Menu Zavřít

Rupert Murdoch rozložený na atomy a molekuly

25. 11. 2002
Autor: Euro.cz

Příběh úspěšného mediálního kouzelníka

V létě roku 1996 Rupert Murdoch nevěděl co dřív. Tento rodilý Australan se v New Yorku pokoušel získat politickou podporu pro zařazení kanálu Fox News (vlastněného firmou News Corp) do nabídky kabelové televize společnosti Time Warner. Kul pikle, aby se mohl zmocnit řetězce televizních stanic ovládaných finančníkem Ronem Perelmanem, a žaloval bývalého šéfa jedné firmy z rodiny News Corp za podvod. Tato žaloba následně vyvolala i nájezd izraelského finančního úřadu na jeruzalémskou pobočku této společnosti.
Člověku z toho jde hlava kolem, ale v životě tohoto mediální magnáta to není nic neobvyklého. Od doby, kdy před devětačtyřiceti lety v Austrálii převzal zadlužené noviny po svém zesnulém otci, se mu podařilo vybudovat jedno z nejrozsáhlejších a nejucelenějších impérií. Ke gigantu patří pás satelitů objímající celý svět, noviny, televizní stanice i filmová studia. Nebylo to vždycky snadné. Jednasedmdesátiletý Murdoch se v polovině osmdesátých let musel vypořádat s vysoce spekulativními obligacemi a v roce 1991 ho pak o impérium téměř připravilo bankovní konsorcium. Jeho televizní stanice byly několikrát zakázány v Číně a v Indii a vyšetřovala ho Federální komise pro komunikaci, protože vlastnictví svých amerických televizních stanic dokládal zavádějícími dokumenty.
Stručně řečeno, Murdoch má s aférami bohaté zkušenosti. A v knize Rupert Murdoch: The Untold Story of the World’s Greatest Media Wizard shromáždil australský novinář Neil Chenoweth snad každý detail z Murdochova života včetně jeho mladického koketování s leninismem, tří manželství i řady problematických obchodních transakcí. „Je to možná nejvlivnější a nejmocnější mediální postava světa,” píše Chenoweth v úvodu své knihy.
Chenoweth to s jazykem opravdu umí, ale jeho kniha se nečte právě snadno. Je plná všemožných detailů, kterým často chybí struktura. Navíc má autor tendenci ve vyprávění skákat dopředu a dozadu, jako by neustále přetáčel kazetu ve videu tam a zpět. V knize také figuruje nepřehledné množství postav. Navíc, pro lidi, kteří Murdocha znají, bude tato kniha sotva tím „tajným příběhem” avizovaným v podtitulu. V Chenowethově díle najdeme výtah všeho toho, co už o tomto muži bylo napsáno, od titulu Williama Shawcrosse Murdoch: The Making of a Media Empire (Murdoch: Vytváření mediálního impéria), po knihu Ken Auletta The Highwaymen: Warriors of the Information Highway (Zbojníci na informační dálnici).
Větším problémem ale je, že Chenoweth tuší za každou operací spiknutí organizované Murdochem, a to i v případech, kdy všechny důkazy svědčí o opaku. Opravdu se Murdochovi podařilo ošálit tak rafinovaného investora jako je Ron Perelman, když News Corp koupil Perelmanovy televizní stanice za 2,48 miliardy dolarů? Je těžké uvěřit, že Perelman netušil, že hodnota nově oslabených akcií po tomto obchodu poklesne. Samozřejmě, Murdoch někdy hraje tvrdě a s pravidly zachází podle libosti. K vysílání Fox News se pokoušel společnost Time Warner přinutit s pomocí svých novin New York Post a kdysi zmírnil finanční krizi tím, že prodal akcie News Corp australským novinám vlastněným jeho společností. Ale News Corp není žádný Enron. Mám podezření, že autor, jinak reportér The Australian Financial Review, podléhá časté novinářské slabosti tzv. „syndromu kácení model”. U novinářů se totiž pozitivně hodnotí, když se pouštějí do významných veřejných osobností. A v Austrálii je jen málo důležitějších lidí než Rupert Murdoch.
Kniha se také nevyvarovala chyb. Chenoweth popisuje infarkt, o němž generální rada News Corp Artur Siskind tvrdí, že ho nikdy neměl. Údajný Murdochův pád do řeky během slavné mediální konference Herberta Allena ve státě Idaho je opatřen poznámkou, že „podle jiné verze této historky k tomu došlo na Aljašce”. Po přečtení podobných pochybných údajů člověk jen těžko uvěří pravdivosti rozhovorů, které se podle Chenowetha odehrály, když Murdoch a magnát v oblasti kabelových televizí John C. Malone spekulovali, jak si rozdělí mediální svět.
Když se Chenoweth drží dobře známých faktů, ocitá se na pevnější půdě. Jako zručný spisovatel vykresluje každý detail třináctiměsíčních dělnických nepokojů, které následovaly poté, co Murdoch pro své britské noviny vybudoval novou tiskárnu a ve jménu lepších technologií propustil spoustu tiskařů. Také působivě popisuje daňové ráje, kde sídlí některé z Murdochových společností, i používání nejasných australských účetních pravidel tak, aby aktiva firmy News Corp připadala potenciálním věřitelům mnohem lákavější. A snad nejdokonalejší je Chenoweth při líčení složitých jednání z roku 1990 o restrukturalizaci miliardové půjčky, která Murdochovu společnost málem položila.
Nejpoutavější část této knihy se však věnuje News Digital Systems, supertajné pobočce News Corp sídlící v Izraeli. Tato společnost totiž dodává bezpečnostní zařízení na kódování záplavy Murdochových satelitních služeb. V této části Chenoweth pomocí soudních spisů detailně popisuje ilegální činnost Michaela Clingera, původem z Británie, který tuto pobočku pro Murdocha řídil a teď je kvůli podvodům s cennými papíry na útěku. Už nás nepřekvapí, že v tom Chenoweth znovu hledá spiknutí. „Jak je možné, že si News Corp při své firemní kultuře dovolily zaměstnat uprchlíka?” To je sice dobrá otázka, ne však pro Murdocha, který je v tomto případě jasnou obětí, a ještě stále se z něj snaží dostat 56 milionů dolarů, které mu má Clinger na základě rozhodnutí londýnského soudu zaplatit za prodej předraženého bezpečnostního zařízení.
Přes veškeré nesnáze, kterým musel Murdoch čelit, buduje dál úspěšně své impérium. Brzy možná získá americkou síť satelitních televizí, po které tolik toužil. Federální regulátoři totiž zamítli prodej služby DirectTV vlastněné General Motors firmě EchoStar Communications. Murdoch říká, že až bude znovu na prodej, možná by se o ni mohl pokusit. Všem je ale už teď jasné, že se pokusí zcela určitě.

bitcoin_skoleni

Neil Chenoweth: RUPERT MURDOCH - The Untold Story of the World’s Greatest Media Wizard (Tajný příběh největšího světového mediálního génia). Crown Business. Rozsah: 398 stran. Cena: 27,5 USD

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?