Bez záruk z Ameriky prý Karel Kühnl smlouvu nepodepíše
Neznělo to nelogicky. Česká vláda si ve svém lednovém usnesení k tendru na transportéry vyžádala garanci mateřské společnosti dodávající firmy, tedy americké korporace General Dynamics. S odstupem několika týdnů se ale ukazuje, že není jasné, jaká rizika by garance měla krýt, ani kdo a proč by je vlastně měl převzít. Mezi dodavatelem transportérů a americkou centrálou jsou totiž ve firemní struktuře ještě čtyři mezistupně. Ministerstvo obrany momentálně tvrdí, že ručit budu všichni. A to má být smlouva podepsána do konce tohoto měsíce.
Kalousek Steyru nevěří.
Pasáž o garancích prosadili do vládního usnesení lidovečtí ministři. Jak vysvětlil jejich předseda Miroslav Kalousek, „vzhledem k síle Steyru a občas probleskujícím informacím o ekonomických problémech této firmy je odpovědné žádat garance od její dostatečně bonitní matky“.
Dodavatel vítězných transportérů Pandur - rakouská firma Steyr - ale spadá v celosvětové struktuře General Dynamics pod evropskou pobočku registrovanou v Amsterdamu. A to není všechno. Paroubkova vláda sice vyhlásila za vítěze miliardového tendru v Rakousku registrovanou firmu Steyr-Daimler-Puch Specialfahrzeug, „papírovým“ dodavatelem ale bude společnost s ručením omezeným Defendia CZ. Základní podmínkou tendru totiž bylo, aby dodávky zajišťovala v Česku registrovaná firma. „Důvod je ten, že zákon o obchodování s vojenským materiálem vyžaduje, aby se jednalo o českou firmu,“ vysvětluje mluvčí ministra obrany Andrej Čírtek.
Jenže Steyr nepostupoval tak, že by si v Česku speciálně za účelem prodat armádě své transportéry Pandur zřídil společnost s ručením omezeným. Defendia není „čistokrevnou“ dcerou rakouské matky.
Spletité vazby.
Stoprocentní podíl v Defendii patří dalšímu českému „eseróčku“, firmě ELCS-CZ. V ní drží Steyr pouhý desetiprocentní podíl. Zbývajících devadesát procent je napsáno na vídeňskou firmu General Dynamics - ELCS.
Obě společnosti, Steyr i General Dynamics - ELCS, spadají v celosvětové struktuře General Dynamics pod společnost General Dynamics European Holdings BV, registrovanou v Amsterdamu. Ani tady ale „rodokmen“ Defendie nekončí. Nizozemský General Dynamics totiž spadá pod podnik General Dynamics Worldwide Holdings ze státu Delawere. Až nad ním stojí centrála General Dynamics Corporation z Falls Church ve Virginii.
A právě od této firmy požaduje česká vláda garanci. Její usnesení z 25. ledna zní doslova takto: „Vláda ukládá ministru obrany vyjednat a zapracovat do smlouvy garanci společnosti General Dynamics Corporation se sídlem ve Spojených státech amerických, stát Virginia, za zabezpečení závazků dodavatele vyplývajících ze Smlouvy, Smlouvy o průmyslové spolupráci, Budoucích smluv a všech dalších smluvních ujednání v rámci programu.“
Navrhovaný postup se Američanům - alespoň takové informace týdeník EURO má - příliš nezamlouval. „Centrála uzavírá zakázky na dva, tři tisíce kusů transportérů. Česko se svými dvěma stovkami ji příliš nezajímá,“ uvedl zdroj blízký General Dynamics. Návrh zněl, že by se za Steyr zaručila nizozemská pobočka firmy.
Takové řešení okamžitě vyvolalo „nadšení“ v táboře odpůrců Steyru, viděli v něm možnost, jak tendr zpochybnit. Tvrdí, že nizozemský General Dynamics je jen prázdnou skořápkou. „Smlouvu o zárukách by s takovou firmou uzavřel jen blázen,“ řekl zdroj blízký finské zbrojovce Patria (ta se v tendru umístila na druhém místě).
Výpis z nizozemského obchodního rejstříku dokazuje, že v Amsterdamu registrovaná společnost General Dynamics European Holdings BV skutečně není nějakým gigantem, který by mohl převzít záruky za více než třiadvacetimiliardový kontrakt. V kolonce splacený kapitál má uvedenu sumu 18 tisíc eur, tedy zhruba půl milionu korun. A v rubrice „činný personál“ stojí 0, slovy nula. Za firmu navíc může rozhodovat společnost ING Managament (Nederland) BV, na jejíž amsterdamské adrese i sídlí.
Jenom čtyři?!
Zůstává ještě řada dalších nevyjasněných otázek. Co by vlastně měl General Dynamics garantovat? Zaplatí za Steyr všechny případné pokuty? A co když Steyr zkrachuje? Dodá české armádě objednané transportéry z vlastních zdrojů?
„Za závazky firmy v případě neplnění jejích závazků budou ručit celkem čtyři ručitelé včetně mateřské firmy General Dynamics Corporation se sídlem v USA. Budou ručit solidárně; ministerstvo obrany si tedy bude moci vybrat, vůči komu případnou pohledávku z neplněného závazku uplatní,“ odpovídá mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.
A co když žádná záruka nebude? „Pak nebude podepsána žádná smlouva. To je podmínka, která je dána vládou, o které není možné vyjednávat,“ řekl lidovecký náměstek ministra obrany Jaroslav Kopřiva.
K podpisu kupní smlouvy by mělo dojít ještě v průběhu dubna. V té době už by dle Kopřivy měla „ležet záruka podepsaná americkou stranou na stole. Nebo tam bude reprezentant ze Spojených států, který to slavnostně v tom okamžiku podepíše, takto je to nastaveno“.