Menu Zavřít

Ruzyňstory II

17. 6. 2004
Autor: Euro.cz

Pracovní skupina chystá projekt transformace státního podniku

Poprvé se o konkrétnější podobě transformace státního podniku Česká správa letišť na akciovou společnost začalo hovořit v polovině roku 2001. Byl vypracován harmonogram, který byl připraven k projednání do vlády ke konci roku 2001. Tam se ale nedostal, návrh smetlo ze stolu ministerstvo financí. Nyní je toto téma opět aktuální. Na konci loňského roku Špidlův kabinet transformaci ČSL odsouhlasil. Její plán by měla pracovní skupina složená ze zástupců ministerstva dopravy, České správy letišť, ministerstva financí, vnitra, průmyslu a obchodu, obrany a ministerstva pro místní rozvoj předložit do konce letošního roku.

Převod regionálních letišť.

I když se členové komise sešli teprve dvakrát, je jasné, že prvním krokem transformace podniku bude převod regionálních letišť v Karlových Varech, Brně a v Ostravě, která doposud spadají pod ČSL, na kraje. Generální ředitel ČSL Martin Kačur týdeníku EURO potvrdil, že by k tomu mělo dojít ještě letos. Celková účetní hodnota letišť Ostrava-Mošnov, Karlovy Vary-Olšová Vrata a Brno-Tuřany dosahuje 1,8 miliardy korun. Tato letiště sice dokážou vydělat na svůj provoz, ale chybějí jim finanční prostředky na další rozvoj. Převod na kraje umožní, aby se na potřebné investice mohly čerpat peníze z fondů Evropské unie. Kraje na druhou stranu zákon zavazuje k nejméně desetiletému využívání majetku k původnímu účelu, tedy pro leteckou osobní a nákladní dopravu. Státnímu podniku Česká správa letišť zůstane po odtržení regionálních letišť pouze naše největší mezinárodní letiště v Praze-Ruzyni. To loni odbavilo 7,46 milionu lidí. Po dobudování nového terminálu Sever 2 se kapacita Ruzyně zvedne až na deset milionů pasažérů. Další fází transformace ČSL by měla být samotná změna státního podniku na akciovou společnost. „Pracovní skupina nyní diskutuje o tom, zda tento krok učinit, či nikoliv. Konečné slovo bude mít vláda. Ta by o návrhu měla jednat v únoru příštího roku,“ říká Martin Kačur. Pokud se přeměna na akciovou společnost uskuteční, ČSL by prý zřejmě spadala pod Fond národního majetku.

Miliardové investice.

Případná transformace ČSL bude náročná nejen kvůli nutnosti zachovat bezpečnost letiště, ale také kvůli rozsáhlým investičním akciím. Firma staví za deset miliard nový terminál, na který poskytla úvěr Evropská investiční banka (EIB). Další přibližně sedmimiliardový projekt se chystá. ČSL již zadala studii vlivu nové přistávací a vzletové dráhy na životní prostředí. Nová dráha by se mohla začít stavět v ideálním případě v polovině roku 2007. „Část prostředků bychom chtěli získat ze strukturálních fondů Evropské unie. Odsud lze čerpat až padesát procent nákladů,“ říká Kačur. Vedení ČSL tvrdí, že tyto investice nijak neovlivní převod regionálních letišť na kraje. Otázkou ale je, do jaké míry bude další transformaci ovlivňovat Evropská investiční banka, které úvěrová smlouva zajišťuje značné pravomoci. Kačur již dříve v rozhovoru pro týdeník EURO připustil, že souhlasu EIB podléhá restrukturalizace ČSL včetně změny předmětu podnikání. „EIB nebude restrukturalizaci a transformaci blokovat. Banka může vznášet námitky pouze tehdy, pokud by změny vedly ke snížení schopnosti splácet úvěr,“ dodal. Samotná transformace ČSL neřeší, zda i do budoucna zůstane jediným vlastníkem podniku stát. Pracovní skupina prý o této otázce zatím nehovořila. Případná privatizace by zřejmě připadala v úvahu až po roce 2006, kdy bude dokončena výstavba nového terminálu Sever 2. I poté si ale stát pravděpodobně podrží v ČSL majoritní podíl. O možných zájemcích, kteří by se chtěli v Ruzyni angažovat, se nicméně spekuluje již delší dobu. Mezi uchazeče patří například americký Bechtel nebo německý Hochtief AirPort. „Ve světě existují různé modely vlastnictví letiště. Jejich úspěšnost ale nezávisí na formě vlastnictví. Nejdůležitější roli hraje dobrý management a to, zda nepřevažuje politický vliv nad ekonomickým,“ říká Kačur.

Kdo připravuje transformaci

CIF24

  • Jiří Kubínek - ministerstvo dopravy
  • Antonín Tesařík - ministerstvo dopravy
  • Daniela Kovalčíková - ministerstvo dopravy
  • Jiří Navrátil - ministerstvo dopravy
  • Michal Pešan - ministerstvo dopravy
  • Josef Turecký - ministerstvo dopravy
  • Jitka Doležalová - ministerstvo financí
  • Jaroslav Kubovic - ministerstvo financí
  • Vladimír Kulhánek - ministerstvo financí
  • Miroslav Konopecký - ministerstvo vnitra
  • Jiří Brůža - ministerstvo průmyslu a obchodu
  • František Karel - generální štáb AČR
  • Rostislav Duchoň - ministerstvo obrany
  • Jiří Jelen - ministerstvo pro místí rozvoj
  • Lukáš Matýsek - ministerstvo pro místní rozvoj
  • Martin Kačur - Česká správa letišť
  • Růžena Brabcová - Česká správa letišť

Zdroj: Týdeník EURO

Popisky: EIB nebude blokovat restrukturalizaci České správy letišť, tvrdí Martin Kačer
Letiště Ruzyně zůstane zřejmě až do roku 2006 ve vlastnictví státu

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).