Menu Zavřít

Růst maloobchodní tržeb v lednu zrychlil na 8,2 procenta. Pomohl online prodej

15. 3. 2018
Autor: Euro Jan Rasch

Tržby v maloobchodě bez motorových vozidel v lednu zrychlily meziroční růst na 8,2 procenta z prosincových 4,6 procenta. Zvýšily se tržby za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny. Největší vliv na meziroční růst měl prodej zboží přes internet nebo zásilkovou službu.

Meziměsíčně tržby v maloobchodě bez aut po očištění o sezonní vlivy vzrostly v lednu o 0,8 procenta. Útraty za potraviny se zvýšily o 2,3 procenta, za nepotravinářské zboží o 1,5 procenta a za pohonné hmoty o 0,4 procenta. Vyplývá to z informací, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

„Tržby v maloobchodě letos v lednu povzbuzoval dozvuk prodejně veleúspěšných vánočních svátků a povánočních výprodejů, které se protáhly právě až do ledna. Spotřeba domácností tak zůstává pilířem českého ekonomického růstu i v roce 2018. Za celý letošní rok by tak růst maloobchodních tržeb měl atakovat úroveň sedmi procent,“ uvedl hlavní ekonom Cyrrus Lukáš Kovanda.

Hlavní ekonom Deloitte David Marek upozornil, že za růstem poptávky domácností stojí tři hlavní faktory. Jde o stále klesající nezaměstnanost, zrychlení růstu mezd a více optimismu. „Zkrátka růst ekonomiky se projevuje zvyšováním životní úrovně, tedy alespoň v materiální rovině. Již čtvrtým rokem spotřeba domácností stoupá a prozatím to nevypadá, že by se v nejbližších měsících měla situace změnit,“ uvedl.

Cz Retail Sales Yoy

Zdroj: IEconomics.com

Ve srovnání s loňským lednem byly tržby za nepotravinářské zboží vyšší o 12 procent, za pohonné hmoty o 7,8 procenta a za potraviny o 3,5 procenta. „Rozdíl mezi vývojem očištěných a neočištěných tržeb za prodej potravin při stejném počtu pracovních dní byl způsoben zejména rozdílným počtem nadprůměrných a průměrných prodejních dní,“ uvedli statistici.

Prodej zboží online nebo přes zásilkovou službu vzrostl o 23,8 procenta. V prodejnách s počítači a komunikačním zařízením byly tržby vyšší o 30,6 procenta, v prodejnách s výrobky pro domácnost o 18,3 procenta a v obchodech s oděvy a obuví o 8,5 procenta. Vyšší byly také tržby za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží, a to o čtyři procenta.

Ve specializovaných prodejnách potravin se prodej zvýšil o 4,1 procenta, v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 3,7 procenta. Naopak pokles prodeje zaznamenaly specializované prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, kde tržby klesly o 3,1 procenta.

Za prodej a opravy motorových vozidel se neočištěné tržby v lednu meziročně zvýšily o 0,9 procenta, meziměsíčně sezonně očištěné tržby naopak klesly o desetinu procenta.

MM25_AI

Trhliny v krásném světě. Co může v roce 2018 zastavit růst?

Obchodník Peter Tuchman sleduje index Dow Jones

Dále čtěte:

Přijde český BioLidl? Branže kvalitních potravin hledá cestu z kruhu

Unikát v Česku: e-shop přijímá třicet kryptoměn

Amazon je konečně v češtině. Místní e-shopy se mohou začít bát

Obliba e-shopů roste. Češi v nich utrácí více


  • Našli jste v článku chybu?