Výzvou pro operátory jsou rozvíjející se průmyslové zóny
Současným trendem ve světovém hotelovém průmyslu je koncentrace jednotlivých ubytovacích zařízení do hotelových řetězců. „Růst, nebo zmizet“ je dnes základní pravidlo úspěchu. V Praze se sice v posledních třinácti letech zabydlelo nemálo mezinárodních hotelových řetězců, ostatní města v Česku však zatím zahraniční operátoři jako by neobjevili. Změnu by v budoucnu zřejmě mohly přinést rozvíjející se průmyslové zóny.
Přesycená Amerika.
Důvod, proč se dnes v centru zájmu zahraničních hotelových operátorů ocitá právě Evropa, je prostý. Americký trh je přesycený a vysoce koncentrovaný. Sedm z deseti hotelů je ve Spojených státech již začleněno do hotelové sítě nebo hotelového řetězce. V Evropě se tento průměr odhaduje na méně než tři ku deseti. Mezi evropskými zeměmi drží rekord Itálie, kde je do řetězců zapojen pouze jeden hotel z deseti. Hoteloví operátoři ve většině případů nevystupují v roli investora. Finančně se na projektu podílejí jen výjimečně. Čím jsou pro majitele hotelu přínosem služby operátora, které nejsou zadarmo? „Developer si je najme proto, aby mu pomohly zajistit návratnost vloženého kapitálu,“ říká Ivan Chadima, ředitel konzultační firmy Targa Hotels. Zapojením do řetězce získá projekt i mnohem snáze financování. Obecně lze přínos hotelových řetězců shrnout do čtyř hlavních cílů - zefektivnit marketing, zvýšit váhu své značky, zlepšit rezervační systém a zvětšit geografické pokrytí. Každý nový operátor totiž do země přitáhne i svou klientelu. Hotelový průmyslu v České republice je specifický tím, že 90 procent veškerého obchodu probíhá s cizinci. Dosáhnout solidního standardu je v Česku zvlášť palčivým problémem. „Dnes už každý klient očekává určitou laťku kvality. U nás stále existuje řada hotelů, jejichž standard zaostává za tím, co je evropský trh ochoten akceptovat,“ tvrdí Chadima.
Marginální byznys.
Pro velké hotelové společnosti je vždy klíčovým místem v zemi hlavní město. V případě Prahy to platí dvojnásobně. Je to turistická a obchodní destinace. S daleko menším nadšením se operátoři pouštějí do dalších měst. To je pro ně marginální byznys. Důvod je prostý. Majitel hotelu chce získat z pronájmu pokoje takovou cenu, která odpovídá investici. „Postavit dnes čtyřhvězdičkový hotel znamená náklady ve výši 3,5 až šest milionů korun na jeden pokoj. To znamená pronajímat ho za 3500 až šest tisíc korun. Mnoho lidí mimo Prahu nebude moci tuto cenu zaplatit,“ říká Ivan Chadima.
Podstatně jednodušší je ale situace ve městech, v jejichž blízkosti vzniká průmyslová zóna. „Pokud se zahraniční společnost rozhodne k rozsáhlé investici, často se ocitne v situaci, kdy z 3000 zaměstnanců, kteří pro ni pracují, je řekněme 300 cizinců. Ti potřebují zázemí. Kvalita hotelů, ve kterých jsou v současnosti ubytováváni, často neodpovídá tomu, co očekávají,“ říká Chadima. Nemusí přitom jít o žádný luxus. V hotelu ale musí fungovat slušná restaurace, bar, fitness a pokoje, ve kterých mají ubytovaní pocit, že se o hotel někdo stará.
„Není složité například zjistit, kolik pokojů bude každý den potřebovat nová automobilka v Kolíně a kolik je vedení za tuto službu ochotno zaplatit,“ tvrdí Chadima. Podobných měst, v jejichž blízkosti vyrostly rozsáhlé průmyslové zóny, je již řada.
Zkušenosti s rozvojem hotelového průmyslu u rozvojových zón má Ivan Chadima z Kanady. „Pracoval jsem pro operátora Ramada Inn. Zakládal jsem asi dvanáct hotelů, všechny z nich kopírovaly industriální zóny, které je živily,“ říká.
Příklady najdeme i mnohem blíže. Pokud zavítá pracovník automobilového koncernu Volkswagen do německého Wolfsburgu, kde je továrna na výrobu Volkswagenů, může se ubytovat v hotelu Ritz-Carlton. Ten postavila automobilka přímo v areálu Autostadtu. O poznání hůře dopadne návštěvník Škody v Mladé Boleslavi.
