Vývoz luxusních automobilů z Ruska kvůli slabému rublu dramaticky roste. Bizarní na této skutečnosti je, že trápící se ekonomika žádné luxusní vozy neprodukuje. Zmíněná auta totiž již dříve dovezla.
Reexportování automobilů z Ruska se vyplácí. „Díky oslabení rublu auta v Rusku zlevnila v porovnání se zahraničími trhy,“ řekl agentuře Bloomberg analytik autoprůmyslu Andrey Tomyshev z moskevské Ernst & Young. „Cenový rozdíl mezi Ruskem a cizinou dělá z reexportování aut z Ruska lukrativní byznys.“
I přes jisté posílení od letošního ledna, za poslední tři roky rubl oslabil téměř o polovinu. To znamená, že dnes je pro Rusy automobil v zahraničí dvakrát dražší než v roce 2013. Ruští prodejci, aby udrželi vysokou poptávku, k dvojnásobnému zdražení aut nepřistoupili. Jejich ceny vzrostly jen o 30 až 40 procent.
Velká část drahých vozidel se dokonce vrací do země, kde byla původně vyrobena. Například export britského Land Roveru se letos zpětinásobil. Podle statistik agentury Avtostat Rusko letos vyvezlo 1500 Land Roverů, 424 vozů Audi, 356 modelů Mercedez-Benz a 341 Lexusů.
Rusko v prvních pěti letošních měsících vyvezlo asi pětinu vozidel do Německa, téměř stejné množství do Číny. Statistika ovšem zahrnuje veškeré vozy, včetně těch vyrobených v Rusku, kde mají své výrobní linky Volkswagen, Hyundai nebo také česká Škoda Auto.
Mnoho odvětví od zemědělství po chemický průmysl díky oslabení rublu zažilo vzestup. Rusku to částečně pomáhá zmírnit následek propadu cen ropy, jenž uvalil tamní ekonomiku do recese. HDP Ruska se nedostalo z červených čísel od začátku roku 2015.
Pětiletý vývoj kurzu eura k rublu: