Škoda Auto
PRAHA (ČTK, tpk) – Oslavy čtyřmiliontého vozu vyrobeného ve Škodě Auto od spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991 pokazili minulý týden Mladoboleslavským zprávy z Ruska. Tamní vládní komise totiž vážně uvažuje o zvýšení dovozního cla o šest procent na jejich automobily. To má být odvetou za 35procentní clo, kterým byl postižen dovoz ruského ledku do České republiky. „Opatření se uplatňuje jako odpověď na krok druhé strany. Pokud ustoupí, pak ho také zrušíme,“ uvedl Konstantin Bogdanov, mluvčí ministerstva ekonomického rozvoje a obchodu. Škoda Auto by kvůli němu měla přijít zhruba o 1,5 milionu dolarů.
Postavení české automobilky na ruském trhu však není nejlepší. Do země vyváží přibližně dvě procenta své produkce a její prodeje se tam za prvních sedm měsíců letošního roku snížily o více než dvacet procent. Také z toho důvodu minulý týden jednal šéf společnosti Vratislav Kulhánek o výstavbě montážního závodu v Kazachstánu, jehož obchodní vztahy s Ruskem jsou, co se týče, cel a jiných překážek otevřenější. Škoda Auto by se tím zbavila dvou problémů najednou: obešla by ruské odvety a zajistila si levnější výrobu svých modelů.
Automobilka předpokládá, že letos dosáhne hospodářského výsledku minimálně na úrovni loňského roku, kdy se zisk vyšplhal na 1,8 miliardy korun. Chce rovněž prodat více vozů než loni, kdy její celosvětové prodeje dosáhly 445 525 aut. Za prvních sedm měsíců zatím Škoda Auto celkově prodala o 26 vozů méně než za stejné období loni - 265 142.
Střídavé úspěchy
(prodeje ve střední a východní Evropě za leden – červenec 2003)
Česko 43 261 -5,7 %
Polsko 24 324 28,1 %
Slovensko 14 278 -20 %
Rakousko 10 831 15,4 %
Maďarsko 9 142 50 %
Rusko 4227 -20 %
Pramen: ČTK