Menu Zavřít

Růst díky užitkovým vozům

14. 3. 2006
Autor: Euro.cz

Podnikatelé stále častěji preferují vozy s přepážkou

V České republice bylo v loňském roce nově zaregistrováno téměř 128 tisíc osobních a přes 47 tisíc lehkých užitkových a nákladních vozidel. V porovnání s rokem 2004 nejvíce narostl počet lehkých užitkových automobilů, a to o více než čtvrtinu. Ne zcela logicky totiž může plátce daně nárokovat odpočet DPH pouze u automobilů homologovaných jako N1, tedy jako lehký užitkový automobil, a ne u všech služebních vozů, jak je obvyklé v jiných zemích. Celá řada osobních vozů kombi, velkoprostorových nebo terénních automobilů je tak v ČR po doplnění pevné přepážky homologována jako lehký užitkový automobil. Racionálně uvažující podnikatelé a manažeři tento postup volí stále častěji.

Nákladní Porsche.

Vinou české legislativy vznikají unikáty, jako je užitkové Porsche. Dělení na osobní a užitkové vozy proto nemá pro celkový pohled na trh logiku. Naše tabulky kvůli tomu obsahují součet osobních automobilů a vozů kategorie N1. Jedná se například o automobily Porsche Cayenne, Ford Focus, Volkswagen Sharan, Fiat Panda nebo Toyota Corolla Verso.
Pozici nejregistrovanějšího vozu si s počtem 39 318 kusů loni udržela Škoda Fabia, které patří více než jedna čtvrtina trhu. Značce Škoda s jejími modely Fabia, Octavia a Superb patří přes čtyřicet procent českého trhu a dominuje všem automobilovým třídám, ve kterých má svého zástupce. Ještě silnější je na českém trhu pozice celého koncernu Volkswagen. Na jeho značky Škoda, Volkswagen, Seat a Audi připadají dvě ze tří nových registrací. Zatímco vozy Škoda Fabia jsou typickými dopravními prostředky českých domácností i obchodních zástupců, manažerská patra firem podobně jednohlasně volí značku Audi. S více než 2500 prodanými vozy za rok 2005 (1905 osobních, 643 užitkových) si drží více než padesátiprocentní podíl mezi luxusními značkami a jinde dominující BMW s Mercedesem nechává daleko za sebou. To se ostatně potvrdilo také při průzkumu, který týdeník EURO udělal při přípravě této přílohy. Najít manažera, který využívá jiný vůz než Audi A6, není úplně jednoduché. Loňské trendy přesunu k vozům umožňující odpočet DPH potvrzují i výsledky prvních dvou měsíců roku. Během nich bylo registrováno 16 283 osobních automobilů, což je o 504 méně než za první dva měsíce loni. Růst trhu je opět tažen výlučně vozy umožňující odpočet DPH, jichž se za leden a únor prodalo celkem 6453, o 2245 více než v roce 2005.

Stále málo.

Česká republika byla před měsícem zahrnuta do skupiny vyspělých zemí. Tuzemský automobilový trh má ale k vyspělosti stále ještě daleko. Prodeje sice celkově rostou a zřejmě budou stoupat i nadále, hodnota pravidelné obnovy vozového parku v zemi se ale téměř nemění. Ta překročila jen chabá tři procenta, což představuje propastný rozdíl ve srovnání se zakládajícími zeměmi EU. V nich se tato hodnota pohybuje na úrovni jedenácti procent, přičemž za přijatelné se považuje alespoň osmiprocentní roční nahrazení starých vozů novými. Minimální výměna automobilů se mimo jiné projevuje také v nepříznivém dopadu automobilismu na životní prostředí. Staré vozy bez katalyzátoru se v Česku podílejí sice jen 30 procenty na ujetých kilometrech, ovšem jejich podíl na emisích je více než 80 procent. Ze statistiky Svazu dovozců automobilů rovněž vyplývá, že i přes nižší spotřebu paliva a omezení emisní zátěže o půl procenta klesl loni počet vozů vybavených vznětovými motory. Příčinou je zřejmě vysoká cena i servisní náklady moderních přeplňovaných dieselů.

Letošní novinky.

V tuzemsku bude největší pozornost věnována v Ženevě představené Škodě Roomster. Auto na platformě Fabie asi moc manažerů nezaujme, možná ho ale naordinují svým podřízeným V případě novinek, na které čekají šéfové firem stojí za pozornost následující:

Alfa Romeo. Italská automobilka na letošním Ženevském autosalonu představila kabriolet vytvořený z kupé Brera. Breru ve verzi Spider navrhl Guigiara a je koncipována jako pro 2+2 osoby. Druhou letošní novinkou je kombi odvozené od modelu 159. Alfa nemá označení kombi příliš v lásce, proto novinka nese tradiční označení Sportwagon.

Audi. Výrobce přichází s myšlenkou maximalizovat portfolio nabízených modelů. Budou vznikat nové řady jako v případě sportovně užitkového Audi Q7, vzniknou další deriváty jako sportovní kupé. Jenom letos by firma měla představit sedm nových modelů. V lednu na trh přišlo kabrio A4, vzápětí by měly dorazit první kusy RS4. Na duben je plánována premiéra Q7, poté S6 a S8 s benzinovými desetiválci pod kapotou, někdy v létě přijde nové A6 Allroad a na podzim nová generace kupé TT. V roce 2007 by na trh mělo přijít malé SUV nazvané Q5 vycházející z modelu A4.

