Na pohled téměř nezměněná karoserie Boxsteru a Caymanu skrývá velkou novinu: namísto šestiválcového boxeru má nejlevnější Porsche už jen čtyřválec.
Docela nedávno jsme zde rozebírali, co právě potkalo základní sportovní modely Porsche, roadster Boxster a technicky příbuzné kupé Cayman. Ve jménu tabulkových emisí CO2 se musely vzdát atmosféricky plněného šestiválce. Místo něj teď vrčí za zadními sedadly motor menší, přeplňovaný – a navíc jenom čtyřválcový!
Precedens existuje
Leckdo se nejspíš pohoršeně křižuje, znalci automobilové historie však jen nezúčastněně pokrčí rameny: A co má být? Vždyť čtyřválce mají u Porsche dlouhou tradici. Motory této koncepce poháněly model 914 ze 70. let, „levnou“ řadu 924/944, řidičsky ceněné Porsche 968 z první poloviny 90. let a také závodní vůz 718, od kterého si nejnovější Boxster a Cayman vypůjčily modelové označení. Kromě toho nové jednotky nejsou řadové čtyřválce jako ve vašem služebním Superbu, ale tzv. „boxery“ – tedy ploché čtyřválce s protiběžnými písty. Přesně jako u Subaru.
Boxster S dnes nabízí stejný výkon, jako měla ještě před nedávnem 911 Carrera
Základní 718 Boxster a 718 Cayman dostaly dvoulitr naladěný na 220 kW (300 koní), silnější 718 Boxster S a 718 Cayman S se pyšní objemem 2,5 l a výkonem 257 kW (350 k). Což je mimochodem nachlup stejná hodnota, jakou nabízela ještě před nedávným faceliftem základní 911 Carrera!
Proto je nejnovější malé Porsche rychlejší než kdy dřív. Boxster S v testované konfiguraci s paketem Sport Chrono a dvouspojkovou převodovkou PDK dokáže odpálit z místa na 100 km/h za velmi „nečtyřválcové“ 4,2 sekundy – tedy pokud nelije tak apokalypticky jako během těch několika hodin, které jsem mohl strávit za jeho volantem. Na zmáčených silnicích by nebylo moudré zkoušet ani nejvyšší rychlost 285 km/h, ale Porsche je pověstné tím, že – na rozdíl od některých jiných automobilek – uvádí jízdní výkony spíš trochu podhodnocené.
Snaha zjevně byla
Dynamika jízdy tvoří pouze jednu dimenzi řidičských radostí ze sportovního auta. Je znát, že v Porsche se opravdu snažili, aby řidičům nějak vynahradili břitkost reakcí, návykový hlad po otáčkách a precizní dávkovatelnost dřívějšího atmosférického šestiválce. Nový motor ve sportovním režimu zlověstně hudruje, po rychlém odstavení plynu mocně zapráská do výfuku a napříč otáčkoměrem se dere opravdu snaživě.
Většina vnějších dílů karoserie je nových, ale od pohledu byste to neřekli; v interiéru je hlavní novinkou otočný volič jízdních režimů vpravo dole na volantu
Upřímně řečeno, kdyby tento Boxster přišel na trh jako novinka bez historie, nejspíš by vás ani nenapadlo si na motor jakkoliv stěžovat. Jenže tlačítko na vymazání vzpomínek zatím v Zuffenhausenu nevynalezli a v emocionálním srovnání se šestiválcovým boxerem jeho o dva písty chudší následovník prohrává. Jeho zvukový projev je plošší, finále před červeným polem mdlejší a mechanický charakter hrubější. Osobně se mi zdá, že subjektivní daň z pokroku je v tomto případě výraznější než u 911 (která si zachovala počet válců), ale vy můžete mít jiný názor.
Nakonec ale není těžké Boxsteru čtyřválec odpustit. Porsche v rámci modernizace totiž zapracovalo i na tom, aby se nejlépe ovladatelný roadster široko daleko stal ještě ovladatelnějším. Odezva řízení je podle všech měřítek fantastická, čitelnost podvozku na limitu neuvěřitelně intuitivní a schopnost tlumičů poradit si s katastrofálním stavem středočeských okresek k neuvěření. I na 20palcových kolech je komfort odpružení celkově lepší než u některých normálních aut s rodinnými ambicemi. Když si pohlídáte pravý kotník (přeplňovaný motor má mnohem víc síly v nízkých otáčkách), je s tímhle autem velice snadné a vlastně docela přirozené pohybovat se na limitu přilnavosti. Dokonce i na mokru.
Jízdní vlastnosti Boxsteru jsou ještě lepší než dosud, ale čtyřválci chybí charakter
Ani praktičnost není úplně zlá. S odkládacími prostory v dosahu řidiče je to sice bída, ale hluboký kufr v přídi a menší schrána v zádi dohromady pojmou překvapivé množství menších zavazadel. Plně elektrická střecha v zataženém stavu zajišťuje snesitelnou míru hluku i v dálničním tempu a když je stažená, netrpí posádka nadměrnými turbulencemi. Boxster je zkrátka velmi propracovaný produkt. Ovšem za odpovídající cenu.
Boxster je teď dražší
S příchodem řady 718 upravilo Porsche tržní anomálii, kdy bylo kupé (Cayman) dražší než roadster s komplikovanější střechou. Roli základního sportovního Porsche teď převzal Cayman, který s dvoulitrovým motorem stojí 1 480 000 Kč. Ekvivalentní Boxster je o 56 tisíc dražší a stejný odstup zůstává zachován i u verzí S: Cayman S za 1 832 000, Boxster S za 1 888 000 Kč. Ve standardu. O možnostech a rozsahu příplatkové výbavy Porsche výmluvně svědčí skutečnost, že testovaný kus by vyšel na 2,68 milionu korun.
Porsche 718 Boxster S PDK | |
---|---|
Motor: | plochý čtyřválec 2,5 l, 257 kW, 420 Nm |
0-100 km/h: | 4,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 285 km/h |
Hmotnost: | 1385 kg |
Spotřeba: | 7,3 l/100 km |
Čtěte dále: