Válka s Turkem zaměstnává politiky i média. Trochu v pozadí se pak odehrávají některé pozoruhodné ekonomické procesy, které by zejména nám v Česku neměly unikat.
Koncern VW nejprve potichu rozhodl, že nový závod na výrobu superbů postaví v Turecku. To se neukázalo jako prozíravé, a tak začal zase trochu utajeně jednat v Rumunsku. Že by se dál nejziskovější modely mladoboleslavské automobilky montovaly v Česku, nikoho ani nenapadlo. Naopak. Škoda podle nové strategie má jít cestou výroby vozů v „lidové“, čti nejlevnější kategorii.
Trochu to vypadá, že slavná éra Škody Auto nám pomalu končí a bylo by dobré ptát se proč. Odpověď je poměrně jednoduchá. Nejsou lidi a ti, co jsou, jsou i pro bohatou a ziskovou automobilku příliš drazí. A bude hůře, protože s nástupem elektromobilů se prudce propadnou marže a zisků ubude. Polostátní VW má doma nějaké politické závazky, a tak je celkem jasné, kdo to nakonec odskáče.
Dostali jste letos přidáno?
Je to ale celkem logický důsledek toho, co se v Česku odehrálo na trhu práce, kde čtvrtým rokem za vydatného přispění levicových vlád rostou mzdy mnohem rychleji než produktivita práce. To se prostě ve výsledovkách firem nedá přehlédnout a bude to mít důsledky při rozhodování o rozvojových investicích, zejména pokud bude ekonomika dál zpomalovat.
Nejvíce a nejdříve to pocítí menší a střední firmy, které zaměstnávají nadpoloviční část práceschopné populace. A ty důsledky mohou být dlouhodobé, protože vysoko nastavená mzdová úroveň zastaví tvorbu nových pracovních míst, protože kapitál bude směřovat do toho Rumunska či někam ještě dál.
Tak vypadá totiž ten odborářský „konec levné práce“ a prostomyslné porovnávání tuzemských mezd s německými. Je zjevně nejvyšší čas s platy šlápnout na brzdu a první by to měla pochopit vláda v případě státních zaměstnanců.
Čtěte další komentáře Pavla Párala