Zatímco Svaz průmyslu i krajští hejtmani vedou boj za to, aby stát nezavedl na 900 kilometrů silnic první třídy mýto, dokumenty ministerstva dopravy ukazují, že je možné jít ještě mnohem dál. Státní kase se může vyplatit dokonce téměř pět tisíc kilometrů silnic první třídy plus více než deset tisíc kilometrů silnic druhé třídy. Přinést by to mělo navíc 2,5 miliardy korun ročně. Plánovaných 900 kilometrů bude znamenat zhruba 1,1 miliardy navíc.
Euro má k dispozici souhrn podkladů k rozšíření mýta, které si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat v minulých letech. Varianta vládou schválených devíti set kilometrů navíc, proti níž kraje protestují, tak vypadá jako dost kompromisní.
Už v roce 2011 za doby úřadování Radka Šmerdy v křesle ministra dostal jeho úřad na stůl analýzu, podle níž se vyplatí zpoplatnit 4164 kilometrů silnic I. třídy a 990 km silnic II. třídy. O dva roky později v podstatě stejná čísla zahrnulo ministerstvo do své koncepce zpoplatněných úseků (ovšem bez silnic II. tříd) a v květnu roku 2016 další analýza společnosti Deloitte preferuje rozšíření na silnice I. a II. třídy, případně výběr bonitních tahů v kumulativní délce 4860 kilometrů pro silnice I. třídy a kumulativní délce 10 256 kilometrů pro silnice II. třídy. Když posléze vláda úkolovala ministra dopravy, dala mu rozsah 850–3000 kilometrů. Z toho vzniklo současných 900 kilometrů, tedy zjevně minimální varianta.
České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050
Rozšíření mýta samozřejmě není jednoduché. Vykročit ze silnic první třídy znamená změnit legislativu a projednávat kroky s Unií. Časově to může zabrat několik let. A hlavně: ze všech analýz vyplývá, že čím více zpoplatněných úseků pro kamiony na silnicích nižších tříd bude, tím hůře vychází výpočet pro mikrovlnné technologie.
Je tak zřejmé, že v pozadí iniciativy krajů a Svazu průmyslu hraje roli stávající tendr na mýto. Jeho podmínkou je zpoplatnit oněch 900 kilometrů určených vládou. Pokud by podmínka vypadla, musel by se tendr shodit, což by znamenalo, že se nestihne dokončit, než vyprší nynější sporný dodatek s firmou Kapsch, která vybírá mýto jen díky prodloužení bývalého kontraktu (tedy neproběhlo výběrové řízení).
Kraje, jejichž snaha nápadně nahrává Kapschi, se obávají zvýšení dopravy, pokud ke stávajícím 230 kilometrům zpoplatněných „jedniček“ přibudou další. Kamiony se prý přesunou na silnice II. a III. třídy, které mají ve správě.
Ministerstvo dopravy již otevřelo obálky mýtného tendru. Tři ze čtyř nabídek byly výrazně pod odhadovanou cenou 29 miliard korun na provoz mýta po dobu deseti let. Mají se pohybovat mezi deseti a 15 miliardami korun.
Čtěte také: