MALOOBCHODNÍ CENTRA Maloobchod, ovládaný do značné míry řetězci, dnes prožívá rušné časy. Ahold hodlá sjednotit všechny své prodejny pod jménem Albert, Billa postupně přebírá obchody Delvita a některé nejspíš zruší. Bez ohledu na to developeři ve výstavbě maloobchodních komplexů nepolevují.
MALOOBCHODNÍ CENTRA Maloobchod, ovládaný do značné míry řetězci, dnes prožívá rušné časy. Ahold hodlá sjednotit všechny své prodejny pod jménem Albert, Billa postupně přebírá obchody Delvita a některé nejspíš zruší. Bez ohledu na to developeři ve výstavbě maloobchodních komplexů nepolevují. Ještě před třemi lety měli maloobchodní prodejci v Česku k dispozici jeden milion čtverečních metrů nově vybudovaných obchodních ploch. Loni už jich bylo 1,5 milionu a do konce příštího roku to budou miliony dva. Malooobchodní jednotky se stále soustřeďují do velkých komplexů, obvykle umístěných na okraji městských aglomerací. V současnosti se staví či dokončuje nejméně dvacítka takových projektů. Developeři ovšem hledají i jiné cesty, jak využít přetrvávajícího zájmu české populace o nákupy v gigantických centrech. SKROMNĚJŠÍ PŘÍBUZNÍ Šance pro developery poskytuje nejen výstavba nových maloobchodních středisek. Tak například společnost CPI Group se rozhodla využít již existujících center i s jejich zákazníky - skupuje pozemky v sousedství hypermarketů a buduje takzvané retail parky. Ty jsou tvořeny přehledným konglomerátem menších obchodních jednotek, jejichž rozměry se pohybují ve stovkách až tisících čtverečních metrech. Obvyklými nájemníky jsou značkové obchody s oděvy a módou, elektronikou, drogerií, obuví nebo sportovními potřebami či nábytkem. „Skladba nájemníků většinou rozšiřuje a doplňuje sortiment hypermarketů,“ tvrdí Pavel Jirásek z CPI Group. Ta se přitom soustřeďuje na regiony, kde maloobchodní konkurence není tak silná. Letos bude otevřen retail park jako doplněk již fungujících hypermarketů v Třinci a ve Vyškově, v příštím roce pak budou následovat Český Těšín a Prostějov. Nákupy pozemků ale pokračují. „Nejedná se nám ovšem pouze o výstavbu retail parků. Vzhledem k velikosti takových pozemků a jejich výhodné poloze je v plánu výstavba hobby marketů, čerpacích stanic a podobně. Celý komplex se pak stává logickým doplňkem nabídky služeb velkých hypermarketů,“ dodává Jirásek. ZAHUŠŤOVÁNÍ POKRAČUJE Další expanzi ohlásila již řada obchodních řetězců a poboček různých korporací. Developeři tak obvykle stavějí „na objednávku“ - obchodníci i přes jisté problémy v některých centrech jejich budoucnost vidí dobře. Přitom výstavba je velmi aktivní jak ve velkých, tak postupně i v menších regionálních městských sídlech. Jediným krajským městem, kde zatím větší maloobchodní centrum není, je Jihlava, kde ovšem má být postaveno do konce příštího roku. Vzdálenosti mezi jednotlivými komplexy se díky živé výstavbě zkracují. Například v Mladé Boleslavi už fungují dva hypermarkety (Hypernova a Interspar), ale co nevidět se objeví další, a to v Bondy Centru. Toto středisko přitom posouvá moderní maloobchod směrem ke středu města, což je trend patrný i jinde. Za všechny zmiňme pražské Palladium, které je přímo v centru města. Podle odborníků patří mezi hlavní faktory ovlivňující volbu lokality pro stavbu maloobchodních středisek především klientela, o kterou mají prodejci zájem, respektive počet takových zákazníků v blízkém okolí. Dalším rozhodujícím faktorem je dopravní dostupnost, počet obyvatel a nabídka pracovních sil. V praxi je ovšem rozhodující existence volných pozemků, jichž hlavně uvnitř městské zástavby rychle ubývá. NOVÁ A REKONSTRUOVANÁ MALOOBCHODNÍ CENTRA
**Praha - Europort, Galerie Fenix, Palladium, Outlet Centre, Centrum Palmovka, Arkády Pankrác, City Aréna, CČM (rozšíření), Dejvice Center, Outlet Airport Regiony - Chomutov City Center, Bondy Centrum Mladá Boleslav, Centrum Pardubice, Outlet Centre Exit 66 (dálnice D1), Plzeň Plaza, OC Plzeň Slovany, Promenada Liberec, Forum Liberec, Avion Brno (rozšíření), Olympia Brno (rozšíření)