Hranice jsou první.
Prvním místem v Česku, kde zahraniční investice přitáhla i pozornost světových hoteliérů, jsou Hranice na Moravě. Díky továrně nizozemsko-korejské společnosti LG. Philips Displays zvýšili příjmy kromě obchodníků i majitelé hotelů v Hranicích a v širokém okolí. „V regionu jsme již rezervovali přes 60 tisíc hotelových nocí,“ tvrdí Vladan Pěnkava, tiskový mluvčí továrny.
Na konci minulého roku projevila mezinárodní společnost Targa Hotels zájem postavit v Hranicích nový tří až čtyřhvězdičkový hotel. Firma jednala se zástupci Philipsu, kteří chtějí dlouhodobě pronajímat hotelové pokoje a příležitostně i kongresové centrum. Nový hotel by měl mít 50 až 100 lůžek. „Pozemek zatím nebyl firmě prodán. Nebráníme se, aby bylo toto zařízení ve městě postaveno. Phiplips má o hotel zájem. Je to nákladná investice, kterou by město samo nepokrylo,“ řekla týdeníku EURO Květoslava Ondriášová, která má na městském úřadu v Hranicích na starosti územní výstavbu.
Proč mezinárodní hotelové řetězce obdobné zóny již dříve neobjevily? „Myslím, že s každým developmentem je problém. Všichni - a banky především - rádi ukazují na něco, co se již povedlo. Mnohem těžší je situace, když ještě žádný takový případ není. Před sedmi lety jsem chtěl realizovat projekt s Holiday Inn. Plánovali jsme ve strategických lokalitách zakládat ubytovací zařízení Holiday Express, což jsou hotely nejnižší úrovně, které tento operátor spravuje. Bohužel jsme ale tenkrát nesehnali potřebné finance. Myslím, že dnes už se doba změnila,“ říká Ivan Chadima.
Výjimky.
Počet zahraničních hotelových řetězců v mimopražských lokalitách je zatím minimální. Ve většině případů vstoupili operátoři do hotových objektů a nestáli u žádného developerského počinu. Maďarský hotelový řetězec Danubius ovládá firmu Léčebné lázně Mariánské Lázně. Danubius je největším hotelovým operátorem a provozovatelem lázeňských zařízení v Evropě. Mariánskolázeňský podnik kontroluje ve svém regionu 60 až 80 procent ubytovacího trhu. Do celosvětové hotelové sítě je zařazen i bývalý hotel Harlekin v Lednici. Hotelový operátor Days Hotels, kam lednický hotel spadá, je největším řetězcem na světě. Tím ale výčet končí. Přestože mezinárodní hotelové řetězce jsou mimo Prahu stále raritou, je však situace v hotelovém průmyslu v České republice převážně pozitivní. Zájem klientů přitahují i ceny, které jsou až o 50 procent nižší než v Německu. Další investory by mohla přilákat i podpora turistického ruchu a rozhodnutí vlády snížit daňovou sazbu na hotelové a jídelní produkty z 22 na pět procent. Vládci světového hotelového trhu Skupina - Provozované značky
- Cendant - Days Inn, Ramada (jen USA), Howard Johnson, Super 8, Travelodge (jen Severní Amerika),
- Knights Inn, Villager Lodge, Wingate Inn
- Bass - Holiday Inn, Express by Holiday Inn, Crown Plaza, Inter-Continental, Forum, Staybridge
- Choice - Clarion, Quality, Comfort, Sleep, Rodeway, Econo Lodge, Mainstay Suites
- Accor - Sofitel, Novotel, Mercure, Coralia, Ibis, Etap, Formule 1, Motel 6, Red Roof Inn, Parthenon
- Marriott - Marriott, Ritz-Carlton, Nwe World, Renaissance, Ramada International, Executive Residence, Courtyard, Residence Inn, Towne Place Suites, Spring Hill Suites, Fairfield Inn, Vacation Club
- Hilton - Hilton, Conrad, Hilton Garden Inn, Red Lion, Stakis, Doubletree, Embassy Suites, Homewood Suites, Hampton Inn
- Best Western - Best Western
- Starwood - Sheraton, Ciga, St. Regis, Westin, Luxury Collection, Four Points, W Hotels
- Carlson - Regent, Radisson, Country Inns
- Hyatt - Hyatt Hotels, Hyatt Regency, Park Hyatt, Parkroyal, Centra, Travelodge (Asie)
Zdroj: Financial Times