Český Telecom prý opět zneužívá dominantního postavení
Nebývale ostře zareagovali alternativní operátoři na krok Českého Telecomu, který předminulý týden zlevnil připojení k internetu přes pevnou linku až o 40 procent. Pro rozvoj českého internetu to je jistě dobrá zpráva, ne však pro konkurenční firmy. Velkoobchodní ceny, za které jim Český Telecom prodává připojení do sítě, jsou totiž vyšší, než kolik dominantní operátor inkasuje prostřednictvím dceřiné firmy Internet OnLine (IOL) od svých koncových klientů.
Pronajmi si mě.
Problém alternativních operátorů (poskytovatelů připojení k internetu) je v tom, že k připojení některých vlastních zákazníků využívají linky Českého Telecomu, které si od něj pronajímají. Společnost Czech OnLine/Jet2Web prostřednictvím těchto linek sice připojuje jen pět procent svých zákazníků, ale například Contactel polovinu a Nextra si pronajímá síť Telecomu dokonce pro 80 procent klientely, která se připojuje k internetu prostřednictvím pevných linek. „Ta situace se rychle mění, stále více našich zákazníků přechází na bezdrátové připojení FWA,“ říká generální ředitel Nextra Czech Republic Vít Šubert a dodává, že firma, kterou vede, je jedním ze dvou největších odběratelů digitálních okruhů od Českého Telecomu.
Nejenom Nextře, ale i zbývajícím telekomunikačním firmám, se nelíbí rozdíl mezi cenami. „Poměr mezi velkoobchodní nabídkou Telecomu a cenami IOL pro koncové zákazníky se stále více pokřivuje, což poškozuje naprostou většinu alternativních operátorů,“ tvrdí tisková mluvčí Aliatelu Martina Kemrová. Šubert soudí, že dominantní operátor chce tímto krokem skoupit český trh připojení k internetu: „Dlouhodobě je taková situace pro nás neudržitelná, jsem přesvědčen, že to položí většinu trhu. Telecom si tak odstraní konkurenci a začne si s cenami dělat, co chce,“ obává se.
Internetový deník Lupa.cz minulý týden napsal, že maloobchodní ceny IOL se po zlevnění nacházejí jeden až tři tisíce korun pod velkoobchodní cenovou hladinou. Například klienti IOL nově zaplatí 9900 korun měsíčně za linku s přenosovou rychlostí 128 kilobitů za vteřinu. Contactel odhaduje počet pevných přípojek k internetu na šestnáct až devatenáct tisíc.
Neseme vám psaní.
Šest největších konkurentů dominantního operátora – Aliatel, Contactel, Czech OnLine, GTS, Nextra a World OnLine/Tiscali – již udělalo první krok. Společně minulý týden zaslali do Českého Telecomu oficiální stížnost, kde viceprezidenta pro velkoprodej Pavla Jirouška žádají o ustanovení rovnováhy. „Nemyslím, že Český Telecom zpátky zvýší maloobchodní cenu, očekáváme ale, že s námi začne vyjednávat o snížení velkoobchodních tarifů,“ vysvětluje generální ředitel Contactelu Michal Čupa. „Vše, co od Telecomu chceme, je férové jednání a férová velkoobchodní nabídka,“ řekl týdeníku EURO ředitel Czech OnLine Charles Peak. Čupa si stěžuje, že Telecom se nezachoval korektně ani v komunikaci s alternativními operátory. „Tak výrazná změna cen je poměrně závažná věc a bylo by rozumné vést o ní diskusi. Bohužel, prakticky ve všech firmách jsme se to dozvěděli až z tisku,“ tvrdí Čupa. Pokud se alternativní operátoři s Českým Telecomem na úpravě cen nedohodnou, jsou připraveni obrátit se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a regulátora trhu, Český telekomunikační úřad (ČTÚ). „Přišlo nám správné pokusit se nejdříve dohodnout s Telecomem. Ukázali jsme jim dobrou vůli, ale pokud se nedomluvíme, předáme věc antimonopolnímu úřadu,“ říká Šubert. Ředitel Tiscali Naveed Gill minulý týden ve středu řekl: „Telecom doposud oficiální cestou nereagoval a myslím si, že můžeme očekávat hodně zpožděnou reakci. Tak, aby oni mohli vyhrát obchod, zatímco my musíme čekat na jejich odpověď. Na tomto příkladu se opět ukázalo monopolní chování Českého Telecomu.“ Nikdo z tiskového oddělení Českého Telecomu se k situaci nevyjádřil.
Polovina pryč.
Ačkoliv se zvýhodněná nabídka Telecomu týká jen nově příchozích klientů a IOL slibuje výhodné ceny pouze do konce září, Šubert se obává poměrně zásadního odlivu klientů: „Zákazníci to nevidí tak do hloubky, řeknou si, že dnes přejdou k levnějšímu operátorovi a například za rok zase přestoupí tam kde budou zajímavější ceny.“ Odhaduje, že rok dumpingových cen by mohl stačit ke zničení celého trhu. „Troufám si tvrdit, že by od nás mohlo odejít třicet až padesát procent klientů, což je hodně zásadní číslo,“ řekl týdeníku EURO Šubert. Šéf Contactelu ho doplňuje: „Cena je pro klienta hodně důležitý parametr, navíc v telekomunikacích není zvykem placené sumy zvyšovat. Proto je absurdní domnívat se, že Český Telecom od října zvedne taxy zpátky nahoru.“
Šubert se domnívá, že by Telecom dlouhodobou „bitvou o internet“ mohl paralyzovat i konkurenci chystající se na plnou liberalizaci hlasových služeb. „Nemyslím si, že by naše mateřská firma rovnou uvažovala o tom, zavře zastoupení v Česku, ale zakonzervování současného stavu a zastavení přílivu investic bych se obával. Je to nebezpečné ze strategického pohledu celého telekomunikačního trhu,“ říká.