Menu Zavřít

Rupertův svět

19. 1. 2004
Autor: Euro.cz

S ovládnutím DirecTV se v Murdochových rukou konečně ocitlo celosvětové satelitní impérium

Pět pater nad hektickým hemžením v areálu filmového studia Twentieth Century Fox poblíž Los Angeles se Rupert Murdoch pohodlně usadí v koženém křesle a chvíli přemýšlí. Poblíž bliká řada televizních přijímačů. „Nevím, co víc bych si mohl dnes přát,“ libuje si dvaasedmdesátiletý předseda News Corporation, který ve své tmavomodré košili bez kravaty vyhlíží jako obvykle: muž v nejlepší kondici. A přece má za sebou úspěšnou bitvu s rakovinou prostaty, která se už tři roky neobjevila. Jeho dva synové Lachlan (32) a James (31) zaujímají špičkové posty v Murdochově společnosti a také dcera Elisabeth (35) se možná brzy opět stane součástí jejího vedení. Jeden ze členů Murdochova rodinného klanu zřejmě vyčkává v pozadí, aby jednoho dne převzal otěže vlády. Na minutu přesně se dostaví k dopolední snídani (tvoří ji ovocný salát) Murdochova třetí žena Wendi (35), štíhlá jako modelka, s jejich dvouletou dceruškou Grace, andělíčkem v šatech se stojacím límečkem. (Druhá dcera Chloe se oběma manželům narodila v červenci.) A Murdoch se už za několik dnů vydá na dvoutýdenní dovolenou v rodné Austrálii, kde hodlá navštívit svou pětadevadesátiletou matku Elisabeth, baronku Řádu Britského impéria. Toho jitra, které je už rozpálené horkým kalifornským sluncem, se může cítit jako muž na vrcholu světa.
Laskavá štěstěna jej však obdarovala mnohem, mnohem víc. Před chvílí mu zavolal jeho hlavní washingtonský lobbista Michael Regan se zprávou, že právě dnes, 19. prosince, chce federální regulační úřad zveřejnit svůj souhlas s převzetím rozhodujícího podílu akcií DirecTV v hodnotě 6,8 miliardy dolarů. Tah amerického úřadu by Murdochovi vydal do rukou „chybějící článek“ v celosvětovém satelitním distribučním systému společnosti News Corporation, jenž by mu umožnil vytvořit vskutku globální mediální říši, o které už po léta sní. To vše navíc v době, kdy je jeho společnost ekonomicky zdravější než kdykoliv v minulosti. Murdoch však přesto příznačně tlumí vítězný jásot. „Žádné strachy. Nechceme se zmocnit úplně celého světa,“ říká se širokým úsměvem ve vrásčité tváři. „Chceme ho jen kousek.“ Úsměv, tak hřejivý pro Wendi a Grace, mrazí půl světa. Získání třicetičtyřprocentního podílu ve společnosti DirecTV a jejích dvanácti milionů diváků představuje rozhodující obrat v Murdochově padesát let trvající kariéře, v jejímž průběhu se vypracoval z australského žurnalisty v jednoho z nejmocnějších top manažerů. Nyní bude řídit mediální impérium, jež ročně generuje 30 miliard dolarů a svým vlivem se dotkne prakticky každého koutku zeměkoule. Stává se tak druhým největším hráčem mediální scény USA hned po společnosti Time Warner. Pirátský outsider od protinožců, který tiskne bible, ale zároveň ve svých londýnských plátcích se zálibou uveřejňuje snímky žen s odhalenými ňadry a vysílá televizní podívané se silným erotickým nábojem, byl odjakživa hrozivým protivníkem - už jako vydavatel novin a osoba určující náplň televizních programů. DirecTV však pro Murdocha představuje korunovační klenot. Žádná jiná mediální společnost na světě nemá k dispozici tak účinnou programovou skladbu a zároveň prostředky k její dodávce do domácností od Melbourne až po Maine. „Se škálou aktiv, která shromáždil, k smrti děsí téměř všechny své konkurenty,“ přiznává Leo T. Hindery, dlouholetý operátor kabelové společnosti, jenž je v současné době šéfem newyorského sportovního kanálu Yes Network.

Účinná směs.

