Menu Zavřít

Rozjíždění startupů považuje za svůj koníček. Patrik Keyř v devatenácti založil opravnu bot pro manažery a módní salony

29. 10. 2021
Autor: Sepatos
  • Jednadvacetiletý Patrik Keyř provozuje v Praze startup Sepatos, který zajišťuje čištění a opravu bot s kurýrní službou

  • Spolu s ním ve firmě pracují tři kamarádi, ale zakladatel plánuje společnost rozšířit do dalších měst a zaměstnávat lidi na plný úvazek

  • Mezi podnikatelovy další zájmy patří realitní trh, změna školského systému a vášeň pro zakládání nových firem


Před maturitou chtěl zakládat školu, která by lépe odpovídala jeho představám ohledně přípravy dětí na reálný život. Když se to nepodařilo, rozjel byznys a v plánu má několik dalších startupů. Dnes je mu jednadvacet, mezi své klienty počítá zaneprázdněné podnikatele, top manažery a módní návrhářky.  Jeho firma má po dvou letech rozjezdu půlmilionový obrat. Patrik Keyř ji buduje doslova od podlahy, nabízí totiž zákazníkům čistění a opravu bot.

Keyř se o podnikání zajímá už od puberty. Stihl založit nespočet projektů, z nichž se některé zhroutily a jiné pokračují. Mezi ty úspěšné patří startup Sepatos, tedy čistírna a opravna bot s možností vyzvednutí z domova či z práce a dovezení zpět. Jednoduchý nápad mu problesknul hlavou v šestnácti letech, když leštil své vlastní boty. Vůbec ho to nebavilo a prý si moc přál, aby nudnou činnost někdo udělal za něj. Ihned si to zapsal do sešitu, kde si vede seznam problémů a nedostatků, které by mohly jeho budoucí firmy vyřešit. V roce 2018 zredukoval tento seznam na sedm nápadů a s kamarády se rychle shodli, který z nich stojí za realizaci.

Vyšší smysl

Startup pojmenovali Sepatos a začali se ve volném čase učit opravovat boty. „Někdo jde hrát fotbal nebo florbal a nás napadlo, že bychom šli rozjíždět podnikání. Byl to koníček a dělali bychom to kdykoliv a za jakékoliv situace,“ komentuje Keyř skutečnost, že si k rozjedu firmy vybrali hektické období před maturitou. „Když je za tím vize, že by z toho mohlo něco být, dělá se to hned jinak. Takže najednou jsem z toho, že mě to nebavilo, vyčistil stovky, možná i tisíc párů. Když je to pro klienta, tak víme, že s každou botou se můžeme dostat dál. Má to smysl i pro ostatní, co to tady dělají, protože každý klient nám pomáhá se posunout. Nemáme tušení, kam až se dostaneme. Nabírá to vyšší smysl,“ vysvětluje mladý podnikatel svou náhlou chuť věnovat se dříve neoblíbené činnosti.

Bota je pro mě dokonalou spojnicí mezi módou, sochou a architekturou, říká Eva Klabalová. V dílně Tomáše Bati vyrábí obuv z kávy
Přečtěte si také:

Bota je pro mě dokonalou spojnicí mezi módou, sochou a architekturou, říká Eva Klabalová. V dílně Tomáše Bati vyrábí obuv z kávy

Aktuálně na projektu pracují čtyři kamarádi, z nichž dva ještě studují střední školy a Keyř s posledním brigádníkem mají školní docházku čerstvě za sebou. Své služby provozují v Praze a chystají expanzi do dalších měst, kde bude po Sepatosu poptávka. „Chceme produkt systematizovat a přijít na to, co náš byznys znamená, co nás stojí a jestli ho můžeme duplikovat dál. Teď jsme v testovacím módu, prozkoumáváme různé kanály, ať už v oblasti spolupráce, nebo digitálního marketingu. Pro mě by bylo úžasné, kdybychom mohli mít náš servis v každém milionovém městě na světě,“ mluví o plánech Patrik.

To mimo jiné znamená, že bude muset najmout zaměstnance na plný úvazek. „Zkoušeli jsme nabrat alespoň jednoho dospělého člověka na full time. Teda my jsme taky dospělí, ale víte, jak to myslím. S věkovým rozdílem to bylo zajímavé a asi nás to brzy zase čeká,“ přiznává Keyř.

Dobrý den, nechcete vyčistit boty?

Většinu jeho zákazníků prý tvoří módní a krejčovské salony, nebo věčně spěchající majitelé firem a top manažeři z korporátů ve věku mezi čtyřiceti a padesáti lety. Získával je na doporučení, protože s počáteční investicí, která stačila na čistící přípravky a základní materiál, si netroufl na masivní reklamní kampaň.

Sepatos umístil příspěvky na sociální sítě, a pak si Patrik Keyř vzal do ruky mobil, v němž měl ze svých předchozích podnikatelských aktivit uloženo asi 400 kontaktů. Všechny je obvolal a ptal se, jestli nechtějí vyčistit boty. Pokud odmítli, navázal otázkou, jestli neznají někoho, kdo by službu uvítal. „Nikdo z těch 400 nechtěl, takže jsem pořádně nevěděl, co si z toho vzít. Ale jeden člověk nám doporučil člověka, který doporučil člověka a ten se stal naším prvním klientem,“ říká Keyř. Další zákazníci, kteří nejprve zájem neměli, pak podle jeho slov sami přišli za měsíc, za dva roky a nebo zatím ještě vůbec.

