Menu Zavřít

Rychlým krokem Designblokem

19. 10. 2020
Autor: Euro.cz

Vášeň pro design projevili vystavující i návštěvníci Pořadatelé každoročního mezinárodního festivalu současného designu Designblok neměli o překážky nouzi ani v předchozích ročnících. Předčasné ukončení devatenáctého ročníku, které zapříčinil pád střechy Průmyslového paláce na holešovickém výstavišti způsobený vichřicí, mají pravidelní návštěvníci ještě v živé paměti. Letos bylo počasí sice proměnlivé, ale v normě. Standardu se ovšem vymykaly všechny ostatní faktory ovlivněné pandemií covidu-19. Tentokrát však stálo štěstí při pořadatelích, kteří se dokázali popasovat s platnými opatřeními a festival i v této nejisté době uskutečnit. Termín vybrali víc než dobře.

Dvaadvacátý ročník Designbloku se konal od 7. do 11. října.

Šťastná byla i volba nového místa, bývalého kláštera svatého Gabriela v Holečkově ulici na Smíchově, který nyní nese název Gabriel Loci. Ten koncem loňského roku prodala Česká pošta novému vlastníkovi, jenž zatím nezačal s přestavbou a prostory pronajímá ke konání malých i velkých akcí. Designéři tak mohli pro prezentaci svých kolekcí využít menší prostory dříve využívané jako kanceláře, klášterní knihovnu, ale i původní rajskou zahradu, která se stala srdcem festivalu při zachování jejího účelu. Jan Plecháč v ní vytvořil instalaci ze dvou set dvaceti dvou kusů na bílo natřených štaflí spojených lavicemi, doplněnou o živé rostliny a několik houpaček. Vytvořil tak impozantní dílo určené k rozjímání a odpočinku.

Jeho mottem při vytváření letošní Designerie bylo „Nevyrábět a nevyhazovat. Půjčit si, hrát si a pak zase vrátit“. Štafl e však nikam vracet nebude. Všechny byly označeny cenovkou a výtěžek z jejich prodeje je určen pro Centrum Paraple. Za koncept Designerie i výstavy Vášeň získal Jan Plecháč vcelku očekávaně hlavní cenu Designbloku.

Krása rozdělená do sektorů

Novou lokaci rozdělili pořadatelé do dvou stěžejních sektorů A a B, ve kterých byly rovnoměrně zastoupeny móda, šperk, nábytek, osvětlení, hračky, porcelán, doplňky i dekorace. Pro každý sektor platila samostatná vstupenka omezená dvouhodinovým slotem v jednom konkrétním dni. Navštívit oba sektory byla pro milovníky designu nutnost, omezit se pouze na jeden nedávalo smysl.

Ve vymezeném čase se sice dalo všechno stihnout, ale lépe na tom byl ten, kdo měl plán, co vidět, a k tomu i plánek prostor, který lze získat u vstupu. Orientovat se v klášterních chodbách nebylo úplně jednoduché. S plánem prohlídky nám pak pomohla kurátorka a blogerka Lenka Šubrtová, která má čich na krásné věci.

I proto je ve světě internetu známá jako „Nos ve městě“.

Doprovodné akce se vzhledem k okolnostem musely přesunout do online prostoru, dokonce i instalace designérů bylo možné navštívit virtuálně díky 3D skenu.

Ani tak nebyli návštěvníci ochuzeni o hravé a zábavné prvky, které k festivalu patří. Ještě před vstupem do některého z placených sektorů si mohli vytvořit tričko s vlastním potiskem u výrazně oranžových venkovních laviček výrobce městského mobiliáře mmcité, který říká, že „dobrý design nepatří do galerie, ale do života,“ a důsledně svůj slogan naplňuje.

Venkovní instalace s názvem Bench press nezvala návštěvníky ke zvedání činek, ale k sedání si na čerstvě natřenou lavičku přikrytou bílým tričkem a nepropustnou fólií. Pomocí svého pozadí nebo zad si zájemci mohli otisknout na tričko vlastní motiv. Lavičky zjevně nemusejí sloužit jen jedinému účelu.

