Jak si dnes v Rumunsku stojí české firmy? Mají možnost nadále exportovat?
Podle zájmu o služby naší kanceláře lze odvodit utlumení
obchodu v mnoha průmyslových oborech, ať už jde o hotové výrobky, náhradní
díly k dopravní technice, komponenty pro automotive nebo potraviny určené
pro maloobchod.
Momentálně české firmy vyhodnocují svou pozici a možnosti do
konce roku. Dřívější obchodní aktivity nahradil zájem o marketingové průzkumy
trhu, resp. screeningy trhu a vhodných obchodních partnerů, s cílem získat
vstupní databáze a po odeznění pandemie oslovit takto vytipované rumunské
společnosti samy nebo s pomocí naší kanceláře.
Za poslední měsíc sledujeme české firmy v rolích krizového managementu a příprav na období po skončení pandemie. Samozřejmě, jsou výjimky, jako všude v Evropě, a těmi jsou třeba výrobci a dodavatelé drogistického zboží.
Co mohou exportéři v budoucnu od rumunského trhu očekávat? Vidíte pro
ně pozitiva a příležitosti?
Určitě dojde ke změnám a věřím, že pro české exportéry budou
tyto změny dobré. Rumunský zákazník dozajista zpomalí svou dosavadní dynamiku
při nákupech, což by mohlo přinést tlak na kvalitu a v konkurenčním boji
jsou na tento parametr české firmy dlouhodobě připravené.
Druhým kladným efektem může být přehodnocení stávajícího
portfolia dodavatelů a obchodních partnerů. Ale nic není zadarmo. Český podnikatel
bude muset počítat, že nasmlouvané objemy ve zbytku roku 2020 budou menší a
s nejistým výhledem na rok 2021.
Odborníci i podnikatelé odhadují, že by se k akviziční
práci mohli navrátit v druhém pololetí tohoto roku.
Další aktuální informace a praktické rady pro export do padesáti zemí po celém světě přináší nejen kancelář v Bukurešti, ale i ostatní zastoupení agentury CzechTrade.