Automobilka Land Rover v posledních letech několikrát změnila majitele. Po relativně krátkém intermezzu v americkém koncernu Ford, který ji začlenil do divize Premier Auto Group, nakonec zakotvila v indickém konglomerátu Tata. Britská legenda i Indové mohou být za americkou mezihru více než vděční. Pod Fordem automobilka nabrala druhý dech, má atraktivní nabídku modelů, investuje do vývoje a hlavní je, že současná modelová škála netrpí v podstatě žádným neduhem, jako jsou problémy s kvalitou, užitnými nebo jízdními vlastnosti a podobně. Kdyby šéf Fordu neměl nůž na krku v podobě obrovské krize amerického autoprůmyslu, asi by si raději uřízl ruku, než aby automobilku Land Rover prodal.
Na silnicích nejezdí příliš osobních vozů větších než Range Rover Sport. Podobné rozměry nabízí například Audi Q7, což ale není vůz, který by mu mohl konkurovat. Audi míří na odlišnou cílovou skupinu. Jasně sice vítězí na silnici, na druhé straně i přes pohon čtyř kol a uzávěrky diferenciálu se v terénu zastaví už tam, kde si majitel range roveru ještě ani nenavolil přednastavený program pro terénní povrch. Q7 nemůže atakovat range rover ani po stránce komfortu. Britský šlechtic má na rozdíl od německého byznysmena v základní výbavě pneumatické odpružení, což až neskutečnou měrou zvyšuje pohodlí posádky. Ve spojení s dvacetipalcovými širokými koly vůz většinu nerovností na silnici přejede bez jakéhokoli rázu a zbytek spolehlivě odfiltrují vzduchové tlumiče. Poslední facelift však oba vozy sblížil v jedné podstatné věci. Hodně majitelů Q7 si stěžuje na nedostatečný vnitřní prostor, což dříve u Range Roveru nepřipadalo v úvahu ani u skutečně extrémně přerostlých jedinců. Bohužel vnitřní rozměry vozu se zmenšily, co se výšky týče, a i průměrně vysokým řidičům nad hlavou nezbude moc místa na vyskakování. Kromě tohoto nedostatku nabízí model Sport exkluzivní interiér. Oproti předchozí generaci vládnou uvnitř vozu špičkové přírodní materiály a mnohem kvalitnější měkčené plasty. Luxusní eleganci umocňuje osvětlení vnitřního prostoru vozu bílými diodami. K větší pohodě za volantem by mělo také přispět snížení počtu ovládacích prvků na polovinu a přepracovaný navigační systém s pětipalcovým displejem. Stejně jako u Discovery 4 si do Range Roveru Sport můžete objednat pětikamerový sledovací systém, který pomáhá předcházet poškození laku v terénu a ve městě usnadňuje parkování. Bez jakékoli nadsázky lze zodpovědně tvrdit, že model Sport představuje vyzývavou odpověď na otázky nastolené Porsche Cayenne a BMW X6.
V základní nabídce britské automobilky je pro Range Rover Sport přeplňovaný naftový třílitrový šestiválec o výkonu 245 koní. Nejslabší turbodiesel je naprosto dostačující pro všechny jízdní režimy. Bezmála čtvrt tisíce koní dokáže téměř třítunové auto rozpohybovat s nebývalou agilitou, a to jak na silnici, tak mimo ni. Kombinovaná spotřeba při nijak ekologicky aktivistickém ježdění dosahuje dvanácti litrů nafty na sto kilometrů, při snaze jet hodně úsporně se dá dostat někam k deseti a půl litrům. To je rozdíl tak zanedbatelný, že je lépe vychutnat si bez omezení mohutný zátah vidlicového šestiválce a zelené nechat propadlišti dějin.
Klady
Šíře využití
Skvělé odpružení
Výbava
Jízdní vlastnosti
Komfort
Výkon
Průchodnost terénem
Cena
Zápory
Nízká výška kabiny
Tabulka
Range Rover Sport
Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem: 2993 ccm
Maximální výkon 180 kw
Převodovka: šestistupňová automatická
Nejvyšší rychlost: 209 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11 s
Kombinovaná spotřeba: 11,9 l
Cena: 1 942 212 Kč (základní cena)