České internetové obchody výrazně zpomalily tempo svého růstu. Během druhého čtvrtletí v nich zákazníci utratili 52,92 miliardy korun, což je pouze o miliardu více než v předchozím roce. Největší problémy přitom zažívají velcí a zavedení prodejci, kteří se potýkají s nedostatkem skladových zásob a o zákazníky přichází i vinou vyšších vlastních cen. Ve své čtvrtletní zprávě na to upozornila společnost Shoptet, s jejíž pomocí prodává na internetu více než polovina všech subjektů v Česku.
Podle ředitele Shoptetu Samuela Huby se v současnosti zákazníci při koupi zboží rozhodují právě podle toho, kolik za něj ve výsledku zaplatí. „Češi jsou opatrnější a také vybíravější. V tomto ohledu se ukazuje, že drakonický marketing a časté ohýbání cen, které bývá u velkých e-shopů běžné, se postupně obrací proti nim. Lidé hledají alternativy k vybraným značkám nebo typům zboží, a především vyhledávají lepší ceny. Ty jim nabízejí menší podnikatelé, jejichž výsledky jsou díky tomu stabilnější a odolnější vůči současným otřesům na trhu,“ tvrdí Huba.
Narušené zásobování a pádivá inflace
Kromě odlivu zákazníků, respektive jejich přesunu k menší konkurenci e-shopy stále trápí i narušené zásobování. S ním se potýkají de facto od začátku covidové pandemie. Později se k problémům na straně dodavatelského řetězce přidalo i skokové zdražení. A právě tyto faktory se v kombinaci se špatným plánováním větších firem na delší období negativně projevily na jejich chodu. „Menší a středně velcí podnikatelé jsou ze své podstaty průběžně nuceni se umět adaptovat, díky čemuž jsou na tom nyní lépe,” myslí si Huba.
I tak ale data Shoptetu ukazují, že kvůli zhoršující se ekonomické situaci Češi nakupování omezili. Počet objednávek se na českém internetu propadl oproti loňsku o 16 procent, což ovlivnila zejména vysoká inflace. Ta červnová se v meziročním srovnání vyšplhala až na hodnotu 17,2 procenta. Inflace ale zároveň způsobila, že i přes menší počet uskutečněných nákupů obraty e-shopů mírně vzrostly.
Ačkoliv tedy e-commerce v uplynulých měsících spíše stagnovalo, některým jeho odvětvím se dařilo skvěle. S koncem covidových omezení začali Češi výrazně více utrácet za cestování. Velký nárůst zaznamenali hlavně prodejci zájezdů, letenek, jízdenek a ubytování. Díky tomu celý segment vzrostl oproti minulému roku o více než 200 procent.
Podobně významně se v souvislosti s válkou na Ukrajině zvýšila i poptávka po vojenském vybavení – oproti loňsku dokonce o 161 procent. Příliš se naopak nedařilo e-shopům prodávajícím módu a módní doplňky. Kromě toho Češi omezili i útraty spojené s péčí o svůj vzhled.
Dění v následujících měsících bude pravděpodobně výrazně ovlivňovat celková ekonomická situace. „Lidé se začnou přizpůsobovat stále častěji skloňované krizi, která zřejmě potrápí celou Evropu. Příklady z minulosti ukazují, že v těchto obdobích, kdy se některým firmám přestane dařit, se mnoho lidí začne porozhlížet po příležitostech jinde,” uzavírá ředitel Shoptetu.