Jenže když už měli pánové ze Sepatosu klienty, museli jim umět nabídnout kvalitní servis. Patrikova vize spočívala v tom, že zákazník odevzdá boty a nebude se muset už starat o nic. Takže, ačkoliv mladí obuvníci neumí vše, dokážou to zařídit. „Pokusili jsme se poznat všechny opraváře bot v Praze. Navštívili jsme všechny obuvníky a řemeslníky, podívali jsme se, jak pracují, a dali jsme jim boty na zkoušku. Vytipovali jsme si, kdo je dobrý v čem, a získali jsme od něho know how. Když se objeví na botě problém, se kterým si nevíme rady, přesně víme, kdo v Praze je na to nejlepší,“ vysvětluje zakladatel startupu.

Škola pro život

Než se Keyř pustil do čištění bot, plánoval prý založit školu. Jako studentovi se mu nezamlouvalo, co se v klasickém vzdělávacím systému musí učit, a nechtěl věnovat škole pozornost. Protože se už tehdy zajímal o byznys, potkával zajímavé lidi s neobvyklými nápady. „Snažil jsem se pochopit, jak se stát úspěšným, jak vydělat peníze, jak být šťastný, naplněný, budovat rodinu, vztahy a další věci, které, jak jsem pochopil, jsou pro život důležité. Díval jsem se, co dělají lidé, které jsem považoval za vzor úspěchu, a zajímal jsem se o to, čemu věnují pozornost,“ vypráví Patrik. V tu chvíli se jeho priority velmi odchýlily od školního vyučovacího plánu. „Otevřely mi oči, škola mi přestala dávat smysl a začalo mě to štvát. Já si v podnikání zakládám na tom, aby řešilo nějaký problém. Sedl jsem si a přemýšlel, jaký problém bych chtěl řešit. Školství jsem v tu chvíli viděl jako nejzávažnější, tak jsem to šel zkusit,“ pokračuje.

„První pár jsem slepil na koleně.“ Moravská firma pražského fyzioterapeuta obouvá Američanky do barefoot bot
Přečtěte si také:

„První pár jsem slepil na koleně.“ Moravská firma pražského fyzioterapeuta obouvá Američanky do barefoot bot

Následovaly dva roky, kdy dával dohromady psychology, vědce, pedagogy, sportovce, úspěšné podnikatele a rodiče s otevřenou myslí. Kontaktoval lidi, které považoval v různých oblastech života za inspirativní. „Spolu jsme zkoumali, jak připravit děti na reálný život, který je čeká. Použili jsme studie z celé historie a dali jsem dohromady něco zajímavého. Začal jsem to aplikovat, a dokonce se chtěli zapojit i někteří investoři,“ vysvětluje nadšenec. Výsledek měl představovat střední cestu mezi klasickými školami a Montessori systémy. Ale pak návrh neprošel přes ministerstvo školství. Patrikovi a jeho kolegům to ukázalo, že tudy zatím cesta nevede. A tak se vrhnul do byznysu, který není regulovaný státem.

Najít sám sebe

Spustil startup Sepatos, který po roce fungování pandemie málem položila na lopatky. Tou dobou Keyř vstoupil na realitní trh jako makléř. Chtěl to prostě zkusit, ale nyní prý činnost postupně opouští a soustředí se na budování Sepatosu. Vadí mu, že během zprostředkování prodeje nemovitostí nemůže tvořit firmu. Ale ačkoliv ho nyní naplňuje obuvnictví, rozhodně to prý není poslední firma, kterou Patrik založí. Keyř považuje tvorbu dalších a nových projektů za svůj koníček, v němž hodlá pokračovat.

„Určitě nechci, aby moje chuť něco realizovat stahovala růst ostatních projektů, které mohou pokračovat. Pořád hledám rovnováhu mezi tím, jestli spíš rozjíždět nové věci a ty staré někomu předávat, nebo pokračovat v tom, co dělám. Sám teprve zjišťuji, co mě baví, a učím se. Poznávám, co bych chtěl dělat a co je pro mě důležité,“ říká mladý vizionář. „Snažím se hodně zaměřovat na základní věci, protože i já někdy prokrastinuji děláním něčeho nepodstatného. Čím dál víc se ale snažím si pro sebe nechávat jen to důležité a ostatní věci přesunout na někoho jiného, nebo je nedělat vůbec,“ dodává.

MM25_AI

Duševní hygienu mezi jednotlivými projekty mu pomáhá udržovat sport, běh, jízda na kole a čas strávený s rodinou. V práci pak rozdává úkoly zbytku osazenstva, jedná se zákazníky, vymýšlí systémy a strategie. A stále hledá sám sebe. „To, co chci, se u mě průběžně mění a svoje priority tomu přizpůsobuji. Když na něco přijdu a má to pro mě velkou váhu, tak svoje plány upravím,“ shrnuje svůj přístup Patrik Keyř.

  • Našli jste v článku chybu?