Podívejme se na Murdochovu mediální říši zblízka: jeho družice šíří televizní programy po pěti světadílech a on sám se dopracoval k prakticky dominantnímu postavení ve Velké Británii, v Itálii i v rozsáhlých částech Asie a Blízkého východu. Vydává 175 novinových titulů včetně New York Post a londýnských Timesů, ve Spojených státech vlastní filmové studio Twentieth Century Fox, televizní síť Fox Network a 35 televizních stanic, jejichž signál pokrývá přes 40 procent území USA. Přenos zápasů Národní ligy amerického fotbalu v neděli odpoledne na stanicích Foxu patří k nejlépe hodnoceným sportovním programům na světě. Mezi jeho kabelové stanice patří rychle rostoucí Fox News, který cvalem předstihl CNN co do počtu diváků, jakož i zábavný program FX a devatenáct regionálních sportovních kanálů, leckdy a leckde lákajících dvakrát tolik diváků co známá síť ESPN. Celkově vzato má celá pětina amerických domácností v kterékoliv denní či noční době naladěný pořad, který News Corporation buď vyrobila, nebo jej přenáší.
Murdochův bezpříkladný tah bezpochyby rozpoutá novou, rozhodnou fázi mediálních válek. V současné době přijímá 108 milionů amerických domácností vybavených televizory televizní vysílání jedním z následujících tří způsobů: po kabelu, prostřednictvím satelitů a cestou bezdrátového přenosu z pozemních vysílačů. Murdoch se nyní chystá do bitvy, v jejímž důsledku by se měl stát satelitní přenos nejvýznamnějším způsobem šíření televizního signálu a vytěsnit z prvního místa kabelovou televizi. Tato skutečnost by posléze mohla vést i ke změně mocenských poměrů v tomto odvětví v Murdochův prospěch. O nadvládu bojují tradičně tvůrci a šiřitelé televizních programů. DirecTV učiní z Murdocha vrchního velitele obou táborů: společností určujících obsah vysílání i jeho šiřitelů. „Právě toho chtěl Rupert vždy dosáhnout,“ vysvětluje sir Howard Stringer, generální ředitel americké divize firmy Sony, která Murdochovi prodává televizní programy. „Nachází se teď v záviděníhodné pozici.“ Murdoch k tomu skromně dodává, že mu má koupě rozhodujícího balíku akcií pouze zajistit, aby jeho vlastní televizní kanály nebyly zastíněny takovými giganty kabelové distribuce, jako jsou Comcast nebo Time Warner. Všemi mastmi mazaný Murdoch ovšem dělá všechno pro to, aby se stal ještě neúprosnějším klíčníkem mediálního světa a mohl čím dál víc rozhodovat o tom, kdo bude smět vstoupit do obývacích pokojů televizních diváků a za jakých podmínek. Může to provést dvěma způsoby. Jelikož už není závislý na jiných distributorech, může podle názoru lidí z oboru stlačit ceny zábavních a sportovních pořadů připravovaných jinými společnostmi. Podle takové argumentace si při pohledu na masu diváků DirecTV nedovolí žádný výrobce programů riskovat, že bude vyhozen z kola, a tak se raději podrobí. Současně bude mít Murdoch dostatečnou páku k tomu, aby donutil své kabelové a satelitní rivaly k přenášení jeho programů - za tučné ceny. Jelikož je zvyklý sázet do hry velké peníze, přijme tento Australan s klidem Angličana i dočasné finanční ztráty, jen aby získal podíl na trhu. Možná taktika: bude rozdávat videorekordérové set-top boxy v ceně tří set dolarů za kus, aby přetáhl zákazníky kabelových společností k DirecTV. Šlo by o trik podobný manévru použitému ve Velké Británii na počátku devadesátých let, kdy rozdával přijímače digitálního vysílání, aby potřel své tamní kabelové protivníky.
Od dob největší slávy Williama Randolpha Hearsta, spadající do první poloviny dvacátého století, neměl žádný smrtelník k dispozici tak mocné nástroje k přetváření masmédií ve svůj prospěch. Murdoch podobný výklad odmítá a skromně podotýká: „Někdy se mi připisují příliš velké zásluhy.“ Nelze však popřít, že se stal symbolem veškerých negativních jevů na světové mediální scéně. Tak především dráždí tento absolvent Oxfordské univerzity s velkou radostí kulturní establishment využíváním velikosti svého impéria k zahrnování masového diváka televizním nevkusem. Jeho bulvární noviny pravidelně přinášejí fotografie spoře oděných hvězdiček a jarmareční zpracování kriminálních případů a jeho televizní show úplně ovládly trh pokleslé zábavy svými bojovými psy a otylými snoubenci.