Uvnitř zaujal automat na suvenýry od Hidden Factory, který zvědavým návštěvníkům za padesát korun vydal unikátní porcelánový kalíšek jako upomínku na letošní festival. Akorát se pádem z výšky uvnitř automatu nutně rozbil na několik kusů. Po jeho vyjmutí si majitelé na etiketě mohli přečíst, že suvenýr je upomínkový předmět a tak „jste si za 50 Kč koupili upomínku na křehký porcelánový šálek, po kterém jste zatoužili“. Zklamání nahradil úsměv při zaznamenání instalace od Live Longer Silvie Luběnové a Adély Fejtkové hned naproti. Live Longer vrací do života rozbité porcelánové šálky, talířky i konvičky, kterým chybějí ucho nebo poklička, nebojí se skleněných cukřenek ani sošek s uraženými částmi. Co chybí, to dodělají, rozbité slepí a vrátí věci funkčnost. Nedělají to nenápadně, naopak. Opravy jsou výrazně viditelné a pozvedají opravovanou věc do vyšších designových sfér. Kalíšky od Hidden Factory tam rovnou přijímali do opravy.

Nadčasovost, elegance, funkčnost, tradice

Přestože se letošní Designblok musel většinově omezit na české výrobce a umělce, neochudil návštěvníky vůbec o nic.

Velkolepá byla prezentace ikonického výrobce nábytku Vitra doplněná o porcelánové skvosty značky Křehký, za kterou stojí hlavní tváře Designbloku Jana Zielinsky a Jiří Macek. Instalace, kterou v klášterní knihovně vytvořil scénograf Marek Cpin, působila naprosto přirozeně, jen se posadit a číst.

Zřejmě nejfotografovanější byla spolu s Designerií chodba osazená svítidly Muffin na podstavcích k tomu navržených, které vytvořila Grand designérka roku 2019 Lucie Koldová pro společnost Brokis. „Rozhodli jsme se odprezentovat limitovanou edici, která je v mramoru a exotických dřevinách. Napravo jsou limitované typy, které nalevo doplňují klasické bestsellery,“ popsala oslavu své desetileté spolupráce s Brokisem Koldová. První Muffiny se veřejnosti představily právě před deseti lety na Designbloku a stále zůstávají v hledáčku interiérových architektů.

Naši pozornost si získala i méně zvučná jména, která se ne náhodou probojovala mezi laureáty letošních cen festivalu. Bez předchozího plánu nás dovnitř vtáhly porcelánové objekty manufaktury Rudolf Kämpf z Louček. Minimalistická nadčasová porcelánová řada na čaj a kávu SOLO od Antonína Tomáška a Davida Síly ve spolupráci s Netoliko má šanci stát se součástí domácností milovníků french pressu, dripperu i výjimečných čajů nejen díky své kráse, ale i ceně, která může směle soutěžit s obdobnými výrobky.

Jednoduchost a variabilita jednotlivých prvků nás okouzlila.

Neméně fascinující byly akustické panely Eclipse od Lappa studia, které jsou funkčním a zároveň krásným prvkem interiéru. Lappa říká, že „v tichu je síla“, což je v této turbulentní době pravdou víc než kdy jindy. Důmyslně rozmístěné akustické panely dokážou pohltit ozvěnu a absorbovat zvukové vlny, které by se jinak od prázdné plochy odrazily. Výtvarně jedinečné panely různých tvarů vypadají krásně a umějí prý zvýšit pohodu i produktivitu v kanceláři i domácnosti.

