Menu Zavřít

Rozpuštěné a napuštěné ČSA

26. 11. 2010
Autor: Euro.cz

Letecká doprava

Vláda posvětila návrh ministra financí Miroslava Kalouska, aby vznikl jediný státem ovládaný letecký holding

Kdyby byl Miroslav Dvořák svatebním agentem, rozhodně by patřil mezi špičky v byznysu. Předminulý týden „oddal“ na Novoměstské radnici v Praze charterovou divizi Českých aerolinií, kterým už rok šéfuje, s novým partnerem, cestovní kanceláří Blue Style. Zajistil si tím zhruba dvě miliardy korun na příští tři roky. A minulý týden začal chystat opravdovou svatbu jako řemen. Pod jeho taktovkou se totiž sezdají obě firmy, kterým šéfuje – ČSA a Letiště Praha. A pro ČSA z toho kouká minimálně miliarda věna.
Vláda posvětila návrh ministra financí Miroslava Kalouska, aby vznikl jediný státem ovládaný letecký holding, v němž se aktivity obou „nastávajících“ rozprostřou do samostatně fungujících dceřiných společností. Dlouhodobě ztrátové ČSA, které balancovaly i na pokraji absolutního krachu, získají finanční jistotu v podobě kapitálově silného letiště. Zisková Ruzyně si zase zajistí, že nepadne její největší klient. Společně pak ještě ušetří na řadě provozních věcí.

Z dcer sestry
Především se ale zajistí stabilita pravidelně letecké přepravy ČSA. Z jejich dceřiných společností, zabývajících se charterovými lety, pozemním odbavením (takzvaným handlingem) a údržbou letadel, se stanou jejich sestry. Proběhne to tak, že ČSA odprodají akcie těchto dcer mateřskému holdingu za cenu odpovídající tržnímu ohodnocení. Současnou hodnotu těchto společností odhaduje Miroslav Dvořák na více než miliardu korun. K tomu je třeba připočítat ještě společnost, do níž má být vyčleněn výcvik pilotů.
Vedení ČSA očekává, že osamostatnění dcer povede ke zrychlení jejich rozvoje, protože řadu potenciálních klientů, zejména v případě údržby letadel, dosud odrazovala nejistá budoucnost ČSA, pod jejichž křídly údržbářské linky fungovaly. Samotné ČSA budou pouhou provozní společností zabývající se pravidelnou leteckou přepravou, která by měla konečně začít vydělávat peníze.
Předseda Dozorčí rady ČSA Michal Mejstřík ale odmítá, že by cílem takto vytvářeného holdingu mělo být doplnění hotovosti v letecké společnosti, která stále vykazuje provozní ztrátu. ČSA by měly mít hotovosti dostatek. Poté, co dorazily peníze za uvolněné sloty na londýnském letiští Heathrow, je na účtech osm set milionů, což by mělo postačit na pokrytí cash flow v zimní sezoně, kdy jsou v leteckém byznysu vždy nižší tržby.

Radostné vyhlídky
Finanční injekce by mohla být využita k obnovení dálkové flotily. ČSA zvažují provoz dálkových linek směrem do Asie, již brzy by mělo začít fungovat spojení do Hanoje středotraťovým letounem Airbus A 319 s mezipřistáním v Taškentu. Vedení společnosti očekává, že nová linka vzbudí poptávku po letech z Prahy do Vietnamu a pořízení dálkového letadla bude méně rizikovou záležitostí.
Cílem vytvoření holdingu je proto spíše než spojení s Letištěm Praha rozpuštění původních ČSA na samostatně funkční části a nalití investice mezi jednou až dvěma miliardami do letecké přepravy. Vlastníkem všech části přitom zůstává stát, který si tím zajistí výhledově tučné zisky. Jednotlivé dceřinky se totiž budou prodávat jednodušeji, a navíc svým jasným zaměřením na konkrétní činnosti, které Letiště Praha a ČSA vykonávají, budou atraktivnější pro investory.
Ostatně plán prodat ČSA, který v minulosti skončil fiaskem, je opět na stole. Ministr Kalousek má za úkol privatizaci připravit v průběhu příštích tří let. Také předseda dozorčí rady národního dopravce Michal Mejstřík tvrdí, že celá akce se musí završit odstátněním aerolinek. V nabídce však bude zcela jiná firma, než jak ji známe dnes. Éra starých známých ČSA totiž krokem, který ještě musí posvětit antimonopolní úřad, definitivně skončí.
To, co napříště ponese název ČSA, bude jen jedna z dceřiných firem Českého aeroholdingu, a těch bude minimálně sedm. Mimo samotných ČSA a jejich čtyř dcer, které holding odkoupí, to bude především Letiště Praha, jež ovšem také projde restrukturalizací a vyčlení do holdingu novou společnost Facility management, která se bude zabývat správou budov.
V dceřiných firmách se pak budou propojovat aktivity, jež obě firmy vykonávají. Spojí se kapacity IT, call centra či dispečinku, a především handlingu. Podle Dvořáka by toto spojení mělo přinést úspory nákladů v rozsahu stovek milionů korun.

bitcoin_skoleni

Utopie skutečností
O propojení odbavení zavazadel se uvažovalo už loni, když do ČSA nastoupila skupina krizových manažerů v čele s Václavem Novákem. Z plánu nakonec nezbylo nic a Letiště Praha a ČSA se spojily pouze personálně, právě v osobě Dvořáka.
Tehdy se objevily první spekulace, že dojde ke sloučení obou státem ovládaných podniků. A tato varianta měla řadu hlasitých kritiků. „Nemá smysl mít firmu, která nevydělává, České aerolinie musejí být efektivní samy o sobě, ne se schovávat ve stínu větší společnosti,“ nechal se tehdy slyšet analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. A dokonce současný ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek označil fúzi za zoufalý návrh na hranicích utopie.
Dnes je kritiku slyšet spíše jen ze strany konkurence. Management pod vedením Dvořáka se dušuje, že zachová rovné podmínky vůči všem obchodním partnerům, především dalším aerolinkám na ruzyňském aeroportu. Přesto největší konkurent ČSA v charterové dopravě, společnost Travel Service, pohrozila, že se se stížností obrátí na Evropskou komisi, pokud shledá, že ČSA mají výhody. Střet zájmů může nastat, když budou rivalové národního dopravce probírat nové záměry s letištěm, a ČSA se to může hned dozvědět.
Bruselská administrativa přitom problém českého dopravce dobře zná a dlouho jej zkoumá. Aby ČSA nepadly, musely loni na jaře ještě za vedení Radomíra Lašáka dostat injekci 2,5 miliardy korun od státní firmy Osinek. Ta se pak kapitalizovala. Verdikt, zda nešlo o nedovolenou podporu, úřad komisaře Joaquína Almunii ještě nevydal.
Pikantní přídech může celá transakce získat tím, že vzdor dřívějšímu rozhodnutí Parlamentu se do privatizace může dostat i část Letiště Praha. To má zatím vláda zakázáno prodat. Ale privatizace handlingu, v němž bude uschována i část současných aktiv Ruzyně, na žádnou překážku nenaráží.
Vytvoření celé chobotnice, tedy rozuměj holdingu, se sedmi chapadly má skončit za dva roky.

  • Našli jste v článku chybu?