý posun v poptávce po velikostech bytu. Dnes je již běžný případ, kdy si například samotný klient nepořídí garsoniéru, ale spíše 2+kk, bezdětný pár usiluje o větší byt, například 3+1. 4. Pořízení bydlení je jedna z životních investic, proto se domníváme, že o výběru bytu rozhoduje pár společně a nelze jednoznačně říci, zda rozhodující slovo má muž či žena. Z našich statistik vyplývá, že přes devadesát procent našich klientů žije ve společné domácnosti s partnerem. U zařizování bytu je to podobné, i když v této záležitosti mají podle našeho názoru větší váhu ženy.
    5. V současné době jsou in byty, které splňují některé z následujících základních parametrů, jako jsou byty na „dobré“ adrese, „dobrá“ investiční příležitost, „dobrý“ standard vybavení bytu, v osobním vlastnictví, cihlová zástavba, balkon nebo terasa, nižší domy, klidná a čistá lokalita, dobrá dopravní dostupnost.

    Ján Horňák, vedoucí pobočky Realitní kanceláře Skanska

    1. Klientovi, který v tuto chvíli uvažuje o investici ve výši 1,5 až dva miliony do nového bydlení, doporučuji projekt Nový Prosek II. Přestože je naše portfolio bytů velmi široké, chtěl bych podtrhnout nabídku bytů a rodinných řadových domů v projektu Rezidenční čtvrť Botanica Vidoule na Praze 5.
    2. Největší zájem je o projekt Rezidenční čtvrť Botanica. 3. Požadavky na kvalitu bydlení rostou. V našem klientském centru je tým odborníků, který je připraven poradit jak s výběrem zařizovacích předmětů, tak i s případnou změnou dispozic jednotlivých bytů.
    4. Ze zkušeností, které máme, lze jednoznačně říci, že hlavní slovo při výběru a hlavně zařizování nového bytu mají ženy.
    5. V současné době je in bydlet v zeleni a přitom využívat všech výhod velkoměsta.

    Aleš Vobruba, generální ředitel společnosti Orco 1. Pokud bychom vycházeli z limitu ceny kolem dvou milionů korun, zajímavá je nabídka v naší nové lokalitě Modrá cesta v Praze 9–Kbelích, kde byt 1+kk přijde na 969 tisíc korun, byt 2+kk na 1,590 milionu a byt 3+kk na 2,390 milionu. Skupinu klientů, kteří preferují místo a vyšší standard bydlení určitě také uspokojíme třeba v naší lokalitě Palouk u Vinohradské třídy.
    2. Jde zejména o bytové projekty Palouk v Praze 10 a Zelené údolí v Praze 4. V poslední době jsme zaznamenali velký zájem o naše nové připravované lokality, které začneme prodávat v květnu 2004 - Tyršův vrch v Praze 4 Michli, Slunečný vršek v Praze 10-Zahradním Městě, bytový soubor Plachta v Hradci Králové. 3. Naši klienti již považují za naprostý standard vybavení, jako jsou plovoucí podlahy v obývacích pokojích, keramické obklady a dlažby v koupelnách a toaletách, plastová okna, dřevěné obložky vnitřních dveří a podobně.
    4. Při výběru bytů je podíl žen a mužů přibližně stejný, ale při zařizování již předané bytové jednotky berou ve většině případů odpovědnost do svých rukou ženy.
    5. Při stále silném zájmu o byty menší a střední jsme v poslední době zaznamenali trend zvyšování zájmu o byty velké, například mezonety s plochou nad 120 metrů čtverečních. Velký zájem je také o lokality, které jsou v dosahu kulturních, obchodních a sportovních center.

  • Našli jste v článku chybu?