Mezi mladými designéry nás zaujala přítomná Sára Matysová tvořící ve dvojici s Ihorem Sabadoshem pod značkou IHOR. Centrálním kusem jejich prezentace byl, vedle dek z ovčí vlny a menších interiérových doplňků, ručně vázaný kelimový koberec s geometrickým vzorem z novozélandské vlny. Jeho výroba v Moravské gobelínové manufaktuře trvala měsíc a půl a další kusy budou vyráběny na zakázku. „Vzor i barevnost se dají přizpůsobit na přání, ale vždycky to bude horizontální a vertikální členění, které je dané technikou výroby,“ vysvětlila Matysová. Cena koberce odpovídá náročnosti jeho výroby a přesahuje padesát tisíc korun. Za tuto cenu ovšem získáte originální kus, který vás bude provázet celý život.

Móda s příběhem

Tradičně výrazně byla zastoupena móda a módní doplňky. Nepřehlédnutelná byla malá expozice uměleckých děl na hedvábí ve tvaru čtverce. Kolekci hedvábných šátků prezentovala osobně Martina Karafiátová, zakladatelka značky Silky Gang. Ani ji nelze přehlédnout, nejen pro její výšku, ale zejména pro její temperament, kterým zaplnila malou místnost, jejíž zdi zdobily šátky s pohádkovými motivy. Souboj dobra a zla v pojetí českých výtvarníků a ilustrátorů nechává Martina Karafiátová rozehrát na čtvercových plátnech z hedvábného twillu nebo z kombinace hedvábí a jemné bavlny. V tuto chvíli kolekce čítá deset různých motivů a každý rok přibydou další dva. Pokud jste vždycky toužili po šátku od Hermés, Silky Gang vás rozhodně zaujme. Kvalitou, barevností i originalitou motivů.

Do detailu promyšlená byla instalace studia Yrnche. Pekárna plná krásně vypadajícího pečiva nenabízela bagety a chléb, byť byly pravé, ale kabelky z kolekce Your daily bread. Tou chce Yrnche upozornit na to, že naše každodenní chování ovlivňuje svět kolem nás. „Tak jako je všední a běžná konzumace pečiva, mělo by být běžné zajímat se o to, jakými produkty se každý den obklopujeme,“ vysvětlila nám filozofii značky autorka Pavlína Fričová. Na výrobu kožených kabelek používá jen přírodně činěné usně bez použití chromu, jež jsou navíc druhotným produktem masného průmyslu. Udržitelnost a zájem o ekologii ke značce patří stejně jako charakteristické hranaté kabelky, které se dají nosit na několik způsobů. A pečivo, jež po demontáži instalace zbylo, nakonec dostali jaci, které chová autorčina příbuzná.

Vítězové Cen Designbloku 2020

Nejlepší kolekce nábytku Todus / kolekce Baza, stůl Branta (Studio Segers)

Nejlepší kolekce bytových doplňků IHOR / kolekce doplňků

Nejlepší kolekce svítidel Lappa (Anna Leschingerová, studio/ akustické Lenka panely Preussová) Eclipse

Nejlepší kolekce šperků Maria Kobelova / kolekce EUPHORIA

Nejlepší novinka designéra DECHEM / nová kolekce doplňků

Nejlepší novinka výrobce Rudolf (Antonín Kämpf Tomášek, / kolekce David porcelánu Síla, Netoliko) SOLO

Nejlepší vystavená módní kolekce Soolista / kolekce Together

Nejlepší instalace výrobce nebo prodejce Vitra / Křehký

Nejlepší instalace designéra/studia Vobouch

Nejlepší školní prezentace UMPRUM (Ateliér keramiky a porcelánu)

Mimořádný počin mimo kategorie Moravská galerie v Brně / akvizice českého designu

Hlavní cena Jan Plecháč / koncept Designerie, výstava Vášeň

Venkovní instalace s názvem Bench press nezvala návštěvníky ke zvedání činek, ale k sedání si na čerstvě natřenou lavičku přikrytou bílým tričkem. Zřejmě nejfotografovanější byla spolu s Designerií chodba osazená svítidly Muffin na podstavcích k tomu navržených, které vytvořila Grand designérka roku 2019 Lucie Koldová.

WT100

O autorovi| Klára Donathová, donathova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?