Energetická společnost nabízí zaměstnancům větší flexibilitu Flexibilní formy práce, které zaměstnancům umožní uspořádat si čas podle sebe a lépe skloubit pracovní a osobní život. To nabízí svým pracovníkům společnost RWE, která v Česku zajišťuje dodávky zemního plynu, elektřiny a další služby pro necelé dva miliony zákazníků. Její zaměstnanci tak dnes mohou pracovat z domova, během pohyblivé pracovní doby a využívat sdílených i flexibilních úvazků. Umožňuje jim to využití moderních IT technologií od společnosti Microsoft. Součástí projektu Nový styl, který v RWE funguje druhým rokem, je i vytvoření moderního pracovního prostředí s kreativními prostory, sdílenými pracovišti nebo společenským a relaxačním zázemím.
„Naši zaměstnanci dnes mohou v mnohem větší míře využívat pružných pracovních úvazků, jako jsou home office, home working, pružná pracovní doba, zkrácené či sdílené úvazky,“ vyjmenovala výhody projektu Erika Vorlová, ředitelka Lidských zdrojů společnosti RWE. Firma zaměstnává téměř čtyři tisíce lidí od nejvyšších manažerů přes pozice v zákaznickém segmentu až po pracovníky distribuce. Flexibilní styl práce přitom podle Vorlové nepřináší výhody pouze jim, ale i firmě samotné. Zaměstnanci jsou totiž motivovanější a výkonnější. Jejich návrat do zaměstnání po rodičovské dovolené je také o poznání snadnější.
„Kombinace pružných forem práce a moderního pracovního prostředí nám také přináší mnohem efektivnější využití prostor a výrazné snížení nákladů na správu či pronájem budov,“ uvedla Vorlová s tím, že ušetřené finance firma využívá na další investice do zkvalitnění pracovního zázemí. Navíc může zaměstnat větší počet lidí z různých oborů a na potenciální zaměstnance působí jako progresivní a pružný zaměstnavatel, který sleduje trendy.
Využití IT technologií
Základem pro funkčnost flexibilního stylu práce jsou podle Vorlové moderní IT technologie. Každý zaměstnanec musí být nepřetržitě online, mít možnost pracovat a komunikovat s ostatními členy týmu odkudkoli, kde je přístup k internetu. „Velkou výhodou naší spolupráce se společností Microsoft je to, že nástroje pro sdílení dokumentů a nové formy komunikace, jako jsou instant messaging, audio-, videokonference či podnikové sociální sítě, nám nyní poskytuje jako součást služby Microsoft Office 365,“ popsala Vorlová. Každý zaměstnanec má k dispozici nástroj pro elektronickou komunikaci Skype pro firmy.
Řada pracovních i projektových týmů využívá vnitřní sociální síť Yammer. „V současné době probíhá postupná implementace velmi užitečného nástroje Microsoft SharePoint,“ dodala ředitelka.
Zaměstnanci díky novým technologiím také šetří čas, který dříve trávili na služebních cestách napříč Českem. „Dnes se stačí prostřednictvím Skypu připojit k videokonferenci a uspořádat poradu týmu na dálku.
Nebo odkudkoli sdílet dokumenty a společně na nich pracovat. Úspory se týkají i zaměstnanců, kteří dnes nemusejí trávit často hodiny dojížděním do zaměstnání,“ uvedla Vorlová. Díky jasně viditelnému statusu uživatele v systému navíc vedoucí i ostatní členové týmu hned vědí, jestli je zaměstnanec zrovna zaneprázdněn, dostupný nebo mimo kancelář.
Vyškolení zaměstnanci
„V letošním roce jsme úspěšně zvládli pilotní fázi projektu, do které se dobrovolně zapojila řada pracovních týmů ze všech společností skupiny. Současně proběhla kompletní rekonstrukce prostor v Ostravě v ulici Varenská, v příštím roce nás čekají stavební úpravy v Praze, Plzni a Hradci Králové,“ popsala Vorlová. Začátky přitom provázely i komplikace. Po technické stránce společnost v pilotní fázi čelila problémům s kapacitou a kvalitou připojení v některých lokalitách. „Proto bylo v přípravné fázi prioritou posílit síťovou infrastrukturu. Bez toho bychom projekt vůbec nemohli spustit,“ popsala Vorlová. Dnes řeší otázku, jak pomoci zaměstnancům, kteří nemají doma dostatečně kvalitní připojení k internetu. Zvyknout si na nové technologie přitom podle ní pro zaměstnance nebyl problém. Společnost je totiž zavádí průběžně a nabízí řadu IT školení. l
O autorovi| Markéta Žižková • zizkova@mf.cz