Menu Zavřít

Rozžhavený automobilový průmysl začíná děsit

16. 2. 2017
Autor: Redakce

Tuzemský automobilový průmysl pokračuje i letos ve spanilé jízdě z minulého roku. V lednu vyrobily české automobilky rekordních 130 tisíc vozů, což je meziroční růst o vysokých téměř sedmnáct procent. Už v minulém roce se přitom výroba aut v Česku vyšplhala na rekordních 1,34 milionu vozů. Šlo o osmiprocentní nárůst oproti roku 2015. Samotné automobilky přitom odhadovaly, že růst letos zpomalí.

Kromě Česka se však dařilo automobilkám i v celé řadě dalších evropských zemí. Konkrétně výroba aut v Británii byla loni nejvyšší za sedmnáct let. Historická meta 1 milionu automobilů padla na Slovensku.

Rychlý růst automobilek je potěšující zprávou. Zároveň ale skrývá i rizika. Výrobcům aut se logicky v minulém roce dařilo, protože jde o cyklické odvětví. Tomu se daří, když ekonomika roste. A v minulém roce vzrostl HDP Evropské unie o 1,9 procenta a hospodářství USA posílilo o 1,6 procenta po téměř tříprocentním růstu v roce 2015.

Ekonomiky jsou totiž kvůli měnovým zásahům centrálních bank pořádně nastartované, což se odráží na trhu práce. Například v České republice je nejmenší počet nezaměstnaných od roku 2008. A pracovníci už chybějí i samotným automobilkám.

Nižší nezaměstnanost společně s růstem cen komodit ale začíná zvyšovat cenu zboží a služeb v obchodech, což se dříve či později odrazí v přísnějších měnových podmínkách. Konkrétně v České republice ukončením intervencí, po nichž bude následovat posílení koruny, což se postupně odrazí na českém automobilovém průmyslu, který spoléhá zejména na vývoz.

Automobilky a výrobci dílů mají přitom více než pětinový podíl na celkové průmyslové výrobě v České republice. Jejich potíže či zpomalení by se tak nepříznivě podepsaly na celém hospodářství. Platí přitom, že v dobrých časech pomáhají cyklické sektory ekonomiku zrychlovat, ale při špatných ji naopak o to více sráží dolů.

MM25_AI

O tom se ostatně mohla Česká republika přesvědčit během recese v roce 2009, která následovala po finanční krizi. Rozžhavený automobilový průmysl proto může být pro českou ekonomiku opět hrozbou, jakmile přijde ochlazení globálního hospodářství.

Přečtěte si další komentáře autora:

Černá díra v pojištění

Řecký dluh opět na scéně

Hard brexit bude více bolet Brity


  • Našli jste v článku chybu?