Na vlně zájmu o elektroauta může vydělat nejen Tesla, ale rovněž těžaři průmyslových kovů
Nikl
V průmyslu hojně využívaný nikl nepředvádí od začátku roku žádnou velkou jízdu, když se jeho cena prakticky nezměnila. Uprostřed minulého týdne stála tuna kovu 10 275 dolarů tedy jen o 75 dolarů více než počátkem led na. Poptávka po niklu se však může v příštích letech výrazně zvýšit. Nikl se používá pri vyro bě baterií pro elektromobily, a pokud skutečně dojde k jejich rozmachu, může cena vystřelit vzhůru. Podle odhadů Bloomberg Intelligence se celosvětová poptávka po niklu do roku 2050 zdvojnásobí.
Dobrá rada: Na růst poptávky po niklu se již připravují největší světové komoditní společ nosti jako BHP Billiton či Glencore. Zvýšená poptávka ze strany výrobců baterií bude mít jak odhaduje šéf Independence Group Peter Bradford, v příštích deseti letech obří do pad na trh s niklem, mědí a kobaltem. V roce 2030 se roční poptávka po niklu do autobaterií může podle odhadů agentury Bloomberg do stat z loňských 5200 tun až na 190 tisíc tun.
Americke obchodní retezce
Investiční banka Jefferies nepředpokládá, že by americké domácnosti během předškolní sezony příliš utrácely. Vyplývá to z průzkumu mezi americkými spotřebiteli, který si nechala banka zpracovat. „Respondenti očekávají, že budou utrácet méne v témer všech obchod ních řetězcích, které byly zahrnuty do pruzkumu,“ uvedl analytik banky Daniel Binder. Zvlášť ohroženy jsou podle něj řetězce JC Penney Sears a Macy's.
Dobrá rada: Kamenné obchodní řetězce v USA letos skutečně nezažívají nejlepší časy. Americké domácnosti příliš neutrácejí a řetěz ce zároveň drtí internetová konkurence, k níž přecházejí zákazníci kvůli větším slevám a pohodlí, které nákupy z domova nabízejí. Snížení ochoty Američanů utrácet během tradičně sil né sezony na konci prázdnin by tak pro řetěz ce bylo další špatnou zprávou.
Japonské korporace
Zakladatel hedgeového fondu York Capital Management Jamie Dinan vidí „obrovské příležitosti“ v Japonsku a Evropě. Sází přitom na restrukturalizaci japonských konglomerátů.
„Zkoušíme najít dceřiné firmy, které se budou prodávat,“ popsal pro CNBC strategii pro japonský trh Dinan. Při restrukturalizaci by japonské korporace prodávaly jednotlivé firmy, přičemž při podobných transakcích platí kupci často zajímavé prémie. Podobné příležitosti cítí Dinan rovněž v Evropě, kde aktivističtí investoři začali tlačit na kolosy Unilever či Nestlé.
Dobrá rada: Japonským akciím se v uplynulých dvanácti měsících dařilo, když jejich nákup vynesl investorům zhodnocení v průměru o 20 procent. Vděčí za to kromě jiného politice centrální banky Bank of Japan, která mohutně nakupuje japonské cenné papíry. Pokud podpora centrálních bankéřů potrvá, bude z toho tokijská burza nadále těžit.
190 000 tun
může být roční poptávka po niklu v roce 2030 kvůli výrobě baterií pro elektromobily.
Pád JC Penney (vývoj akcií za posledních 12 měsíců, cena v USD)
Vývoj japonských akcií (za posledních 12 měsíců, podle indexu Nikkei 225, v bodech)
Poznámka: Nejedná se o investiční doporučení ani nabídku či výzvu ke koupi nebo prodeji cenných papírU nebo jiného investičního nástroje.
O autorovi| Vladan Gallistl, gallistl@mf.cz