Nepotravinářský sektor čeká nástup zahraničních firemObrat společností zabývajících se obchodem, ubytováním a pohostinstvím v prvním čtvrtletí letošního roku sice mírně poklesl, ve druhém čtvrtletí však již očekává většina vrcholového managementu a podnikatelů jeho zvýšení.
Nepotravinářský sektor čeká nástup zahraničních firem
Obrat společností zabývajících se obchodem, ubytováním a pohostinstvím v prvním čtvrtletí letošního roku sice mírně poklesl, ve druhém čtvrtletí však již očekává většina vrcholového managementu a podnikatelů jeho zvýšení.
První čtvrtletí letošního roku nebylo ve srovnání s koncem roku 2002 pro odvětví obchodu, sektor ubytování a pohostinství nijak příznivé. Téměř čtyřicet procent podnikatelů a manažerů z této oblasti podnikání hodnotí současnou hospodářskou situaci jako mírně se horšící a necelá polovina ji považuje za neměnnou. Vyplývá to z pravidelného výzkumu GfK Praha Trade Business Barometer. Realizovaný obrat v prvním čtvrtletí roku 2003 mírně klesal. Na vině je z části sezonní výkyv. Ve druhém čtvrtletí očekává však již téměř polovina vrcholového managementu a podnikatelů zvýšení obratu do deseti procent. Téměř čtrnáct procent dotázaných předpokládá růst tohoto ukazatele dokonce o více než deset procent. Zvyšuje se i důvěra ve vývoj hospodářské situace, optimisticky se vyjádřilo téměř čtyřicet procent respondentů. Pouze pětina dotázaných je spíš skeptická. Rozhodující je přitom sezonní vliv zejména v sektoru cestovního ruchu.
Investice hlavně do nových výrobků
Počátkem tohoto roku se dále zvýšil růst mzdových prostředků. To při stagnaci obratu tlačí na snížení produktivity a míry zisku. Nejvíce se společnosti zaměřily v prvním kvartále na rozšíření nabídky či sortimentu. Nejméně plánuje management rozšiřování předmětu činnosti a změnu sídla do prestižnějších prostor. Růst počtu pracovníků se předpokládá jen výjimečně. Management hodlá nadále investovat hlavně do rozvoje nových produktů (52 procenta) a informačních systémů (51 procento). V seznamu plánovaných investic nechybí ani reklama a marketing (polovina dotázaných). Další růst kvalifikace pracovníků je cílem investic 46 procent dotázaných. Akvizici jiné obchodní společnosti či spojení připravuje patnáct procent dotázaných podnikatelů a manažerů. Kapitálový vstup jiné společnosti očekává celkem jedenáct procent firem.
První vlna expanze končí
Celkové tržby 50 největších hráčů v tuzemském maloobchodě vzrostly vloni oproti předchozímu roku zhruba o dvacet miliard. V roce 2001 však vzrostly tržby oproti předchozímu roku o 31 miliardu a v roce 2000 to bylo 41 miliard. Téměř poloviční podíl na celkových loňských tržbách připadá na první pětku firem, stejně jako o rok dříve. Na prvních deset firem pak připadají téměř tři čtvrtiny tržeb všech padesáti firem. Na Slovensku ještě zaznamenávají velké řetězce meziroční nárůsty obratu v desítkách procent, ale i tam se už dá podle odborníků vycítit určité zpomalování tempa. Jedničkou na trhu je od roku 1994 britské Tesco, které patří mezi první pětku i v České republice. Na Slovensku je také velmi silný obchod spotřebních družstev. Ten je vlastně nejsilnějším hráčem na trhu a loňskou koncentrací společného nákupu i prodeje do COOP Jednota Slovensko svou pozici rozhodně posílil. Zatímco český maloobchodní trh už je rozdělený a „usazený“ a koncentrace už je v tuzemsku na takovém stupni, že odborníci neočekávají její další výrazné zvyšování, na Slovensku je situace dosud jiná. A to jistě i proto, že příchod zahraničních maloobchodních řetězců na tamní trh se odehrál o pár let později než v tuzemsku.
Druhá vlna expanze začíná
V Česku však expanze zahraničních firem zdaleka neskončila. V potravinářských obchodních řetězcích už nastala, ale specializovaný obchod teprve čeká. Toto zpoždění způsobil hlavně pozdější rozvoj nákupních center, postupné úpravy obchodních domů na strukturu „shop in shop“ a také relativně pomalejší rekonstrukce některých městských oblastí. Krátce řečeno, firmy s nepotravinářským zbožím neměly kam hromadně vtrhnout. Pokud tedy byl závěr devadesátých let obdobím intenzivní expanze potravinářských řetězců, nyní jsme podle obchodníků v období, kdy se začíná projevovat tak zvaná druhá vlna expanze, a to mezi specializovanými obchodníky. V několika příštích letech tedy můžeme čekat, že se struktura maloobchodu, zejména v nepotravinářském segmentu, silně změní. Potravinářské řetězce již určitou pozici na tuzemském trhu získaly, řada nepotravinářských obchodníků na českém trhu však teprve začíná.