Kritikům však daleko víc vadí, že se Murdoch neostýchá použít své mediální nástroje k dosažení nejrůznějších skrytých cílů, ať již jde o podporu politicky konzervativních kroků nebo prosazování vlastních obchodních zájmů. Okruh jeho diváků a čtenářů bude nyní ještě mnohem širší. Není vlastně pochyb o tom, že z programu Fox News učinil tribunu rozkřičených výrazně pravicových komentátorů, jako jsou například Bill O'Reilly a Sean Hannity. Zpravodajství televizních stanic Fox a novin New York Post z doby poslední irácké války bylo podrobeno široké kritice jako nepokryté válečné štvaní, které zcela postrádá obvyklý kritický odstup novináře od událostí, o nichž hovoří.
Murdoch se ovšem nikdy neváhá otočit na pětníku, pokud to může přispět k posílení jeho obchodní pozice. Při svém nejznámějším obratu o sto osmdesát stupňů odebral v roce 1994 společnosti BBC - za to, že se vyjadřovala příliš otevřeně - v odpovědi na čínské stížnosti přístup k síti svého satelitního vysílání Star pro Čínu a obsadil její kanál programem vysílajícím filmy v čínštině. Kromě toho vydal ve své knižní divizi HarperCollins vlastní životopis Teng Siao-pchingovy nejmladší dcery Teng Rong. Podle některých kritiků byl veden snahou o získání přízně komunistických předáků.
Jeho budoucí válečný pokřik se už teď jasně nese k uším Briana Robertse, generálního ředitele společnosti Comcast - jedničky kabelové televize v USA - který ve svých rukou rovněž soustředil obrovskou moc na mediálním trhu. Prozatím má kabelová televize nezanedbatelnou výhodu v tom, že může nabídnout obousměrnou komunikaci: vysokorychlostní přístup na internet, a dokonce i přenos telefonního signálu. Satelitní vysílání dosud umožňuje povětšině jen jednosměrnou komunikaci a tohoto problému si je Murdoch velmi dobře vědom. Kdyby se totiž pustil do satelitních obchodů v USA o něco dříve, „nebyly by kabelové společnosti tak silně investovaly a byly by zranitelnější“, připouští sebekriticky. Nyní se oba systémy horečně snaží získat převahu v oboru nových spotřebitelských technologií, jako jsou digitální videorekordéry (DVR), televize s vysokým rozlišením (HDTV) a řada dalších digitálních hraček, díky nimž se domácí zábava stala hlavním cílem dobyvatelského tažení nových médií. Jako hlavní rival kabelových společností si Murdoch rezervuje místo u stolu mocných v době, kdy se každý účastník soutěže - od výrobců televizních zařízení až po pořadatele ligových soutěží a nejmocnější hollywoodské magnáty - snaží potřít všechny ostatní a získat si trvalejší přízeň spotřebitelů. Jeho nově nabytá moc pravděpodobně přispěje i k další konsolidaci v táboře menších hráčů na kabelovém trhu, kteří se zoufale snaží uniknout před chtivými chapadly svých silnějších konkurentů.
Murdochova nově nabytá moc však není absolutní - alespoň prozatím. Aby získal souhlas s uvedeným převzetím, zavázal se k přísnému dodržování určitých zásad. Americká Federální komise pro komunikace už dříve zakázala velkým kabelovým společnostem diskriminaci konkurenčních tvůrců programů a Rupert Murdoch dobrovolně slíbil, že bude tato zavedená pravidla dodržovat. To znamená, že nesmí klást překážky pro šíření určitých pořadů prostřednictvím DirecTV jen z ohledu na své zájmy. Musí se rovněž podrobit arbitráži, jestliže jej kabelové společnosti obviní z použití nejpopulárnějších vlastních kanálů jako páky při vyjednávání podobným způsobem jako vloni, kdy zamezil vysílání programu Fox Sports na jistých trzích společnosti Time Warner Cable během kontroverze o určitých smluvních podmínkách. Obdobně jeho divize Fox přinutila společnost RCN – drobného konkurenta kabelových a telefonních společností z Princetonu (New Jersey) - zařadit do své programové nabídky v Bostonu kanál Fox Sports Español. Jinak by totiž Fox odmítl dát RCN souhlas s přenášením seriálu Simpsonovi a zápasů Národní ligy amerického fotbalu. V čem tkví problém? RCN neměla na svém bostonském okruhu žádné španělsky mluvící klienty, vysvětluje její programový ředitel John Murawski.

