Menu Zavřít

Rychlý drát do budoucnosti

27. 7. 2004
Autor: Euro.cz

Širokopásmová síť má zachránit růst pro tradiční telekomunikační firmu BT

Podnikání v telekomunikacích není pro slabé povahy. Po celé Evropě národní chlouby, jako jsou France Télécom a Deutsche Telekom, se zděšením sledují, jak se jejich tržby z tradičních hlasových služeb poskytovaných prostřednictvím pevných linek scvrkávají. Konkurence v oblasti místních i dálkových hovorů – například švédská Tele2 – tvoří jen část celého problému. Provozovatelé soupeří s nárůstem bezplatných telefonních hovorů přes internet a s neúprosným odklonem od pevných linek k mobilním hovorům, zejména mezi mladými lidmi. Obor, který přináší většinu tržeb a zisků největším evropským provozovatelům, se rozplývá jako mlha za letního rána.
Bernardus J. Verwaayen o tom ví své. Generální ředitel londýnské BT Group – bývalý monopolní podnik British Telecommunications – neohroženě bojuje s tímto přílivem od okamžiku, kdy byl počátkem předloňského roku přijat, aby BT zachránil. Za poslední dva roky se mu podařilo o chloupek zvednout příjmy na 33,8 miliardy dolarů, zvýšit zisk a obnovit pozitivní cash flow. Nicméně Verwaayen má svázané ruce: na rozdíl od jiných evropských telekomunikačních kolosů nemá BT mobilní síť, protože ji musela v roce 2001 prodat, aby zaplatila dluhy nahromaděné během období boomu. A to je problém. Hlavním motorem růstu většiny telekomunikačních firem jsou totiž bezdrátové služby. Společnost Morgan Stanley odhaduje, že tržby z hlasových služeb poskytovaných prostřednictvím pevných linek u osmi největších evropských provozovatelů (bez BT) budou v roce 2008 o 6,3 procenta nižší než dnes, zatímco mobilní služby vyskočí o 21 procent a budou se na růstu tržeb podílet 93 procenty.
Proto Verwaayen přišel se smělým plánem. Největším aktivem BT jsou telefonní linky v hodnotě 29 milionů dolarů, které vedou v podstatě do každé britské domácnosti i firmy. Verwaayen je hodlá všechny modernizovat do podoby vysokorychlostních datových linek, které mohou přenášet digitální telefonní hovory i video a poskytovat připojení k internetu. Pro přenos nových médií buduje rychlejší a efektivnější páteřní síť založenou na internetové technologii. V infrastruktuře chce nabízet všechny druhy žádaných služeb, televizními pořady na přání počínaje a automatizací domácnosti konče. Je přesvědčen, že tyto produkty zvýší tržby na jednoho zákazníka, a analytici této ambici tleskají. „Obyčejné tradiční telefonní služby mají jen omezenou budoucnost, a proto musí BT přejít k něčemu jinému,“ soudí Mike Cansfield, ředitel výzkumu v londýnské poradenské firmě Ovum pro oblast telekomunikací.
BT samozřejmě není jedinou firmou, která vsadila svou budoucnost na širokopásmové sítě. Je však rychlejší než většina ostatních. Do roku 2008 chce Verwaayen přesvědčit většinu zákazníků BT, aby od dnešního konvenčního telefonního systému – vycházejícího z architektury propojovaných okruhů vynalezené před více než sto lety Alexandrem Grahamem Bellem – přešli k širokopásmovému spojení. „Některé telekomy si mohou dovolit ten luxus a odložit přechod na později, protože vlastní mobilní sítě,“ uvádí dvaapadesátiletý generální ředitel, ale upozorňuje, „My si to dovolit nemůžeme.“ Jeho konečným cílem je zcela nahradit starou síť někdy mezi lety 2011 a 2014. Žádný jiný telekom nic podobného neslíbil.
Splnit slib však nebude právě levné. Verwaayen letos zvyšuje investiční výdaje BT o deset procent na 5,5 miliardy dolarů, z nichž dvě třetiny poputují na širokopásmovou síť pro jedenadvacáté století, přezdívanou 21CN. I když by přerod BT měl v příštích pěti letech přijít na více než osmnáct miliard dolarů, návratnost zřejmě bude značná. Verwaayen odhaduje, že síť 21CN do roku 2008 ušetří 1,85 miliardy ročně kvůli eliminaci nepotřebného vybavení a budov. Ještě důležitější je, že bude základem pro poskytování nejmodernějších služeb. „BT disponuje vizí do budoucna a již nyní pro ni buduje potřebné podmínky,“ tvrdí David Mercer, hlavní analytik se zkušenostmi uživatele digitálních služeb ve Strategy Analytics, firmě pro průzkum trhu sídlící nedaleko Londýna.

Vyšší poptávka.

