MOSKVA (ČTK) - Ruská automobilka GAZ, která vyrábí vozidla značky Volha, připravila ve spolupráci s italským automobilovým koncernem Fiat projekt společné výroby
osobního automobilu třídy D zkonstruovaného na bázi modelu Fiat Stilo. Jde o alternativu Volhy GAZ 3115, jejíž výroba se plánuje na rok 2002.
Nový automobil by měl vyrábět společný podnik
Nižegorodmotors, v němž 40 procent akcií patří podniku GAZ,
dalších 40 procent společnosti Fiat a 20 procent Evropské bance pro obnovu a rozvoj (EBRD).
Nové vozidlo je plánováno jako „alternativní“ k nové Volze. Automobilka GAZ již delší dobu tajila nový model GAZ-
3115, jehož certifikace by měla začít tento měsíc. Má to být
vůz zhruba stejně velký, jako jsou dnešní Volhy, tedy
reprezentant třídy E. Design však bude zcela nový. Cena by se měla pohybovat v rozmezí osmi až devíti tisíc dolarů (zhruba kolem 250 tisíc korun). Na výrobu takového automobilu by ovšem podnik potřeboval nejméně 300 milionů dolarů, takže nevylučuje, že dá nakonec přednost modelu na bázi Stila.
Deník Kommersant uvedl, že se automobilka definitivně rozhodne pro jednu z těchto variant v roce 2004. Jak tvrdí list, italský model vypadá „podstatně přitažlivěji“ než Volha, byť obnovená. Počítá se údajně s tím, že vůz na bázi Stila montovaný v Nižním Novgorodu by stál kolem osmi tisíc dolarů, zatímco nyní se jeho cena pohybuje od patnácti tisíc výše.
Fiat Stilo, který nyní vyrábí italská automobilka, patří do třídy C stejně jako ruský Žiguli. V Nižním Novgorodu by se ale měl vyrábět modifikovaný model, který bude o něco delší. Plánuje se výroba kolem sto tisíc kusů ročně. Nezbytné investice by měly činit 200 milionů dolarů.
Společnost Nižegorodmotors byla vytvořena v roce 1998 za
účasti společností GAZ a Fiat pro výrobu modelů Marea a Palio. Do podniku mělo být vloženo 800 milionů dolarů a vyrábět měl ročně 150 tisíc automobilů. Po finanční krizi v roce 1998 však byl projekt zmrazen a spolupráce byla obnovena teprve letos v dubnu. Nyní musí továrna v Rusku konkurovat silnějším společnostem se zahraniční účastí, které se na tamním trhu prosazují. Například Ford vyrábí v Leningradské oblasti model Focus v hodnotě 10 900 dolarů a General Motors-AvtoVAZ zahájil výrobu Chevrolet-Niva za 8000 dolarů. Podle ruských analytiků by pro GAZ bylo výhodnější vyrábět levnější korejské modely. Například kaliningradský Avtotor před časem dal na značku KIA a nijak si nestěžuje.
Automobilka GAZ letos v listopadu na deset dnů zastavila
výrobu osobních vozidel „v souvislosti s modernizaci výrobních kapacit“. Prodejci tvrdili, že je to kvůli špatnému prodeji Volhy. Generální ředitel závodu Alexej Barancev přiznal, že s prodejem vozů Volha jsou vážné problémy. V lednu se vůbec vyrábět nebudou a na únor je plánována výroba pouze pro export do Iráku. Zároveň uvedl, že výroba byla skutečně modernizována kvůli novému modelu GAZ-3115. Ta ovšem připadá v úvahu jen případě, „že si to akcionáři nerozmyslí“.