Rodinný podnik.

Omezení jsou však pouze dočasná: vyprší za šest let, kdy se podle Murdochových prognóz zvýší počet jeho předplatitelů o šest milionů. Uvedená pravidla „nepředstavují celkové řešení problému, ale pouhé náplasti“, jak napsal člen Federální komise pro komunikace Michael J. Copps ve zdůvodnění, proč pro ně nehlasoval. Tvrdí, že souhlas s převzetím DirecTV „vkládá příliš mnoho moci do rukou jediného koncernu“. Murdoch si pravděpodobně najde způsob, jak ze současných podmínek vytěžit nějakou výhodu - zatím se mu to vždy podařilo. „Rupert přímo miluje mezery v pravidlech,“ dodává k tomu někdejší generální ředitel Viacomu Frank J. Biondi. „Pokud se svými právníky nějakou skulinu nalezne, určitě ji využije“ (viz Mazaný Australan).
Ještě předtím, než Murdoch souhlas získal, začala se americká kabelová jednička na titánského soupeře připravovat. „Rupert vlastní vysílače, zpravodajské, sportovní a filmové programy, kabelové kanály a nyní i distribuci. Člověk by musel být pošetilý, kdyby to bral na lehkou váhu,“ říká Brian Roberts ze společnosti Comcast. „Řada lidí v našem odvětví bude přemýšlet, jak dál.“ Tento čtyřiačtyřicetiletý šéf kabelové společnosti uzavřel před nedávnem významnou smlouvu, kterou se zavázal přenášet do domácností svých jedenadvaceti milionů předplatitelů balík kanálů Viacomu, mezi jinými stanice MTV a dětský kanál Nickelodeon. Tato dohoda navíc zajišťuje Comcastu zahrnout do rostoucí nabídky filmů na objednávku (video-on-demand - VOD) i filmy Ciaconu, a udržet si tak své zákazníky.
V průběhu čtrnácti měsíců od okamžiku, kdy Comcast uzavřel smlouvu o převzetí AT&T Broadband v hodnotě 54 miliard dolarů, se Roberts věnoval svým vlastním – vysloveně murdochovským – krokům. Nezvyšoval totiž poplatky za přístup ke svým dražším kabelovým kanálům, domluvil příznivé ceny pro nákup poskytovaného technického vybavení, a dokonce začal nutit Hollywood, aby se vzdal své dlouhodobé politiky pro uvolňování nových filmů do distribučních sítí. Šéf Comcastu je chce získat dřív než obchody s videokazetami a DVD a prodávat je prostřednictvím kabelové distribuce. Murdoch bezpochyby nabízí větší škálu programů, ale Roberts už pracuje na rozšíření obsahové stránky svého impéria: spojil se se stanicí Radio One a spustil nový televizní kanál pro Afroameričany. Navíc ukořistil TechTV, jejímž prostřednictvím hodlá poskytovat služby příznivcům videoher. Kromě toho uzavřel 2. prosince loňského roku smlouvu s nejvýznamnějšími chicagskými sportovními kluby - Bulls, Cubs, White Sox a Blackhawks - o zřízení nového sportovního kanálu, a tím připravil Murdochův kanál Fox Sports Chicago – provozovaný ve spolupráci se společností Cablevision Systems – o hlavní magnety.
Tito dva muži (v obou případech jde o příslušníky druhé generace podnikatelských klanů) řídí podniky ovládané vlastními rodinami a jsou rození bojovníci. Prohra je pro ně nemyslitelná - raději než porážku by oba polykali skleněné střepy. Ve volném čase drtí Roberts protihráče v národních squashových turnajích, zatímco Murdoch se odreagovává boxem se svým osobním trenérem.
Australský magnát, který přijal americké občanství, se však na současný boj s kabelovými společnostmi připravoval s velkým předstihem. Stačí se podívat na Velkou Británii, abychom si uvědomili, jak bude Murdoch používat svou oblíbenou trojici zbraní: cenovou politiku, moc nad programy a lhostejnost ke ztrátám při ničení konkurentů. V roce 1989 začal se čtyřmi kanály a s filmy z pouhé poloviny hollywoodských studií, ale nakonec získal rozhodující podíl v koncernu British Sky Broadcasting (BSkyB). V následujícím období do něj silně investoval a v jednom okamžiku vědomě přijal ztrátu jedné miliardy dolarů, jen aby mohl zavést digitální přijímače, jejichž prostřednictvím začal nabízet divákům více než 400 televizních programů. Abonenti služby mohli prostřednictvím televize také nakupovat a uzavírat sázky, a dokonce si i zvolit úhel záběru kamery při přenosech nejvýznamnějších sportovních událostí. Britové se tím nechali nalákat: BSkyB má v současné době přes sedm milionů předplatitelů, což představuje přibližně třicet procent z celkového počtu dvaceti pěti milionů britských domácností, které vlastní televizní přijímač.

