Menu Zavřít

Rudolf Križan: Spojujeme bratislavské hotely s globální sítí Starwood

1. 8. 2015
Autor: BHP

Do bratislavského hotelového byznysu přichází od dnešního dne nová světová značka Starwood. Ta přebírá hotel Kempinski, který mění na Grand Hotel River Park, a Luxury Collection Hotel. "Spojujeme s globální sítí, jejíž značky mají léta budované jméno a širokou věrnou klientelu," říká ředitel Kempinski Hotel River Park a člen představenstva BHP Rudolf Križan.

Co vlastně k dnešnímu dni nastává?

Odchazí jeden brand, přichází druhý. Končíme spolupráci se skupinou Kempinski a začínáme spolupráci s americkou skupinou Starwood, která celosvětově zahrnuje deset značek. V rámci luxury segmentu má Starwood tři značky a my se chystáme spolupracovat s jednou z nich – Luxury Collection.

Kterých hotelů se to týká?

Jedná se jen o Grand Hotel River Park a Luxury Collectiion Hotel v Bratislavě.

Moskevského hotelu Kempinski se tato změna netýká?

Netýká. Zde je jiná situace, protože v Moskvě jsme spolumajiteli hotelu společně se skupinou Kempinski. V Moskvě jsme většinový vlastník.

Proč vlastně dochází k rebrandingu?

Jsou dva úhly pohledu. Z pohledu majitele jde o vytvoření určitého hubu a sdílení know how mezi třemi nejvýznamnějšími hotely v Bratislavě. To bohužel s rámci skupiny Kempinski nebylo možné, protože tato skupina je pouze manažerská síť, která franšízy neposkytuje.

Z pohledu klienta je pak spojení se Starwoodem zajímavé proto, že se spojujeme s globální sítí, jejíž značky mají léta budované jméno a širokou věrnou klientelu. Dalo by se říct, že Starwood má jeden z nejpropracovanějších věrnostních programů vůbec. Tento program má okolo 20 milionů členů. Zajímavé je navíc i to, že Starwood je na všech kontinentech, Kempinski ne.

Ještě stále panuje snaha začlenit se do nějakého globálního brandu. Tento trend asi jen tak nezanikne. Stále je totiž dost lidí, kteří si potrpí na určitou značku, aby se jejich očekávání naplnila kdekoliv na světě.

Co je specifické pro brand Luxury Collection? Je pravda, že přestože je globální, zaměřuje se na lokální speciality?

Luxury Collection vychází z principu, že pod pojmem luxus si v různém kulturním prostředí představujeme něco jiného. Proto je kladen důraz na to, aby každý hotel byl něčím osobitý podle místa, kde se nachází. Bratislava je na křižovatce české, slovenské, rakouské a maďarské kultury, takže v případě našeho bratislavského hotelu jsme se inspirovali habsburskou monarchií a především pak císařovnou Marií Terezií, která byla známá svou oblibou v růžích. Z toho důvodu v bratislavském hotelu hodně používáme motiv růží. V nabídce máme ale také například lokální terapie. To znamená, že jsme sesbírali bylinky z Karpat, které využíváme.

Pro Luxury Collection je také typická nabídka koktejlů. Posílali jsme do Starwoodu seznam asi deseti lokálních položek, jako je například med nebo lesní ovoce apod. Ve Starwoodu z těchto surovin vytvoří koktejl, který bude naší vlajkovou lodí.

Změní se rebrandingem také klientela? Očekáváte nějakou změnu?

Neřekl bych. Máme svou věrnou klientelu, které jsme komunikovali, proč k té země dochází, co tím sledujeme. Věřím, že naši klienti to pochopili. K této skupině zákazníků se přidá další řada klientů, které přiláká nový brand. Nicméně nečekáme, že by se klientela nějak zásadně proměnila.

Jaké jsou aktuálně trendy v hotelovém byznysu?

Ještě stále panuje snaha začlenit se do nějakého globálního brandu. Tento trend asi jen tak nezanikne. Stále je totiž dost lidí, kteří si potrpí na určitou značku, aby se jejich očekávání naplnila kdekoliv na světě. Navíc stále vznikají nové hotelové sítě - přicházejí především z Asie - které mají ambice se začleňovat do takových globální hotelových sítí. Myslím, že tu ještě je velký potenciál dalšího rozvoje.

 Rudolf Križan

Vy osobně máte zkušenosti s řízením hotelu i v Moskvě. Jak byste to porovnal s řízením hotelů v Čechách či na Slovensku?

U nás i v Rusku máme samozřejmě problém s nedostatkem pracovní síly. V našem byznysu je to o dost složitější, protože zaměstnanci v hotelovém byznysu procházejí celou řadou dlouhých tréninků a náročných příprav.

Specifikem ruského trhu je pak fakt, že zákoník práce myslí spíš na zaměstnance než na zaměstnavatele - v Rusku platí dvoutýdenní výpovědní lhůta. To je pro nás velmi obtížné, protože za tak krátkou dobu není možné nahradit třeba recepčního.

Vzhledem ke stavu ruské ekonomiky se ale myšlení Rusů mění. Určitě se změnila nálada lidí, kteří si začali víc vážit práce. S takovými lidmi se samozřejmě jinak pracuje.

Projevuje se současná ruská ekonomická krize na obsazenosti tamních hotelů?

V našem segmentu v podstatě ne. Ale je tu zajímavý jiný aspekt. Zaprvé posílil ruský turistický trh, kdy Rusové spíš cestují po vlastní zemi. Zadruhé ceny hotelů v Rusku spadly, některé až o třicet procent (při přepočtu na eura). Tím pádem řada turistů ze západních zemí si řekla, že Moskva už není tak drahá jako dřív. Z toho důvodu vzrostla v metropoli obsazenost hotelů v rámci takzvaného leisure segmentu.

Jezdíte se inspirovat do konkurenčních hotelů?

Určitě ano. Je třeba se dívat kolem sebe. Když například jdu do hotelové restaurace, zajímá mě, jak poskládali menu.


Čtěte také:

MM25_AI

Hotelové skupiny InterContinental Hotels a Starwood se možná spojí

Řetězec Hilton chce zůstat v největším českém hotelu, který je na prodej

  • Našli jste v článku chybu?