Český bankovní trh je atraktivní místo s velkým růstovým potenciálem, říká generální ředitel Equa bank
Equa bank patří k finančním domům, které vstoupily na český bankovní trh teprve letos. Vznikla akvizicí české části finančního domu Banco Popolare britským investičním fondem AnaCap. Bojovat o klienty hodlá zejména s tradičními bankami a své ambice neskrývá. „Do pěti let chceme mít řádově 300 tisíc klientů, což odpovídá přibližně dvouprocentnímu podílu na trhu vkladů a úvěrů,“ říká šéf Equa bank David Putts.
Jak se vám daří získávat klienty? Noví klienti přibývají, odezva na naši nabídku produktů i služeb je pozitivní. V říjnu jsme se přehoupli přes hranici jedenácti tisíc účtů.
Můžete konkrétněji popsat, kdo je váš typický klient? Naší cílovou skupinou jsou obecně klienti věkové kategorie 25 let a starší. Jsou to lidé, kteří aktivně vyhledávají informace o bankovních produktech, ohlížejí se na kvalitu a cenu služeb a běžně také používají k obsluze svých financí internetové bankovnictví. V naší nabídce běžných a spořicích účtů nechybí nic z toho, co běžný klient potřebuje. Proto očekáváme stoupající zájem těch, kdo jsou se svojí bankou dlouhodobě nespokojeni a konečně se rozhodnou přejít jinam.
Kolik poboček chcete v příštím roce otevřít?
Do konce roku 2013 plánujeme rozšíření existující sítě poboček na celkový počet 25 v celém Česku. V tuto chvíli provozujeme dvanáct poboček v největších českých městech. Příští rok nejspíše otevřeme dalších osm až deset poboček, ale nechceme to dělat jen proto, abychom mohli říct, že jsme všude. Dáváme přednost výhodnému umístění, které vyhovuje klientům.
Získat licence od ČNB vám trvalo poměrně dlouho. V čem byl problém? Žijeme v době po úvěrové krizi a je celkem běžné – když se podíváte na kterýkoli stát – že schvalovací procesy podobného druhu trvají déle, než tomu bylo před krizí. Klade se důraz na dobrou úroveň kapitalizace bank, na obezřetné plánování. Úkolem centrální banky je ujistit se, že při udělení souhlasu s převzetím řízení banky jsou důsledně dodrženy veškeré přísné standardy. V případě Equa bank prováděla ČNB opakovaně zátěžové testy našich obchodních záměrů a v nich jsme uspěli.
Co bylo hlavním důvodem, že fond AnaCap vstoupil prostřednictvím akvizice Banco Popolare na český bankovní trh? Investoři AnaCapu věří, že obecně existuje lepší způsob, jak dělat bankovnictví, a považují v tomto směru český trh za atraktivní místo s velkým růstovým potenciálem. Prostřednictvím jejich investice do moderního systému a vytvoření nové infrastruktury v rámci převzaté banky umožní klientům získat výhodnější podmínky, než na jaké lze dosáhnout v tradiční bance.
Jak hodnotíte načasování vstupu na český trh? Kvůli průtahům s licencí se start banky asi o rok posunul, přineslo vám to nějaké potíže? Období, které předcházelo udělení licence, jsme efektivně využili k vytvoření nové bankovní platformy, vyvíjeli jsme nový technologický systém, připravovali nové produkty, rozšiřovali tým. To nám umožnilo spustit nové procesy téměř ihned po zahájení působnosti Equa bank na trhu. Před rokem bychom jen přebarvili loga Banco Popolare, letos to už bylo jiné, přišli jsme s nabídkou, která pro klienty představuje skutečný přínos.
V čem se chcete odlišit od ostatních bank? Děláme všechno pro to, aby si nás klienti našli a aby zjistili, co vše u nás mají rychleji a levněji než ve většině jiných bank. I přes současný rozruch v oblasti čistě on-line bank bude pro klienty i nadále důležité, aby svoje hlavní bankovní aktivity vedli v takové bance, která má plný rozsah služeb včetně poboček.
Chystáte spolupráci s nějakým nebankovním subjektem? Například pojišťovnou? V rámci průběžného procesu obohacování nabídky našich produktů s tím jistě počítáme. V tuto chvíli jsme uprostřed jednání s několika potenciálními partnery.
Co bude v následujícím roce hýbat českým bankovním trhem? Samozřejmě budou pokračovat dva hlavní trendy, které klienti v současné době nejvíce vyhledávají. Prvním z nich je zvýšený zájem o moderní způsoby komunikace s bankou. Narůstá počet klientů, kteří internetové bankovnictví ovládají přes chytré telefony. Na tento vývoj jsme odpověděli představením aplikací našeho mobilního bankovnictví pro iPhone i Android. Další zásadní směr vývoje zdejšího trhu souvisí s výší bankovních poplatků a s následným hledáním nejvýhodnější nabídky. Klienti se konečně začali více zajímat za co, jak a proč banky vybírají poplatky.