Kdo by si chtěl udělat obrázek o Řecích čistě podle filmu Řek Zorba (respektive stejnojmenné románové předlohy Nikose Kazantzakise) musel by si pomyslet, že jsou to věčně připití a milí lidé, kteří toho moc neudělají, zato tanec, zpěv a popíjení jim jde výborně. Neprohlubujme stereotypy - i v Řecku žije spousta pracovitých abstinentů. Ale někdy může taková zažitá představa být dobrým marketingovým tahem.
Minulý týden kupříkladu evropský šéf původně kubánské (dnes bahamské) likérky Bacardi Stefan Bomhard prohlásil, že chystají velké investice na jihu Evropy. Dočkat by se mělo Řecko, Španělsko i Itálie, tedy země, které většinou zbytku Evropy dělají těžkou hlavu nikoliv kvůli alkoholu, ale dluhům a nedostatku likvidity. Bacardi to prý přinese výhody proti konkurenci, která zaspala a peníze na reklamu dává především západoevropským trhům.
Plán je to dobrý nejen pro likérku, ale i pro překonání krize. Více reklamy na Bacardi znamená, že v barech bude mojito stále oblíbenější, na své si přijdou i ostří hoši popíjející podle vzoru Jamese Bonda vodku s martini – obojí má Bacardi pod palcem. A více vypitých lahví znamená více zaměstnanců – v obchodě, marketingu i distribuci. Stát i obce si zase přijdou na své na daních. Prostor pro penetrování jihoevropského trhu rumem tu je i podle statistik Světové zdravotnické organizace. Jihoevropané vypijí v drincích a panácích jen dva litry čistého alkoholu na osobu a rok – u nás je to dvakrát více. Kromě toho jsou to rodilí popíječi a nehrnou do sebe alkohol jen o víkendech jako Seveřané.
Docela zajímavá by byla představa, kdyby podobnou expanzi na jih vyhlásila třeba likérka Pernod Ricard, která obhospodařuje českou becherovku. Reklamní vzoreček bacardi=rum=mojito=juchající mládež funguje spolehlivě. Jakou cílovou skupinu si člověk vybaví pod becherovkou? Troufám si tvrdit, že pro většinu Čechů to není letní pití, ale lepivý likér, který si z dovolené domů vozí němečtí důchodci, aby pak zelenou butylku léta měli v komodě v obýváku. Ne, že by se becherovka nedala pít. Jako digestif je dokonce dobrá. Jen na ní Pernod Ricard marketingově jaksi pozapomněl. Dělat si iluze, že bude někdy soupeřit s rumem, je samozřejmě nesmysl. Slyšet bychom o ní ale měli více. Kdo ví, třeba Bacardi marketéry z Pernod Ricard naštve a za pár let se dočkáme výjevu, kdy manželský pár německých důchodců završí večeři v krétské taverně zvoláním: „Noch zweimal bešerofka, Herr Zorba!“