Chrlení hitů.

Není to dlouho, co úspěšná BSkyB přispěla k pádu největších kabelových konkurentů. Jeden byl nucen zbankrotovat a další dva museli začít s finanční restrukturalizací. Rozhazováním peněz tváří v tvář konkurenci si kabelové společnosti nijak nepomohly, zatímco BSkyB měla v zádech mohutnou podporu Murdochových novin, shrnuje bývalý generální ředitel kabelové televize Telewest Adam Singer. “Konkurovat jim je jako běhat denně závod na 800 metrů a mít pokaždé vnější dráhu,” povzdechl si. Navíc, jak sdělil místním novinám Barclay Knapp, bývalý předseda konkurenční NTL, přispěly k trápení operátorů “do jisté míry” i mastné ceny, které BSkyB účtovala svým kabelovým rivalům za filmy a sportovní přenosy. Na telefonické žádosti o rozhovor Knapp nereagoval.
Teď má Murdoch šanci zopakovat totéž ve Spojených státech. Jistě, americké kabelové stanice mohou být hrozivým protivníkem, ale Murdoch má pevnou ruku. Předpokládejme, že chce Time Warner zvýšit měsíční poplatek 78 centů za předplatitele, který dostává od DirecTV za svůj populární kanál TNT. Aby jej mediální gigant z Murdocha dostal, nezbude mu možná nic jiného, než něco připlatit ke třiceti centům, které platí Murdochově společnosti News za její FX Networks. Analytik CIBC Worldwide Michael Gallant předpovídá velkou bitvu na poli zpravodajství, kde budou chtít vysoce sledované Fox News poplatky srovnatelné s 38 centy účtovanými za CNN od Time Warner. Murdoch to odmítá komentovat, ale určitě bude nutit ostatní producenty televizních pořadů, aby šli s cenami dolů. “S DirecTV jsme zdědili spoustu poplatků, které jsou naprosto nehorázné,” rozčiluje se Murdoch. “Pokud chtějí, abychom nabízeli jejich kanály, budou muset slíbit, že si dokážou získat diváky.”
Radikální snížení vysokých nákladů může robustní News Corporation jen prospět. Necelých deset let poté, co Murdoch svou firmu málem ztratil, patří impérium mezi nejlépe prosperující podniky mediálního světa. V loňském roce posílily jeho akcie o 38 procent na přibližně 36 dolarů za kus. V posledním roce navíc firma vykázala ze 17,5 miliardy tržeb čistý zisk 1,1 miliardy dolarů, což představuje nárůst o sedmdesát procent. To ovšem nezahrnuje příjmy z firem, jako jsou BSkyB a DirecTV, v nichž má jen minoritní podíl. S nimi se celkové tržby přehoupnou přes třicet miliard dolarů. Filmové studio přímo chrlí hity, jako jsou X-Men 2 a nízkorozpočtový Blafuj jako Beckham, které se dobře prodávají na DVD. Úspěchy televizních seriálů je Akta X, Simpsonovi nebo King of the Hill vynášejí syndikátu slušné peníze a díky vysoké sledovanosti Fox News a FX se zisky kabelových kanálů společnosti News v posledním roce zdvojnásobily na 430 milionů dolarů. Protože však firma vložila peníze do koupě DirecTV, je zatím stále zatížena dluhem zhruba devíti miliard dolarů.
Taková finanční síla umožňuje Murdochovi investovat do DirecTV. Má v plánu získat milion nových abonentů ročně a jako návnadu použije technologie. Tento úkol připadne Chasi Careymu, bývalému hráči univerzitního ragbyového týmu a někdejšímu provoznímu řediteli společnosti News. Murdoch předal Careymu otěže DirecTV, když obě společnosti 22. prosince uzavřely smlouvu. Tento padesátiletý vrcholový manažer chce zlepšit nabízené služby a vynaložit kolem miliardy dolarů, aby na všech 210 trzích do roku 2008 DirecTV nabízela místní televizní vysílání – dobrý tah na odlákání zákazníků kabelovkám, které už místními kanály všude disponují. S pomocí reportérů kanálu Fox News a vysoké přenosové kapacity ze zápasů NFL na stanicích Fox TV nabídne DirecTV svým divákům již brzy možnost vybrat si úhel, z nějž chtějí sledovat sportovní události nebo vytvářet vlastní videozpravodajství.
Murdoch si takové sliby může dovolit – hodlá totiž nakoupit opravdu ve velkém nové digitální videorekordéry. Carey tvrdí, že půjde až o dvacet milionů kusů, a počítá s tím, že hromadné nákupy srazí současnou cenu tři sta dolarů za kus pod dvě stě. Na otázku, zda bude tyto přístroje skutečně rozdávat, se Murdoch naježí. “Generální ředitel EchoStar Communications Charlie Ergen už je rozdává. My uděláme totéž,” prohlašuje. “Nesmíme připustit, aby byla jeho nabídka finančně výhodnější než ta naše.” DirecTV nabízí v současnosti tyto přístroje po 99 dolarech, sám Murdoch však připouští, že cena nejspíš ještě klesne.
Dalším trumfem v boji s kabelovou televizí je americký fotbal. Právě teď vysílá Murdoch zápasy Národní ligy amerického fotbalu na Fox Network a zdědil populární Lístek na nedělní NFL (NFL Sunday Ticket) televize DirecTV. Konkurence předpovídá, že do roku 2005, kdy bude NFL uzavírat nové smlouvy s kabelovými i klasickými sítěmi, bude Murdoch moci přejít do frontálního útoku – přeplatí ESPN, ukořistí programový balík na nedělní večer pro sebe a dá jej do vysílání vlastní kabelovky Fox Sports Network. Prezident společnosti News Peter Chernin už začal jednat s komisařem NFL Paulem Tagliabuem a nejvyšší mediální autoritou ligy, Stevem Bornsteinem, aby zjistil, jak by News mohla s ligou těsněji spolupracovat.

