Řítit se ve formuli na závodním okruhu F1 je snazší, než by se zdálo. Stačí jen mít přiměřenou výšku a váhu, trochu peněz a vědět, kam se obrátit.
Netradiční zážitek Milovníci rychlých kol si mohou dopřát vskutku jedinečný zážitek. Co takhle se utkat se svými idoly, jako byli Michael Schumacher nebo nyní třeba vycházející polská hvězda Robert Kubica? To vše ve formuli BMW na okruhu seriálu „efjedniček“, kde si své výsledné časy poměří se skutečnými mistry. I takovou atrakci si lze dnes zaplatit. Jak takový nevšední den probíhá?
LETOŠNÍ KALENDÁŘ FORMULE BMW
• 10. až 12. června – Lausitzring/Německo
• 17. až 19. června – Grobnik/Chorvatsko
• 4. až 6. srpna – Alastaro/Finsko
• 27. až 29. srpna – Dijon/Francie
• 16. až 18. září – Zolder/Belgie
• 24. až 26. září – Hockenheim/Německo
• 24. až 26. října – Ascari/Španělsko
Šest stupňů ke zlaté
Ráno není v hotelu čas ani na snídani, ta nás ostatně v „závodnické“ podobě čeká na Hungaroringu, nějakou půl hodinu jízdy speciálním autobusem z Budapešti. Program je nabitý od brzkých hodin, kdy se nasoukáme do kombinéz a vyslechneme nejprve první teoretické rady.
Formule BMW je opravdu něco jiného než hra na závody v běžném, byť sportovním vozidle. Je to jako přesedlat z rozvážného valacha na divokého mustanga. Prvním překvapením je řazení. Zapomeňte na lehké posouvání páky do patřičných poloh. Tady se „roštuje“ natvrdo plnou silou, za to však pouze jedním směrem. Při řazení vyšších stupňů taháte páku k sobě při podřazování od sebe.
„Řidič, který se vybourá, končí s jízdou,“ slyšíme poslední varování instruktora, který nám dále radil, jak udržet ideální stopu, jak brzdit a hromadu dalších životně důležitých věcí. Dozvídáme se také, že není nutné šlapat formuli na krk, vyhraje každý, kdo doveze vůz do cíle v pořádku. Alespoň v to doufají šéfové stáje, která vychovala nejednoho špičkového pilota. Stane se tak i v našem případě?
Oktávka s 280 koňmi
JÍZDA V ZÁVODNÍ SAJDKÁŘE
Příznivci adrenalinu si mohou dopřát další zážitek – být sajdkárovým pilotem. Pod vedením profesionálů se proženou po okruzích v Brně nebo Mostě a vyzkouší si i atraktivní vyvažování vozidla vlastním tělem. A nejde o ledajaký stroj – výkon dosahuje 220 koní a maximální rychlost 300 kilometrů za hodinu. Za celý program zahrnující zapůjčení kombinézy, helmy a rukavic, teoretické školení, seznámení se strojem a okruhem, samotnou jízdu po okruhu v rozsahu pěti až šesti kol a občerstvení zaplatí zájemce přibližně 13 tisíc korun.
To už však sedíme, či spíše ležíme v kokpitu na startu a slyšíme do sluchátek chraplavé pokyny. Po nastartování tlačítkem nalevo od obdélníkového volantu začínám tušit, do čeho jsem se to dal. Burácení je téměř ohlušující, teď již ale není cesty zpět.
Nezvyklý je krátký chod spojky a potom se již elegantní modrobílá raketa rozjíždí po hlaďounkém asfaltu. Prvním kolem jedeme pomalu a seznamujeme se s tím, co formule dokáže. A je toho vskutku požehnaně. Formule BMW je prošpikována moderními technologiemi a materiály, například karbonovými vlákny a kevlarem, patentovaným bezpečnostním materiálem koncernu DuPont.
„Umožňuje snížit hmotnost a prodloužit životnost v aplikacích, jako jsou samonosné pneumatiky, pohonné řemeny, zavěšení motoru nebo zdířky,“ poznamenává Thiery Marin, regionální ředitel technologické společnosti DuPont pro střední Evropu.
Pod lehounkou kapotou se vzpíná nedočkavých 140 koní, což se na první pohled nezdá být mnoho. Při uvážení „dietní“ poloviční hmotnosti celého vozu v porovnání s normálním „osobákem“ však toto číslo dostává zcela jinou dimenzi. Jako by vaše „oktávka“ měla najednou 280 koní! Velmi výkonné brzdy a nízká setrvačnost vám dovolí si s monopostem o maximální rychlosti kolem 200 kilometrů za hodinu pořádně zařádit. Vůz drží v zatáčkách jako přibitý hřeby a při výjezdech velice ochotně akceleruje.
Závodit může každý
FORMULE BMW
výkon motoru - 140 koní
hmotnost - 455 kilogramů
zrychlení z 0 na 100 km/h - 4 sekundy
maximální otáčky - 8200 ot./min
Svůj sen pilotovat formuli si může splnit skoro každý dospělý jedinec. Adrenalinový zážitek není na horní hranici věkově omezen, pouze vzhledem k těsnému kokpitu se požaduje výška od 160 do 188 centimetrů a „docentská“ váha do 100 kilogramů. Není potřeba žádné závodnické licence, nemusíte být ani ve vedení nebo důležitém partnerském vztahu s významnými dodavateli.
„Nabízíme tuto událost obvykle jen dobrým zákazníkům BMW, ale můžeme ji poskytnout i dalším zájemcům,“ láká Andy Gölden z Formula BMW Racing Center. Moderní kočovníci cestují s formulemi po celé Evropě, vybrat si lze, vedle Hungaroringu, též závodní okruhy v Belgii, Chorvatsku, Finsku, Francii, Německu, Británii, Švédsku a Španělsku. „Pokud se kdokoliv zajímá o možnost projet se ve formuli, může se dotázat dealera BMW na další informace nebo se podívat se na internetovou adresu bmw-motor-sport.com,“ dodává.
Každého teď jistě napadne, kolik to ale bude stát? Cena závisí na velikosti skupiny, která obvykle čítá 30 až 40 lidí. „Celý den přijde na 30 až 32 tisíc eur za skupinový program, což je docela nízká cena za tak krásný happening,“ vyčísluje Gölden. Pokud po nevšední jízdě zatouží jednotlivec, musí počkat pár měsíců, než se podaří sehnat celou skupinu. Ta potom obsadí připravenou ekipu modrobílých „šípů“.
„Máme zde 12 formulí pro každou postavu, větší či menší, muže či ženy,“ ujišťuje. Nezbývá než dodat, že nakonec bude všechny u srdce hřát získaný certifikát o úspěšném absolvování závodního kurzu a společné foto u ladných strojů.