kauza Casa
Podplukovník Karel Daňhel (na snímku), momentálně hlavní svědek v kauze nákupu letadel Casa, stál minulý týden v pozadí. Zastínila ho mediální půtka mezi policejním prezidentem Petrem Lessym a ministrem financí Miroslavem Kalouskem. Možná neprávem. Okolo Daňhelovy věrohodnosti se totiž vyrojily pochybnosti. Sám Daňhel nicméně již v médiích avizoval, že se na něj může v dohledné době objevit spousta špíny.
„Pro mě je to naprosto nepochopitelné, deník MF Dnes jsme před vyjitím článku varovali před nevěrohodností Karla Daňhela,“ uvedl někdejší ministr obrany Martin Barták, který podle Daňhela tlačil na nákup letounů Casa. „Mě fascinuje, že se někdo sám staví do role posledního spravedlivého, ale sám má tolik másla na hlavě. Byl jsem překvapený,“ prohlásil místopředseda sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost Jan Vidím. Jaké máslo na hlavě tedy Daňhel má?
Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) Karlu Daňhelovi odebral koncem června prověrku kvůli podivným příjmům. Na Daňhelovi začali pracovat příslušníci Vojenského zpravodajství podle neoficiálních informací loni před prázdninami a podezření z možného úplatkářství předali policii. Jenže ta místo toho, aby případ začala vyšetřovat, ho vrátila tajné službě s tím, že má podezření prošetřit vojenská policie.
Klíčovou osobou, která se s Daňhelem stýkala, je další svědek v kauze Casa – bývalý obchodní atašé americké ambasády a zástupce konkurenční firmy Alenia Barry Allen „Bear“ Midkiff (Euro 27–28/2012). Úzké vztahy podle zjištění vojenské kontrašpionáže udržoval Daňhel údajně i se zbrojařskou firmou AKM Group – CZ, která se neobjevuje jako prověřená firma na stránkách NBÚ. Týdeníku Euro tyto informace potvrdili lidé blízcí armádě.
Webové stránky časopisu Týden zmínily i možné příjmy od společnosti Omnipol, která byla prostředníkem nákupu transportních letounů. „Je to absolutní nesmysl. Naše společnost nevyplatila Karlu Daňhelovi nikdy ani korunu,“ prohlásil však generální ředitel Omnipolu Michal Hon.
Bývalý velitel letecké základny v pražských Kbelích Josef Bejdák navíc tvrdí, že letouny Casa původně Daňhel posuzoval kladně. „Psal všechny zprávy, že je všechno v pořádku. A když jsme v provozu přišli na to, že nefunguje správně odpovídač (anglicky transponder, umožňuje sledovat letoun na obrazovce radaru – pozn. red.), koukal na to jako zjara. Zaráží mě to od člověka, který se na tom podílel, a teď to haní. Zavání to exhibicionismem, nebo jak to říct.
Těžko teď nesu, že tam takhle vegetoval,“ dodává dnes civilní letecký inspektor Bejdák.
Daňhel býval pilotem L-410 a chtěl přestoupit do vyšší kategorie – pilotovat armádní airbusy. Armáda za jeho výcvik zaplatila podle Bejdáka zhruba 600 tisíc korun, ale on při zkouškách neuspěl. „Nejdřív byl podprůměrný, pak průměrný pilot. Měl nedostatky v plánování letů a samozřejmě i ve vlastním pilotování. Mladým pilotům na letce vyprávěl, jaký je hrdina. Šířil negativní atmosféru. Negativní zkušenosti s ním má více lidí, a to ho rozhodně nechci pomlouvat,“ dušuje se Bejdák.