TOP 50 českého obchodu 2002
Poř. Firma a sídlo Obrat v mld. Kč Index růstu
včetně DPH obratu (odhad)
1. Makro ČR (Praha) 33,90 1,06
2. Ahold Czech Republic (Nupaky) 32,00 1,08
3. Kaufland ČR (Praha) 23,00* 1,10
4. Skupina Rewe (Billa, Penny Market, Teppich Frick) 22,00* 1,08
5. Tesco Stores ČR (Praha) 19,00* 1,09
6. Skupina Tengelmann (Plus Discount, OBI) 16,80* 1,10
7. Globus ČR (Praha) 16,40 1,08
8. Carrefour ČR (Praha) 11,30* 1,30
9. Delvita (Rudná) 11,10 0,97
10. Geco Tabak (Praha) 9,16 0,98
11. SPAR ČR 8,60 1,32
12. Julius Meinl (Praha) 7,00* 0,96
13. Peal (Praha) 5,26 1,14
14. Hopi (Klášterec nad Ohří) 4,43 1,05
15. Hruška (Ostrava) 3,80 1,14
16. Lekkerland OK Foods (Lysá) 2,60 1,38)
17. P. K. Solvent (Praha) 2,24 1,11
18. Flosman (Tábor) 2,18 0,99
19. Jednota České Budějovice 2,13 1,12
20. Tabák Plus (Brno) 2,01 1,55
21. PDS (Plzeň) 1,90 0,98
22. CS Edeka (Děčín) 1,58 1,03
23. The Drogerie - droxi (Praha) 1,56 1,11
24. dm drogerie markt (Č. Buděj.) 1,55 1,05
25. Konzum Ústí nad Orlicí 1,44 1,00
26. Jednota Opava 1,36 0,99
27. Rossmann (Praha) 1,31 1,34
28. Unikom (Kutná Hora) 1,29 1,06
29. ZKD Sušice 1,20 1,06
30. JAS - Alena Vítová (Jihlava) 1,20 1,19
31. Jednota Mikulov 1,10 1,04
32. Pramen CZ (Havlíčkův Brod) 1,08 1,04
33. Jednota Vsetín 1,06 1,01
34. Jednota Nymburk 1,02 1,14
35. Qanto (Svitavy) 1,00 1,01
36. Norma ČR (Praha) 1,00* 1,25
37. Jednota Hodonín 0,94 1,01
38. Jednota Kladno 0,90 1,04
39. Jednota Moravské Budějovice 0,87 1,15
40. Konzum Hradec Králové 0,83 0,83
41. Jednota Havlíčkův Brod 0,82 1,14
42. Jednota Jindřichův Hradec 0,80 1,04
43. Jednota Hořovice 0,78 1,08
44. Nuget (Šumperk) 0,75 1,30
45. Jednota Boskovice 0,75 1,05
46. Jednota Kaplice 0,75 1,01
47. Procházka Maso-uzeniny (Roudnice) 0,72 1,21
48. Drogerie VO (Nový Jičín) 0,71 0,86
49. Jednota Hlinsko 0,66 1,03
50. Verner (Nové Město nad Metují) 0,65 0,93
* odhad
PRAMEN: SAPIENS
TOP 50 slovenského obchodu 2002
Poř. Firma a sídlo Obrat 2002 v mld. Sk Index
včetně DPH růstu obratu
1. Tesco Stores SR (Bratislava) 16,50 1,13
2. Metro C&C Slovakia (Bratislava) 10,90 1,31
3. Billa (Bratislava) 8,20 1,32
4. Kaufland SK (Bratislava) 7,00 1,79
5. Carrefour SK (Bratislava) 6,50 1,62
6. Ahold Retail Slovakia (Bratislava) 4,50 -
7. M-Market (Lučenec) 4,35 1,21
8. Prima Zdroj Holding (Pov. Bystrica) 4,05 0,99
9. Labaš (Košice) 3,10 1,22
10. Tabak Barczi (Bratislava) 2,89 1,26
11. Jednota SD Nové zámky 2,60 1,13
12. Zdroj HOS (Chynorany) 2,43 0,93
13. Jednota SD Bratislava 2,39 1,14
14. Kon-Rad (Bratislava) 2,30 1,09
15. Jednota SD Nitra 2,10 1,24
16. Smoker (Trenčín) 2,03 0,81
17. Verex Holding (Liptovský Mikuláš 2,02 1,25
18. Opal-Fytos Group (Prešov) 2,01 0,92
19. VDP Levice 2,00 1,18
20. Jednota SD Krupina 1,83 1,06
21. Delvita SK (Bratislava) 1,70 0,89
22. Liptovsko-Spišské SD (Lipt. Mikuláš) 1,67 1,11
23. Jednota SD Galanta 1,51 1,30
24. Jednota SD Trenčín 1,49 1,17
25. Sintra (Bratislava) 1,43 0,95
26. Nitrazdroj (Nitra) 1,38 1,02
27. Jednota SD Čadca 1,36 1,31
28. Interfruct (Bratislava) 1,30 1,44
29. Jednota SD Senica 1,30 1,20
30. Jednota SD Prievidza 1,23 1,09
31. Jednota SD Žilina 1,22 1,13
32. DDK Slovakia (Senica) 1,10 1,10
33. Fapo (Galanta) 1,08 1,08
34. Jednota SD Považská Bystrica 1,07 0,87
35. Libex (Žilina) 1,06 1,01
36. Jednota SD Trnava 0,96 0,98
37. Jednota COOP Dunajská Streda 0,92 1,19
38. Jednota SD Žiar nad Hronom 0,91 1,17
39. Intelmarket (Bratislava) 0,89 1,06
40. Rema 1000 (Svätý Jur) 0,88 1,11
41. Nachema Group (Piešťany) 0,87 -
42. Pemas plus, Pemas (Bratislava) 0,86 1,06
43. Jednota SD Martin 0,85 1,19
44. Jednota SD Topoľčany 0,77 1,35
45. Jednota SD Prešov 0,76 1,12
46. PT Taborský Pavol (Veľké Orvište) 0,70 0,82
47. Mitoma (Bratislava) 0,69 0,77
48. Jednota SD Námestovo 0,69 1,13
49. Jednota SD Poprad 0,66 1,08
50. Horehronské SD Brezno 0,62 1,11
* odhad
PRAMEN: TERNO, BRATISLAVA
FOTO: ARCHIV