Menu Zavřít

Rumovod se ucpává

3. 9. 2010
Autor: Euro.cz

Vyšší spotřební daň srazí jindřichohradecké likérce prodej o 15 procent

Patnáctiprocentní propad prodeje letos očekává Fruko-Schulz, čtyřka na tuzemském trhu s lihovinami. Zatímco poslední dva měsíce loňského roku likérka doslova chrlila tuzemák a další kořalky ve dne v noci, pro letošní první čtvrtletí se odbyt konzumních lihovin téměř zastavil. „Hlavní hráči na maloobchodním trhu se předzásobili kvůli vyšší spotřební dani uvalené od ledna. Pomalu do dubna pak prodávali zboží ze skladů,“ říká ředitel a spolumajitel Fruko-Schulz Josef Nejedlý. Za rok vyrobí jindřichohradecká likérka asi deset milionů lahví lihovin a dva miliony lahví ovocných sirupů. Loňská produkce byla rekordní, meziročně stoupla o nevídaných 12,8 procenta. „Budeme rádi, když letošní propad nebude víc než 15 procent. Trh prostě víc alkoholu nestráví, navíc když je kvůli vyšší dani dražší. V některých okolních zemích je zdanění nižší a lidé zejména z příhraničí nakupují konzumní lihoviny tam,“ tvrdí Nejedlý.

Obchodní sňatek Složitou situaci na trhu doprovázenou silným konkurenčním bojem se jindřichohradecká likérka snaží ustát ve spojení se zahraničním partnerem, významným ruským výrobcem lihovin Ladoga. Firma z Petrohradu se však nestala výlučným majitelem jindřichohradecké likérky a kontrakt se ani neuskutečnil v naprostém utajení už v roce 2007, jak nedávno informoval server motejlek.com.
„Podíl Ladogy je minoritní. Do naší firmy vstoupila předloni a v minulém roce svou účast posílila. V žádném případě ale není výlučným majitelem Fruko-Schulz a ani nejednáme o tom, že by se jím měla stát,“ vyvrací zveřejněnou zprávu Josef Nejedlý. Tvrdí, že ruský partner nedrží 50 ani 45procentní podíl, ale menší. Jeho přesnou majetkovou účast však odmítá vyčíslit. „Dohodli jsme se, že výši nebudeme sdělovat,“ odpovídá Nejedlý. Jeho českým společníkem, s nímž dříve plně ovládal likérku přes firmu Furato, zůstává Vladislav Blecha.

Přes Jindřichův Hradec do Evropy „Každý se snaží posilovat, aby se na trhu udržel. Konkurence je velká a výrobců hodně,“ vysvětluje Nejedlý spojení se zahraničním partnerem, které se zrodilo ze společných obchodních zájmů. Jihočeši chtěli razantněji proniknout na ruský trh a Rusové jejich prostřednictvím na evropský. „Díky této spolupráci nám vývoz do Ruska roste. Ladoga je partner, který zajišťuje, že za zboží dostaneme zaplaceno,“ pochvaluje si šéf Fruko-Schulz. Ze svého výrobkového portfolia prodává na obrovském ruském trhu nejvíc lahví absinthu. Z Ruska naopak dováží na základě exkluzivní licenční smlouvy Carskou vodku. Do Jindřichova Hradce přijíždí v kontejnerech a plní se zde do lahví. Dražší prémiovou lihovinu, jejíž základ tvoří čistý líh vyrobený z tvrdé výběrové pšenice a přírodní ingredience z lipového květu a medu, pak distribuuje v Česku i některých dalších zemích EU. „Teď také budeme pro ruského partnera stáčet několik kamionů whisky,“ doplňuje Nejedlý.

Absinth i do Číny Zatímco vývoz z Fruko-Schulz do Ruska roste, na některých trzích likérka ztrácí. Prodej citelně klesl především v Řecku. „Celkově ale podíl exportu na produkci každý rok stoupá,“ říká ředitel firmy. Loni vyvezla přes 634 tisíc litrů lihovin v hodnotě přes 85 milionů korun včetně spotřební daně. Mezi pětadvacítkou zemí, kam lihoviny z jižních Čech směřují, jsou kromě Ruska největšími odběrateli Slovensko, Rakousko, Tchaj-wan a Čína, kde je zájem hlavně o absinth. „Všude máme letité partnery, kterým můžeme důvěřovat. Nikde nám nezůstaly peníze za exportované zboží,“ poznamenává Nejedlý. V zahraničí prodává Fruko-Schulz téměř výhradně luxusnější lihoviny s vyšší přidanou hodnotou. Výjimkou je vývoz tuzemáku do Kanady pro klientelu s českými kořeny. Fruko-Schulz živí hlavně konzumní lihoviny, které tvoří kolem 80 procent prodeje. Z loňské produkce téměř 67,7 tisíce hektolitrů bylo 37 tisíc tuzemáku neboli proslulého jindřichohradeckého rumu s plachetnicí. Především pod privátními značkami ho dodává do obchodních řetězců v Česku a na Slovensko. Část také z výrobny přitéká rumovodem do přilehlé čerpací stanice Frukoil, která patří českým majitelům likérky. Kromě benzinu si tady zákazníci mohou natankovat i nejprodávanější lihovinu. „Vše kolkujeme. Žádné daňové úniky nehrozí,“ ujišťuje ředitel Nejedlý.

Nezdaněný kanystr je málo Stát stejně nevybere víc, když zvedne spotřební daň na lihoviny, tvrdili jejich výrobci. Teď připomínají, že dochází na jejich slova. „Vyšší zdanění jen podporuje černé prodeje. Ty nejsou problémem maloobchodu, ale spíš restaurací a barů,“ míní Nejedlý. Unie výrobců lihovin dává podnět celníkům, aby účinněji řešili nelegální obchod. Pozoruje však, že kontroly v restauracích nemívají valný efekt. „Nezdaněná láhev nebo jeden kanystr v hospodě nejsou trestný čin. Je potřeba zachytit velkou dodávku, aby se něco začalo šetřit,“ poznamenává ředitel jindřichohradecké likérky. Věří, že i ministr financí Miroslav Kalousek pochopil, že cesta k naplnění státní pokladny nevede přes zdražení kořalky. „Bylo by ale spravedlivé zdanit víno. Je to alkohol stejně jako pivo a kořalka. Proč má být na trhu neprávem zvýhodněné?“ poukazuje Nejedlý. Z loňských tržeb 959 milionů korun odvedla firma Fruko-Schulz na spotřební dani 566 milionů korun, rok předtím 479 milionů.

MM25_AI

TABULKA:
Loňský vzestup Výsledky společnosti Fruko-Schulz Rok*Produkce lihovin (tis. hl)*Tržby (mil. Kč)*Zisk (mil. Kč)
2008*57 *833*7,3
2009*67,7*959*17
Pramen: Fruko-Schulz

BOX:
Černá perlička V sortimentu vodek jindřichohradecké likérky je raritou Black vodka, kterou firma vyrábí jako jediná v Evropě. Černé zbarvení získává díky huminovým látkám z rašeliniště. Ty na sebe vážou těžké kovy, čímž napomáhají k detoxikaci v lidském organismu a působí jako antivirová prevence. Tvrdí to výrobce na etiketě a má k tomu příslušné svolení.

  • Našli jste v článku chybu?