Menu Zavřít

Růst platů učitelů musí pokračovat, zabrání odlivu kvalitních pedagogů, tvrdí šéf odborů Dobšík

10. 1. 2019
Autor: čtk

Školské odbory požadují pro rok 2020 navýšení platů pedagogických pracovníků o dalších 15 procent. Růst platů musí podle nich dále pokračovat, protože to je jedna z cest, jak zastavit odliv kvalitních učitelů ze školství a zároveň motivovat ty, kteří zvažují studium na pedagogických fakultách, řekl to předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík.

„Od zahájení kampaně školských odborů s názvem ´Konec levných učitelů´ v roce 2016 se plat pedagogických pracovníků v průměru zvýšil o sedm tisíc korun. A poté, co se naplní, co bylo letos dáno do rozpočtu, se platy programově posunou o více než 12 tisíc korun od roku 2016,“ uvedl Dobšík. Vláda tak podle Dobšíka nastavila „pozitivní trend“, ve kterém je třeba pokračovat.

„Je to jedna z cest, jak zastavit odliv kvalitních učitelů ze školství, jak motivovat ty, kteří by se potencionálně rozhodovali, že začnou studovat pedagogické fakulty,“ vysvětlil Dobšík. Zároveň zdůraznil, že navyšování platů každý rok je důležité k udržení kvality vzdělávání.

Školské odbory chtějí, aby do roku 2021 platy pedagogických pracovníků dosáhly na 130 procent průměrné hrubé mzdy v Česku, což by bylo okolo průměru 49 tisíc korun hrubého, pokračoval Dobšík. Zároveň vysvětlil, že reálně by ale platy učitelů v tomto případě byly vyšší, jelikož termínem pedagogické pracovníky školské odbory označují vedle učitelů také například vychovatele, asistenty, trenéry či psychology ve školství.

Vláda schválila zvýšení učitelských platů o deset procent v základu tarifu od letošního ledna, dalších pět procent mohou ředitelé přidat v rámci pohyblivé složky. Průměrný hrubý plat učitele na druhém stupni základní školy byl v druhé polovině loňského roku 34 437 korun.


Umělecká, speciální, montessori. V Praze se postaví školy za miliardy

 Montessori škola


„Vyjednáváme i za nepedagogy. V této fázi jsme se soustředili na pedagogy, protože do střednědobých výhledů se ty objemy prostředků nedostaly. Jeden z důvodů, který říkala ministryně financí Alena Schillerová bylo, že se na to musí pohlížet jako na celý veřejný sektor a nepedagogové jsou v jiné tabulce, než jsou pedagogové, “ řekl Dobšík a doplnil, že o tom chce ČMOS vyjednávat již v únoru nebo v březnu.

Podle průzkumů jsou čeští učitelé v úrovni toho, co naučí, zcela srovnatelní s kolegy z vyspělých zemí, poznamenal Dobšík, přičemž odkázal na mezinárodní hodnocení přírodovědné, matematické a čtenářské gramotnosti. Od průběžného zvyšování platů učitelů ale i tak podle předsedy školských odborů lze očekávat zvyšování kvality vzdělávání.

„Jsme si samozřejmě vědomi toho, že pokud máme nataženou ruku, musí s tím jít růst prestiže v tom směru, že učitelé jsou a musí být ještě větší profesionálové. Jestli si někdo myslí, že dostane peníze a nebude na sobě pracovat, tak tam dlouho nevydrží,“ řekl Dobšík.

MM25_AI

Dále čtěte:

ANO přetlačilo ČSSD: obědy zdarma budou jen pro chudší žáky

Zakonzervovat sídliště by byla chyba, shodli se územní plánovači Prahy a Brna

Komentář: Neprostupné české kasty

Reforma financování škol o rok odložena. Fungovat má od ledna 2020

 Výuka matematiky na ZŠ v Kunraticích

  • Našli jste v článku chybu?