Pevně na uzdě.

Mezitím Murdoch – podpořen solidními hospodářskými výsledky – doufá, že spustí kanonádu nových programů, díky nimž získá News navrch. Hodlá přidat na DirecTV nové kanály, aby se pro provozovatele kabelových sítí rovněž staly nezbytností. Jednou z možností je i historický kanál nabízející biografie, které studio Fox v současnosti připravuje pro A&E. Fox News zvažuje vytvoření nového obchodního kanálu, který by konkuroval CNBC. A co třeba něco vzrušujícího, jako kanál věnovaný seriálu Temptation Island (Ostrov pokušení)? Murdoch své spolubojovníky nutí, aby přišli s něčím novým, lákavějším. “Kabelovky jsou tak pomalé, že jim trvá šest měsíců jenom ke zjištění, co vlastně chtějí,” pochvaluje si Carey z DirecTV. “Do té doby budeme mít spoustu nových věcí, vedle kterých bude jejich nabídka jenom čajíček.”
Dobře informované zdroje tvrdí, že ačkoli mají Carey, Chernin a ostatní topmanažeři velkou volnost jednání, vrchním velitelem zůstává Murdoch. Své rozpínavé mediální impérium řídí hlavně telefonem, nemá rád zdlouhavé schůze a nesnáší internet. V šest ráno si dá rozcvičku a kolem půl osmé začne plný energie obvolávat své lidi v Londýně a hlavních městech Asie. “Stává se, že s ním mluvím čtyřikrát pětkrát denně,” prozrazuje Chernin, jeden z pěti členů Kanceláře předsedy, která se schází vždy v pondělí ráno – často po telefonu – poté, co si Murdoch projde Flash, týdenní souhrn údajů o provozu firmy za posledních sedm dní. Zaměstnanci tvrdí, že s desetikilometrovým nadhledem sleduje, jak jednotlivé díly skládačky zapadají na své místo. Ovšem když je potřeba, umí sestoupit i níž. Když se vlivní akcionáři bouřili proti plánovanému povýšení Jamese do vedení BSkyB, nasedl Murdoch do svého Boeingu 727 a naplno rozehrál svůj šarm. Jeho syn byl nakonec zvolen šéfem jednomyslně.
Obě strany se snaží navzájem překonat v nabízených službách a nejvíc na tom, zdá se, vydělají zákazníci. Šéfové kabelových společností se zatím mohou spolehnout na jasnou výhodu, kterou mají jejich systémy proti satelitům, a snaží se rychle přijít s novinkami, jako je video na vyžádání, telefonní služby a kanály s vysokým rozlišením. V posledních osmi letech utratili přes pětasedmdesát miliard dolarů za přechod na obousměrnou technologii, která je pro satelit zatím nedosažitelná. Murdoch jim šlape na paty, a tak se mnozí snaží co nejrychleji rozjet nové služby, aby nepřišli o zákazníky. Time Warner Cable, který má 10,8 milionu předplatitelů, 8. prosince oznámil, že ve spolupráci s firmami Sprint a MCI urychlí zahájení telefonních služeb na svých linkách.
