Menu Zavřít

ROZPAČITÉ BROUZDÁNÍ

4. 1. 2002
Autor: Euro.cz

Rakouská Kiwwi končí, česká pobočka zatím nemá jasno

Akcionáři telekomunikační společnosti Kiwwi na sklonku minulého roku rozhodli, že firma ukončí svou činnost. Společnost měla původně v plánu pokračovat v expanzi na další středoevropské trhy, ale jednání na valné hromadě v polovině prosince překvapivě rozhodla o plném ukončení aktivit vídeňské centrály. „Bohužel jsme nebyli schopni najít jiné dlouhodobě uspokojivé řešení, i když jsme dělali, co jsme mohli. Vedla se i jednání o získání dalších investic do firmy, ale uzavření centrály bylo nejrozumnějším řešením,“ řekl týdeníku EURO ředitel společnosti Arnaud Enee. Rozhodnutí o osudu poboček v ostatních zemích, mimo jiné také v České republice, nechalo vedení firmy na výkonných ředitelích jednotlivých filiálek. České mlčení.
O budoucnosti české pobočky zatím nikdo nemluví. Marketingový ředitel české pobočky Lubomír Opp k nastalé situaci pouze uvedl, že firma bude na rozhodnutí valné hromady v Rakousku samozřejmě reagovat, ale konkrétní plány může sdělit pouze jednatel a ředitel filiálky David Wolfe. Ten však během tří týdnů neodpověděl týdeníku EURO ani na jeden telefonický či e-mailový dotaz. Kiwwi se na podzim loňského roku díky zpomalení růstu světové ekonomiky a déletrvající přehuštěnosti trhu telekomunikačních služeb dostala do finančních potíží, které se projevily ve snižování počtu zaměstnanců a omezování některých služeb. Společnost rezignovala na svůj plán otevřít další pobočku v Polsku a provedla hospodárná opatření v Česku. Praha se stala první v Evropě, kde Kiwwi koncem listopadu přestala nabízet jednu ze svých nosných služeb - volné připojení na internet. V důsledku toho tam ztratilo zaměstnání 25 lidí. Maďarská a slovenská filiálka dosud zůstaly „nepostiženy“, slovinská pobočka podobnou službu zatím nenabízí.

ebf - tip - debata

Nerozvinutí. Pravděpodobně nejvýznamnější pro českou pobočku Kiwwi byla spolupráce s Komerční bankou, která začala v době, kdy banka zaváděla první aplikace přímého bankovnictví. „Česká filiálka je v tom celkem nevinně. Od zakladatelů zřejmě nedostali do začátku moc peněz na rozvoj svých aktivit a pak se Kiwwi začala potýkat s globálním poklesem celého odvětví informačních technologií. Prostě se nestačili rozvinout,“ řekl týdeníku EURO Marek Antoš, ředitel společnosti Internet Info, nejúspěšnější technologické firmy loňského roku v Česku. Také je třeba uvést, že zatímco ostatní firmy evidují statisíce zákazníků, Kiwwi uváděla počty klientů v řádu tisíců. Podle Antoše proto Kiwwi nepatří k významným hráčům na českém trhu a její podíl na poskytování připojení k internetu je okrajový.
„Celá Kiwwi udělala málo věcí, a když, tak pozdě na to, aby mohla někdy být konkurenceschopná v oblasti internetu a telekomunikací. To je podle mne hlavní důvod, proč v Rakousku zkrachovala,“ přiblížil týdeníku EURO svůj názor Charles Peake, výkonný ředitel společnosti Czech On Line, která rovněž poskytuje připojení na internet bez poplatků prostřednictvím své služby Volný.

U konce s dechem?
Vypadá to, že i další společnosti skončí s dotováním připojení k síti. „Myslím si, že dny bezplatného internetu jsou sečteny, přichází čas renesance placených služeb,“ tvrdí PR manažerka společnosti Internet OnLine Jana Voňavková. Její firma přitom prostřednictvím služby Quick poskytuje bezplatné připojení k síti více než 425 tisícům klientů. „Bude úkolem providerů, aby přesvědčili veřejnost o tom, že jejich služby mají hodnotu, za kterou je výhodné platit. Provozovat bezplatný přístup prostě není zdravým podnikáním,“ pokračuje Voňavková. Jedinou kompenzací, kterou poskytovatelé volného přístupu získávají, je část tržeb z telekomunikačních firem za poplatky za brouzdání „svých“ klientů po síti. „Když internetové firmy začínaly, plánovaly své příjmy především z reklam. To se rozhodně nenaplnilo. Jediný stálý příjem těchto společností tak dnes tvoří provize od operátora telekomunikační sítě,“ potvrzuje její slova Antoš. „Bezplatné připojení díky tomu slouží pouze jako stimul pro rozšíření internetu, pro zvýšení jeho penetrace,“ uzavírá Voňavková. Naproti tomu generální ředitel společnosti Tiscali v České republice Naveed Gill tvrdí, že bezplatný internet svou budoucnost rozhodně má. „Je ale třeba, aby firma našla zdroje příjmů k poskytování takové služby. Vedle provizí od operátorů se společnost musí více zaměřit na poskytování kvalitní reklamy, internetového obchodu a placených profislužeb,“ řekl Gill týdeníku EURO.
Marek Antoš nepředpokládá, že by některá firma v letošním roce uzavřela „internet zadarmo“, avšak do budoucna bezplatné připojení podle jeho názoru skončí. „Letos si to nikdo netroufne, protože by se bál odlivu zákazníků ke konkurenci. Ledaže by vznikla nějaká kartelová dohoda, že s tím skoncují všichni. To by ale bylo dost těžké. Kupříkladu Českému Telecomu se totiž současný stav zatím vyplácí,“ soudí Antoš.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).