Češi si v poslední době stále více zvykají na různé virtuální asistenty a stále častěji je také začínají používat. Vyplývá to z průzkumu firmy Agnostix, která se dotazovala více než tisícovky tuzemských respondentů. Podle nejnovějších dat mají o této technologické novince alespoň základní povědomí zhruba tři čtvrtiny Čechů.
Jednoznačně nejvíc osobních zkušeností s využíváním hlasového ovládání v různé podobě mají řídící pracovníci, příliš pozadu ale nezůstávají ani ostatní. „S konverzační umělou inteligencí už se dnes běžně potkává většina z nás. V mapách při navigování, v bankovní aplikaci, v autě, při komunikaci s call centrem nebo v práci,“ popisuje Mário Mitas, spoluzakladatel společnosti Agnostix, která se na vývoj virtuálních asistentek specializuje.
Se spotřebiči zatím moc nemluvíme
Služby virtuálních asistentek už nyní alespoň občas využívá skoro polovina Čechů, po překonání některých současných bariér lze ovšem očekávat ještě mnohem masivnější nárůst zájmu. Tomuto vývoji zatím brání třeba ochota lidí mluvit na vybrané druhy strojů či zařízení, což ostatně potvrzují i výsledky průzkumu. Jednoznačně nejvíc totiž Češi využívají virtuální asistenty na svém mobilním telefonu.
Pokud se však jedná o auto, televizi, reproduktory, počítač nebo domácí spotřebiče, lidé se k takovému rozhovoru stále příliš nemají. „Mluvit na telefon je pro nás přirozené, ale s jinými zařízeními nebo spotřebiči nám to přijde zvláštní. Je to nicméně jen otázka času, ostatně mluvit do telefonního sluchátka bylo pro lidi nejprve také nezvyklé. Generace současných dětí již tento blok v sobě nebude mít tak hluboce zakořeněný a ovládat různá zařízení hlasem pro ně naopak bude nejpřirozenější,“ popisuje další spoluzakladatel Agnostixu Martin Franc.
Většímu rozvoji hlasových asistentů v současné době zabraňuje také příliš malý počet kvalitních služeb fungujících v češtině – na tuzemském trhu jich je jen několik. Jednoznačnou jedničkou je v Česku aktuálně Asistent Google, který napříč ekonomicky aktivní částí populace využívá čtvrtina uživatelů. Na druhém místě se nachází Siri od Applu a na dalších pozicích už se objevují asistentky českých bank Kate (ČSOB) a Aneta (Air Bank). Až za nimi se pak nachází například Alexa od Amazonu, Cortana od Microsoftu nebo škodovácká Laura.
Na vývoji dalších asistentů se pracuje
Poměrně vysoké adopci virtuálních asistentů a hlasového ovládání nahrává kromě pokroku v oblasti umělé inteligence také zvědavost a nadšení pro inovace, které jsou mezi Čechy typické. Potvrzují to i výsledky průzkumu, podle nichž by virtuální asistentku ocenily tři čtvrtiny dotázaných. Jejich primární motivací je celkové usnadnění života, k čemuž by mělo dojít hlavně v oblasti zjišťování informací, v péči o domácnost, při nakupování nebo při správě financí.
Většího rozšíření kvalitních, a hlavně česky mluvících virtuálních asistentek bychom se přitom měli dočkat už brzy. Jednou ze společností, jež na tom aktuálně pracuje, je právě Agnostix. „Momentálně dokončujeme platformu, která umožní podstatně rychlejší a levnější vývoj českých virtuálních asistentů. Díky naší předpřípravě bude poměrně jednoduché vytvořit si vlastního asistenta, a technologie se tak vedle korporací stane dostupnější i pro velké a středně velké firmy,“ uzavírá Miltas.