Potenciál je jasný. Dne 15. července BT zahájila program širokopásmových spotřebitelských služeb, který překonává vše, co nabízejí její konkurenti ve Velké Británii i v celé Evropě. Firemní produkt Communicator, vyvinutý ve spolupráci se společností Yahoo!, umožňuje surfování po internetu, e-mail, pohotové zasílání zpráv či on-line adresář. Od podobných produktů ho ale nejvíce odlišuje, že zákazníci mohou volat jiným uživatelům Communicatoru přes internet zdarma nebo za normální ceny vytáčeného připojení na klasické telefonní přístroje. Přestože BT se tím vzdává části tržeb, předpokládá, že vyšší poptávka po širokopásmovém připojení a digitálních médiích rozdíl více než vynahradí. „Očekáváme, že BT Communicator bude hlavní generátor příjmů,“ prohlašuje Pierre Danon, generální ředitel BT Retail, spotřebitelské divize BT.
Analytici přesto nevidí budoucnost BT růžově. Předpokládají, že i přes prosazení širokopásmového spojení budou její příjmy v příštích čtyřech letech pomalu klesat až na úroveň 33 miliard dolarů v roce 2008. Kdyby však BT nečinně seděla, bylo by to podstatně horší. Verwaayen kromě toho nakupuje a dále prodává bezdrátové služby, prosazuje se v oblasti poradenství pro IT a v globálních datových sítích. Spolu s přechodem na širokopásmovou komunikaci to dává BT šanci, že si své postavení udrží. Pokud se spotřebitelé nadchnou pro širokopásmové telekomunikace, bude BT připravena příští vlnu zájmu podchytit. „Spousta operátorů sdílí podobné vize,“ podotýká Niel Ransom, technický ředitel pařížského výrobce telekomunikačních zařízení, firmy Alcatel, která je nejvýznamnějším dodavatelem BT. „Ale ti, kteří se tomu nevěnují s takovou vervou, možná patří k vymírajícímu druhu,“ dodává.
Nizozemec Verwaayen dostal BT během dvou uplynulých let do otáček. Když přišel z Lucent Technologies, vyrábějící telekomunikační zařízení, dluhy BT dosahovaly 19,5 miliardy dolarů a akcie byly 83 procenta pod svým maximem z prosince 1999. V reakci na následky horečnatého nakupování licencí na provozování mobilních sítí třetí generace Verwaayen omezil výdaje, takže z čisté ztráty 4,6 miliardy dolarů za fiskální rok 2002 se BT letos vrátila do zisku ve výši 2,6 miliardy. Zlepšený cash flow mu umožnil omezit zadluženost o čtyřicet procent na 15,7 miliardy a do roku 2006 ji hodlá snížit až na třináct miliard. Obrat pomohl kursu akcií BT za letošní rok o osm procent směrem nahoru, zatímco index S&P Europe 350 Telecommunications Services o dvě procenta klesl.
Díky konsolidaci finančního stavu BT se může Verwaayen věnovat inovacím. Typickým příkladem jeho nekonvečního způsobu myšlení je nový produkt s kódovým názvem Projekt Bluephone, který by mohl znamenat revoluční změnu v telefonování díky překlenutí mezery mezi službami pevných a mobilních sítí. S jediným speciálně vybaveným telefonem – první model vyrobila Motorola – se budou moci zákazníci pohybovat stejně jako s kterýmkoli bezdrátovým přístrojem. Když ale budou doma nebo v kanceláři, signál bude automaticky přesměrován prostřednictvím širokopásmového spojení, takže hovor proběhne za nízké ceny pevné sítě, nebo dokonce zcela bezplatně. Tato kombinace znamená, že zákazníci budou mít jediný telefon a jediný účet bez nutnosti prohledávat více různých telefonních seznamů. Firemní zákazníci by navíc mohli přestat používat stolní telefonní přístroje a zároveň ušetřit miliony na poplatcích za mobily.
Analytici předpokládají, že Projekt Bluephone nebude komerčně k dispozici dříve než počátkem příštího roku. Jde však o další příklad, jak Verwaayen vyvádí firmu BT z jejích temných dnů do éry obnovené sebedůvěry a ambicí. „Inovace je jediné aktivum, kterým disponujeme,“ prohlašuje Verwaayen. Ano, BT má jen to, a také generálního ředitele, jenž hodlá své společnosti zajistit úspěšnou budoucnost. Sázka BT na široké pásmo

  • 21CN: Společnost BT v červnu oznámila ambiciózní plán, podle něhož celou svou telefonní infrastrukturu do roku 2008 přetvoří na „síť 21. století“ za použití internetové technologie
  • ZÁKAZNICKÉ SLUŽBY: BT a Yahoo! 15. července spustily prodej balíčku širokopásmových služeb, který zákazníkům umožňuje posílat elektronickou poštu a komunikovat v reálném čase, uskutečňovat telefonní hovory a videokonference přes internet a spravovat své kontakty on-line.
  • PROJEKT BLUEPHONE: Ve spolupráci s Alcatelem, Ericssonem a dalšími firmami uvede BT koncem letošního roku na trh telefonní přístroje, jež využívají stávající mobilní sítě, ale pokud jsou zákazníci doma, přesměrují hovory na levnější pevnou síť.

Pramen: BT, BusinessWeek

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jaroslav Hejzlar, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?