Menu Zavřít

Rychlejší než vítr

26. 9. 2002
Autor: Euro.cz

Koupě ztrátového finského výrobce jachet Nautor se Leonardovi Ferragamovi vyplácí

Když se 9. září italský podnikatel Leonardo Ferragamo proháněl sardinskými pobřežními vodami v nové čtrnáctimetrové plachetnici Swan, vychutnával si více než jen rychlý závod se svým přítelem Francescem Trapanim, ředitelem luxusního klenotnictví Bulgari. Vezl se současně na vlně úspěchu, kterého dosáhl ve vedení dříve finského výrobce lodí, firmy Nautor. Ta vyrábí lodě Swan, Rolls Royce mezi plachetními jachtami, jejichž cena se pohybuje od 582 tisíc až po jedenáct milionů dolarů. „Jde na to správně. Zachovává krásu a tradici Swanu a přitom vytváří moderní design,“ říká o něm další nadšený jachtař Domenico De Sole, jinak ředitel Gucci Group.
Leonardo má s prodejem krásných a kvalitních výrobků zkušenosti doslova z první ruky. Je totiž synem Florenťana Salvatora Ferragama, jehož um a řemeslná zručnost dokázaly z rodinné obuvnické a oděvní firmy udělat jednu z nejlepších luxusních značek na světě. Nikde jinde než v rodinných podnicích ostatně devětačtyřicetiletý Leonardo až donedávna nepracoval. A právě z receptů rodinné kuchyně nyní úspěšně čerpá při prodeji jiného luxusní zboží: jachet. Nová čtrnáctimetrová jachta Swan 45 si na letošním červnovém závodu 50. ročníku Giraglia Rolex Cup dojela pro vítězství. Tento měsíc si Ferragamo pro změnu na zmíněné sardinské regatě Swan Cup sehnal deset potenciálních objednávek, často nejdražších firemních modelů.
Ferragamo koupil ztrátový Nautor v roce 1998. Ze svého. Kolik za něj finským státním papírnám a celulózkám zaplatil, se na veřejnost nedostalo. Tehdy tržby dosahovaly 27 milionů dolarů. Dnes však firma díky spoustě nových modelů a dvanáctimilionové investici do nové hi-tech loděnice opět roste. Přestože většinu výrobců luxusního zboží přivedl celosvětový ekonomický pokles ke stagnaci, Nautor v rukou soukromého vlastníka letos očekává zisk 5,4 milionu a 28procentní nárůst tržeb do výše 84 milionů dolarů. „Byl jsem pevně přesvědčen, že spousta věcí se dá zlepšit. Firma například deset let nevyvinula žádný nový model Swanu,“ říká zanícený jachtař Ferragamo. Pro tyto finské lodě se nadchnul v roce 1988 a snažil se tehdy Finy přesvědčit, aby vybudovali čtrnáctimetrovou jachtu - menší a rychlejší verzi tradičních firemních modelů.
O čtrnáct let později Ferragamo jako ředitel Nautoru tento sen mění ve skutečnost. V květnu uvedl na trh první čtrnáctimetrový Swan (Swan 45) a ten se stal rázem hitem. Oproti tradici Nautoru se Ferragamo rozhodl vytvořit Swan v jediném designu s omezeným množstvím variací, aby výroba mohla být stejně jako u luxusních aut standardizovaná. Swany se vždy vyráběly zčásti sériově a ve zbytku parametrů přímo na přání zákazníka. Zatímco dodací lhůta u takto vyráběné velké lodi může dosahovat až osmi měsíců, plachetnice Swan je hotova za pouhé dva týdny. Letos Nautor vyprodukuje čtyřicet klasických, částečně na zakázku vyrobených jachet, v tomto okamžiku má prodáno už třicet čtrnáctimetrových Swanů po 582 000 dolarech a dalších deset je objednáno.
Swan 45 není jedinou novou lodí v katalogu firmy. Nautor se nyní pyšní devíti novými modely a poprvé ve své čtyřicetileté tradici nabízí třicetimetrové nebo ještě větší superjachty. Roku 1974 se stal vítězem prvního závodu kolem světa, poháru Whitbread, a jeho špičková kvalita z něj udělala legendu. Přesto se na tuto loděnici z finského Peetersaari, ležícího zhruba 640 kilometrů severně od Helsinek, začíná nebezpečně dotahovat nová třída super velkých jachet a konkurenční lodě vyrobené z nových materiálů. „Ty obří lodě vyplnily velkou mezeru, kterou jsme dosud v nabídce měli,“ tvrdí Ferragamo, který si sám pětadvacetimetrovou jachtu koupil a pojmenoval ji Solleone. Zájemci o lehčí a rychlejší lodě si nyní u Swanu mohou vedle tradiční celodřevěné konstrukce z týku zvolit také laminátový trup.
Skutečným Ferragamovým trhákem se mohou docela dobře stát luxusní marketingové vychytávky chystané pro Nautor obecně a značku Swan zvlášť. Obnovením každoročních pohárů pořádaných speciálně pro Swany (Swan Cup) a dalších závodů, kterých se zhruba 1900 majitelů plachetnic Swan může účastnit, se Ferragamovi podařilo dodat Swanům nádech dobrodružství a prestiže. Zářijová regata přilákala do sardinského letoviska Porto Cervo flotilu zhruba 120 majitelů Swanů. Přijeli i vrcholoví manažeři Deutsche Bank, Credit Suisse First Boston a UBS. „Se čtrnáctimetrovými Swany vlastně budujeme i novou závodní třídu,“ prozrazuje Ferragamo, který čeká na dodávku vlastního Swanu 45 v lednu. Tak vypadá ředitel, který věří svým výrobkům!

FERRAGAMO DÁVÁ NAUTORU NOVÝ KURS

  • Od roku 1998, kdy Nautor převzal, ztrojnásobil tržby. Letos se očekává 84 milionů dolarů.
  • Už v prvním roce přestal být Nautor ztrátový. Čistý zisk v roce 2002 se očekává ve výši 5,4 milionu dolarů.
  • Investoval dvanáct milionů dolarů do nové hi-tech loděnice na finském pobřeží Baltského moře.
  • Uvedl na trh devět nových modelů, čtrnáctimetrovou závodní jachtou počínaje a super-jachtou o délce 30 až 33,5 metru konče.
  • V roce 2001 se rozhodl majetkově vstoupit do britské loděnice Camper & Nicholsons.

Pramen: Nautor

ebf - tip - debata

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Michaela Šimková

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).