Murdoch si musí dávat pozor i na pomstu svého dlouholetého protivníka Ergena ze společnosti EchoStar, jehož DISH Network má devět milionů abonentů. Právě Ergen uštědřil Murdochovi před třemi lety jednu z nemnoha porážek. Hughes Electronics, mateřská společnost DirecTV, dala tehdy přednost jeho nabídce před Murdochovou. Ergenovu smlouvu však regulační úřady nakonec zamítly, z velké části kvůli Murdochovu lobbyingu ve Washingtonu. Ergen nezapomíná. Už týdny se o víkendech schází se zaměstnanci, aby přišli na to, jak Murdochův postup zastavit. Bývalý profesionální hráč pokeru, který v oboru začínal jako podomní prodejce satelitních antén, utrácí horentní sumy za reklamu a nabízí nejnižší možné ceny. “Charlie je v tomhle oboru nejlepší,” usmívá se Murdoch. “A my chceme být ještě o trošku lepší.” Ergen odmítl pro tento článek cokoli komentovat.
I ve svých dvaasedmdesáti letech si může Murdoch dopřát luxus plánování do budoucna. Na rozdíl například od Michaela D. Eisnera, který je za své nedávné neslavné působení u Walta Disneyho kritizován, Murdochův rodinný podnik Cruden Investments vlastní třicet procent akcií společnosti News a udržuje rozhodující hlasovací práva. Murdoch navíc připravuje své syny, Jamese v BSkyB a Lachlana, který má na starosti firemní noviny a televizní stanice, aby mohli v jeho práci pokračovat. “Hodlám tu vydržet, dokud mi bude sloužit hlava, a má matka je na tom dobře i v pětadevadesáti,” pochvaluje si Murdoch. To je pro kabelové televize i ostatní mediální magnáty skličující vyhlídka. Rupert Murdoch se svým novým satelitním pokladem může tvrdit, že chce jen kousek světa, ale všichni víme, že mu jde o mnohem víc.

ŘÍŠE, NAD KTEROU SLUNCE NEZAPADÁ Murdochovo celosvětové distribuční pokrytí satelitních a kabelových systémů (červeně) zahrnuje DirecTV, BSkyB, Sky Italia, Star TV, Innva, Sky Brasil, Sky Chile, Sky Colombia, Foxtel a DirecTV Latin America

Velká Británie Vydavatelství – Sun, News of the World, Times
Sportovní přenosy – Prostřednictvím BSkyB vlastní vysílací práva na fotbalové zápasy nejvyšší britské soutěže Premier League

Rusko a kontinentální Evropa Rozhlas – Pět rozhlasových stanic v Německu a Nizozemsku
Billboardy – News Outdoor
Televizní vysílání – Balkan News, televizní stanice bTV

Asie Satelitní kanály – 39 programových kanálů s pokrytím 300 milionů diváků

Čína Klasické vysílání – kanál V
Satelitní kanály – kanál Phoenix v mandarínské čínštině Tchaj-wan Satelitní kanály – čínský kanál Star