BMW. Roadster Z4 se dočkal faceliftu. Nově automobilka nabízí ostrou verzi označenou písmenem M. Pohání ji zážehový šestiválec 3,2. Sedan a kombi trojkové řady by letos měly doplnit kupé a kabriolet. Na trojkové řadě by měl být postaven také kompaktní multivan, který by se měl představit na konci roku. Nejpozději v příštím roce se dočká generační obměny SUV X5.

Citroën. Na konci letošního roku by měla automobilka představit kompaktní multivan, postavený na platformě vozu C4, který nahradí Xsaru Picasso. V roce 2007 pak přijde SUV, na kterém Citroen spolupracuje s Peugeotem a Mitsubishi.

Chevrolet. V Ženevě proběhlo oficiálního představení nového velkého modelu Epica. Design 4,8 metru dlouhé novinky pocházející z korejské větve automobilky (bývalé Daewoo) odborníci hodnotí jako velmi evropský. Začíná se také projevovat začlenění korejského Chevroletu do koncernu General Motors. V Ženevě automobilka představila velké SUV Captiva, které je dvojčetem nové generace Opelu Frontera.

Fiat. Automobilka teď věnuje veškerou energii vstupu modelu Grande Punto na trh. V roce 2007 by mělo následovat nové Stilo. Společně se Suzuki uvedla na trh malé 4,1 metru dlouhé SUV nazvané Sedici.

Ford. Ještě letos by na trh měl přijít v Ženevě představený nový samostatně vyvinutý model Galaxy. Taktéž v Ženevě představený model S-Max využívá totožnou, ale zkrácenou platformu. S-Max (měří 4,77 metru) je kombinací většího kombi a vozu třídy MPV. Své uplatnění by platforma měla najít i v nové generaci modelu Mondeo, jehož uvedení na trh je očekáváno v roce 2007.

Mercedes. Firma uvedla počátkem letošního roku na český trh loni představenou modelovou řadu R a novou generaci luxusní třídy S. V roce 2007 představí novou třídu C a pravděpodobně rovněž malé SUV postavené na stejné platformě.

Opel. Automobilka připravuje pro příští léta novou Vectru a Omegu a novou generaci SUV Frontera. O termínu jejich představení a uvedení na trh ale ještě nebylo rozhodnuto.

Peugeot. Veškerou energii nyní investuje do nového modelu 207. Informace o dalších připravovaných novinkách, například o SUV, nejsou k dispozici.

Ranault. V příštím roce by měl představit nástupce modelů Laguna a Espace.

Saab. V roce 2007 by na trh měli přijít nástupci současných modelů 9-3 a 9-5. Nová generace modelu 9-3 bude mít společný základ s Opelem Vectra a bude se vyrábět v Německu.

Suzuki. Po nové generaci Swiftu a Grand Vitary začíná automobilka prodávat malý SUV nazvané SX4. Na novince spolupracovala Suzuki s Fiatem, který vůz uvádí na trh pod názvem Sedici. Novinka se vyrábí v maďarské továrně Suzuki. Nabídka motorů je stejná pro oba vozy, Sedici se v podstatě liší jen nepatrně vzhledově.

Škoda. Na konci roku bude představená nová generace modelu Fabia. Superb vyráběný od roku 2001 se dočká nástupce pravděpodobně v roce 2008. Studie SUV, která byla v minulosti představena pod názvem Yetti, by se mohla dočkat sériové výroby v roce 2009.

Volvo. Na trh uvádí po osmi letech výroby další generaci svého největšího sedanu S80. Designově se vůz hlásí k novému stylu uvedenému loni na trh řadou S/V40. Největší změnou ale prošla motorová nabídka. Na trhu bude vůz i s osmiválcovými motory.

Volkswagen. Letos automobilka představí nový Sharan. Na rok 2007 plánuje premiéru SUV menšího než Touareg s možným názvem Beduin. Největší evropský výrobce plánuje v nejbližších letech uvést na trh několik novinek v segmentech, ve kterých doposud nepůsobila. Jednou z nich bude například kupé-kabriolet či crossover. Oba vozy se jako studie objevují na autosalonech.

Nové vozy v Česku (2005)

Střední třída 1. Volkswagen PASSAT 2208 2. Ford MONDEO 1262 3. Peugeot 407 872 4. Audi A4 700 5. Renault LAGUNA 597

Vyšší střední 1. Škoda Superpb 2476 2. Audi A6 931 3. BMW 5 374 4. Mercedes-Benz E 233 5. Peugeot 607 158

Luxusní vozy
1. Audi A8 101 2. BMW 7 95 3. Mercedes-Benz S 55 4. Volkswagen Phaeton 26 5. Jaguar XJ 9

Terénní vozy 1. Hyundai Tucson 774 2. Honda CR-V 646 3. Kia Sportage 451 4. Toyota RAV4 409 5. Suzuki Grand Vitara 391

EBF24

Kupé & cabrio
1. Alfa Romeo GT 136 2. Hyundai Coupe 66 3. Mercedes-Benz SLK 50 4. BMW 6 40 5. Nissan 350Z 38

Pramen: Svaz dovozců automobilů

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).