Jižní Pacifik Vydavatelství – Fiji Times, Post-Courier na Papui Nové Guineji

USA Sítě a televizní stanice – Fox a 35 místních stanic
Kabelové kanály – Fox News, Fox Sports, FX, National Geographic
Vydavatelství – New York Post, HarperCollins, Weekly Standard, TV Guide
Filmová studia – Twentieth Century Fox, Fox Searchlight Pictures
Technologie – Gemstar - TV Guide

Itálie Satelitní kanály – non-stop zpravodajství Sky News
Indie
Satelitní kanál – Star Plus

Austrálie Satelitní kanál – Foxtel
Sportovní přenosy – Národní ragbyová liga
Hudba – Festival Mushroom Records
Vydavatelství – Australian, Daily Telegraph

Latinská Amerika Kabelové kanály – Canal Fox, Fox Sports Latin America

Pramen: Společnost News Konfrontace Schyluje se k souboji o distribuční převahu mezi DirecTV Ruperta Murdocha a Comcastem Briana Robertse. Jejich arzenál je následující:
DIRECTV • Velkým lákadlem pro předplatitele jsou exkluzivní přenosy jinak nevysílaných zápasů Lístek na nedělní NFL (NFL Sunday Ticket) • Nemusí se snažit přesvědčit abonenty, aby přešli na digitální služby – už teď digitální jsou
• Může nabídnout mezinárodní programové vysílání z Rupertových globálních firem, zejména sportovní přenosy
• Má dostatek síly, aby producentům programů vnutil své ceny, a dost vlivu, aby za své pořady dostal dost peněz
COMCAST • Nabízí technologii obousměrné komunikace, která umožňuje interaktivní volbu programů a přístup na internet
• Prostřednictvím svého systému může nabídnout telefonní služby a připsat je na stejný účet
• Skupuje práva na regionální sportovní přenosy na místních trzích – možný základní kámen celonárodního sportovního kanálu
• Má větší šířku pásma pro nabídku kanálů s vysokým rozlišením bez podstatného snížení kapacity

bitcoin_skoleni

MAZANÝ AUSTRALAN V umění využívání skulin a mezer v zákonech se Murdochovi vyrovná jen málokdo. Několik příkladů:
1985 – Australan Murdoch obešel zákaz americké Federální komise pro komunikace (FCC) týkající se amerických televizních stanic v rukou cizinců. Zaplatil 1,5 miliardy dolarů za šest stanic Metromedia a o čtyři měsíce později se stal americkým občanem.
1987 – Vyhnul se předpisu FCC, který zakazuje, aby filmová studia vlastnila vysílací sítě, když při spuštění Fox nabídl jen čtrnáct hodin programového vysílání týdně – o hodinu méně, než je technická definice sítě.
1993 – Pět let poté, co musel prodat New York Post, aby mohl na stejném trhu koupit televizní stanici, získal zkrachovalý bulvární list zpátky.
2000 – Navzdory tomu, že zákon z roku 1996 zakazuje, aby firmy vlastnily televizní stanice pokrývající přes pětatřicet procent amerických domácností, koupila společnost News za 5,3 miliardy dolarů deset stanic Chris-Craft, čímž překročila čtyřicet procent. O rok později dosáhla News u FCC zrušení limitu.
2002 – Odpovědné britské úřady sice vyšetřovaly, zda BSkyB patřící společnosti News neporušila při tvorbě cen sportovních přenosů a filmů pravidla hospodářské soutěže, ale nic nepodnikly.
2003 – Poté, co indická vláda zahájila vyšetřování ve věci Murdochova obcházení zákonů týkajících se zahraničního vlastnictví, magnát uzavřel dohodu s indickým vydavatelstvím. To koupilo 74 procent jeho tamního zpravodajského kanálu Star TV s podmínkou, že v případě změny příslušného zákona Murdoch obnoví svou většinovou kontrolu.
2003 – Přežil antimonopolní šetření Evropské unie ve věci BSkyB, která si protiprávně uzurpovala fotbalové přenosy britské Premier League, ale některá utkání musí přenechat klasickým televizím.

BusinessWeek on-line Více se o světě Ruperta Murdocha dočtete v článku na kanálu National Geographic společnosti Fox a v interview s předsedou DirecTV Chasem Careym na adrese www.businessweek.com/magazine/extra.htm// Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek Překlad: Michael Makovec a Vladimír Nový, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?